8 maja 2025

Rejestracja używanego auta – nadchodzą zmiany w przepisach

wydział komunikacji

Używany pojazd sprowadzony spoza UE będzie podlegać indywidualnemu dopuszczeniu do ruchu. Badanie wykona zwykle diagnosta, ale potrzebna będzie także dodatkowa kontrola spalin w akredytowanym laboratorium.

W teorii obowiązują jedne zasady dotyczące rejestracji pojazdów. Jednak w praktyce rejestracja używanego auta nie w każdej części kraju jest identyczna. Powód? Każdy urząd ma własną interpretację przepisów. Resort infrastruktury chce wprowadzić regulacje, które mają ujednolicić formalności, a także w wielu przypadkach je uprościć.

Rejestracja używanego auta spoza UE – nowe zasady

Wprowadzone zostaną nowe przepisy dotyczące rejestracji używanych pojazdów sprowadzanych spoza Unii Europejskiej – np. z USA, Kanady, Japonii czy Chin.

Obecne przepisy są niezbyt jednoznaczne. W efekcie jedni urzędnicy bez problemów rejestrują takie pojazdy. Są jednak wydziały komunikacji, które wymagają unijnego świadectwa homologacji – co jest oczywiście niemożliwe. To ma się jednak zmienić. Wprowadzona zostanie specjalna procedura tzw. krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym. Jak będzie wyglądała procedura?

  1. Właściciel pojazdu będzie mógł złożyć wniosek o dopuszczenie w stacji kontroli pojazdów – podstawowej lub okręgowej.
  2. Uprawniony diagnosta zweryfikuje zgodność pojazdu z wymaganiami obowiązującymi w Polsce oraz sprawdzi dokumenty techniczne (np. emisję spalin).
  3. W przypadku pojazdów specjalnych (np. autobusów, pojazdów gazowych, elektrycznych czy wodorowych) diagnosta będzie musiał potwierdzić obecność homologacji ONZ nr 66, 67, 100, 110, 115 albo 134.
  4. Jeżeli diagnosta nie będzie mógł jednoznacznie ocenić pojazdu (brak dokumentów lub wątpliwości dotyczące emisji spalin), będzie mógł skierować auto na dodatkowe badanie w specjalistycznej jednostce wskazanej przez Dyrektora TDT.
  5. Świadectwo dopuszczenia zostanie wydane po pozytywnej weryfikacji dokumentów i badaniu technicznym.
  6. W przypadku odmowy wydania dopuszczenia do ruchu, właściciel pojazdu będzie mógł złożyć skargę do Dyrektora TDT.

Dodatkowo diagnosta będzie musiał wcześniej przejść specjalne szkolenie i zdać egzamin kwalifikacyjny. Cały proces będzie nadzorowany przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego (TDT).

Rejestracja używanego pojazdu – mniej formalności

Projekt ustawy znosi obowiązek przedstawiania zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego przy rejestracji pojazdu, o ile pojazd znajduje się w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). Oczywiście pod warunkiem, że informacja o badaniu znajduje się w bazie.

Nowe przepisy mają jednoznacznie wskazać, że jeśli sprowadzony pojazd zostanie sprzedany przed upływem ustawowego terminu (30 lub 90 dni w przypadku przedsiębiorców), nie ma obowiązku składania wniosku o rejestrację przez dotychczasowego właściciela. Nowelizacja doprecyzowuje też zasady liczenia terminu na złożenie wniosku o rejestrację. Szczególnie w przypadku pojazdów sprowadzonych, otrzymanych w spadku oraz tych czasowo wycofanych z ruchu.

Nowe przepisy rozszerzają też możliwość korzystania z profesjonalnej rejestracji pojazdów na przedsiębiorców handlujących używanymi autami – będą oni mogli używać takich pojazdów do jazd testowych. Właściciele aut będą mogli również uzyskać pozwolenie czasowe, nawet jeśli zachowują dotychczasowe tablice.

Fabryczny hak bez wizyty w SKP

Ze zmian ucieszą się nie tylko amatorzy pojazdów z drugiej ręki. Także formalności dotyczące rejestracji nowego samochodu będą łatwiejsze i zniknie pewne kuriozum.

W końcu możliwe będzie potwierdzenie przystosowania pojazdu do ciągnięcia przyczepy, jeśli zawiera to dokumentacja homologacyjna. Obecnie nawet jeśli pojazd wyjedzie z salonu z fabrycznym hakiem, i tak musi trafić do SKP na przegląd. Diagnosta sprawdza dokumentację oraz poprawność montażu, po czym wystawia zaświadczenie, że pojazd może ciągnąć przyczepę. Dopiero na tej podstawie urzędnik umieszcza wpis „HAK” w dowodzie rejestracyjnym.

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Ministerstwo dopiero zapowiedziało, co i jak chce zmienić. Przepisy powinny być gotowe finalnie dopiero na początku przyszłego roku. Ze względu na zmiany w rozporządzeniu dotyczącym rejestracji pojazdów konieczne będzie również dostosowanie przepisów m.in. ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, ustawy o dozorze technicznym, ustawy o recyklingu pojazdów oraz ustawy o Inspekcji Handlowej. Potrzebna jest więc cała, długa ścieżka legislacyjna.