Rejestracja używanego auta – nadchodzą zmiany w przepisach

Używany pojazd sprowadzony spoza UE będzie podlegać indywidualnemu dopuszczeniu do ruchu. Badanie wykona zwykle diagnosta, ale potrzebna będzie także dodatkowa kontrola spalin w akredytowanym laboratorium.
W teorii obowiązują jedne zasady dotyczące rejestracji pojazdów. Jednak w praktyce rejestracja używanego auta nie w każdej części kraju jest identyczna. Powód? Każdy urząd ma własną interpretację przepisów. Resort infrastruktury chce wprowadzić regulacje, które mają ujednolicić formalności, a także w wielu przypadkach je uprościć.
Rejestracja używanego auta spoza UE – nowe zasady
Wprowadzone zostaną nowe przepisy dotyczące rejestracji używanych pojazdów sprowadzanych spoza Unii Europejskiej – np. z USA, Kanady, Japonii czy Chin.
Obecne przepisy są niezbyt jednoznaczne. W efekcie jedni urzędnicy bez problemów rejestrują takie pojazdy. Są jednak wydziały komunikacji, które wymagają unijnego świadectwa homologacji – co jest oczywiście niemożliwe. To ma się jednak zmienić. Wprowadzona zostanie specjalna procedura tzw. krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym. Jak będzie wyglądała procedura?
- Właściciel pojazdu będzie mógł złożyć wniosek o dopuszczenie w stacji kontroli pojazdów – podstawowej lub okręgowej.
- Uprawniony diagnosta zweryfikuje zgodność pojazdu z wymaganiami obowiązującymi w Polsce oraz sprawdzi dokumenty techniczne (np. emisję spalin).
- W przypadku pojazdów specjalnych (np. autobusów, pojazdów gazowych, elektrycznych czy wodorowych) diagnosta będzie musiał potwierdzić obecność homologacji ONZ nr 66, 67, 100, 110, 115 albo 134.
- Jeżeli diagnosta nie będzie mógł jednoznacznie ocenić pojazdu (brak dokumentów lub wątpliwości dotyczące emisji spalin), będzie mógł skierować auto na dodatkowe badanie w specjalistycznej jednostce wskazanej przez Dyrektora TDT.
- Świadectwo dopuszczenia zostanie wydane po pozytywnej weryfikacji dokumentów i badaniu technicznym.
- W przypadku odmowy wydania dopuszczenia do ruchu, właściciel pojazdu będzie mógł złożyć skargę do Dyrektora TDT.
Dodatkowo diagnosta będzie musiał wcześniej przejść specjalne szkolenie i zdać egzamin kwalifikacyjny. Cały proces będzie nadzorowany przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego (TDT).
Rejestracja używanego pojazdu – mniej formalności
Projekt ustawy znosi obowiązek przedstawiania zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego przy rejestracji pojazdu, o ile pojazd znajduje się w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). Oczywiście pod warunkiem, że informacja o badaniu znajduje się w bazie.
Nowe przepisy mają jednoznacznie wskazać, że jeśli sprowadzony pojazd zostanie sprzedany przed upływem ustawowego terminu (30 lub 90 dni w przypadku przedsiębiorców), nie ma obowiązku składania wniosku o rejestrację przez dotychczasowego właściciela. Nowelizacja doprecyzowuje też zasady liczenia terminu na złożenie wniosku o rejestrację. Szczególnie w przypadku pojazdów sprowadzonych, otrzymanych w spadku oraz tych czasowo wycofanych z ruchu.
Nowe przepisy rozszerzają też możliwość korzystania z profesjonalnej rejestracji pojazdów na przedsiębiorców handlujących używanymi autami – będą oni mogli używać takich pojazdów do jazd testowych. Właściciele aut będą mogli również uzyskać pozwolenie czasowe, nawet jeśli zachowują dotychczasowe tablice.
Fabryczny hak bez wizyty w SKP
Ze zmian ucieszą się nie tylko amatorzy pojazdów z drugiej ręki. Także formalności dotyczące rejestracji nowego samochodu będą łatwiejsze i zniknie pewne kuriozum.
W końcu możliwe będzie potwierdzenie przystosowania pojazdu do ciągnięcia przyczepy, jeśli zawiera to dokumentacja homologacyjna. Obecnie nawet jeśli pojazd wyjedzie z salonu z fabrycznym hakiem, i tak musi trafić do SKP na przegląd. Diagnosta sprawdza dokumentację oraz poprawność montażu, po czym wystawia zaświadczenie, że pojazd może ciągnąć przyczepę. Dopiero na tej podstawie urzędnik umieszcza wpis „HAK” w dowodzie rejestracyjnym.
Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?
Ministerstwo dopiero zapowiedziało, co i jak chce zmienić. Przepisy powinny być gotowe finalnie dopiero na początku przyszłego roku. Ze względu na zmiany w rozporządzeniu dotyczącym rejestracji pojazdów konieczne będzie również dostosowanie przepisów m.in. ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, ustawy o dozorze technicznym, ustawy o recyklingu pojazdów oraz ustawy o Inspekcji Handlowej. Potrzebna jest więc cała, długa ścieżka legislacyjna.