29 czerwca 2024

Używany Renault Talisman – opinie, usterki. Jaki silnik wybrać?

Z tego artykułu dowiesz się jakie są wady i zalety używanego modelu Renault Talisman. Samochód był produkowany w latach 2015-2022. W 2020 roku przeszedł lifting, który nie wzmocnił jakoś szczególnie jego pozycji na rynku. Ostatecznie auto nie doczekało się następcy.

Ile kosztuje Renault Talisman na rynku wtórnym? Ceny rozpoczynają się od poziomu 40 tys. zł. Mowa tu o egzemplarzach zadbanych. Te najtańsze dostępne są ok. 5-6 tys. zł taniej. 

Ze względu na dość duży spadek wartości, dziś ta rodzinna propozycja wydaje się bardziej interesująca niż kiedyś w salonach. Na tle rywali jest to samochód dosyć przystępny cenowo. Pytanie brzmi: to okazja czy raczej outsider, za którego nie warto przepłacać?

Renault Talisman
Renault Talisman po FL

Używany Renault Talisman – nadwozie

Do wyboru mamy klasycznego sedana i praktyczne kombi. Obie wersje są doskonale narysowane i mogą się podobać. Szerokie, niskie sylwetki budzą respekt i dają poczucie bezpieczeństwa. Szkoda, że z bliska ten obraz nie jest już taki idealny.

Owszem – auto doskonale chroni pasażerów w razie wypadku. Wyniki testów zderzeniowych są bardzo dobre. Nie występują także problemy z korozją. Wielu rywali może wręcz pozazdrościć takiej powłoki lakierniczej. A zatem w czym problem? W pasowaniu poszczególnych elementów do siebie. Cechą charakterystyczną tego samochodu są dość duże i na dodatek nierówne szczeliny montażowe. Nierzadko egzemplarze odbudowane po wypadkach prezentują się lepiej niż te zmontowane w fabryce (Talismany produkowano we Francji oraz w Korei).

Z drugiej jednak strony – takie niedoróbki mają charakter wyłącznie estetyczny, więc jeśli ktoś je zaakceptuje, to problemu nie ma. W zamian samochód oferuje wysoki komfort jazdy i sporo przestrzeni w kabinie. Wynika to z ogólnych, sporych gabarytów modelu. Długość to 487 cm, wysokość 146 cm, a szerokość (bez lusterek) - 187 cm.

Ciekawostka: ten samochód ma zaskakująco mały zbiornik paliwa. Do wersji z czterema kołami skrętnymi (4Control) zatankujemy tylko 47 l, co w najoszczędniejszej odmianie 1.6 dCi wystarcza na ok. 600 km.

Używany Renault Talisman - bagażnik

W przypadku sedana drażni niezbyt wyszukana konstrukcja zawiasów, ale sam bagażnik jest rewelacyjny - ma 608 l. Co ciekawe, kombi oferuje kufer o pojemności od 572 do 1700 l.

Używany Renault Talisman – deska rozdzielcza

Większość Talismanów ma w centralnej części deski rozdzielczej zabudowany wielki ekran (system R-link 2). Można obsługiwać go dotykowo albo za pomocą panelu umieszczonego między fotelami. Znajdziemy tam kontroler oraz przyciski. Szkoda, że ekran czasem się zawiesza i z tego powodu nic na nim nie widać.

Warto wiedzieć, że najtańsza specyfikacja (Life) zamiast tego kapryśnego gadżetu ma zestaw klasycznych przycisków i niewielki, jednokolorowy wyświetlacz. I jeszcze jedno – podobno problem zawieszania się ekranu dotyczy aut z dwóch pierwszych lat produkcji. Później multimedia zostały poprawione.

Same zegary – cyfrowe – są dosyć skromne, ale czytelne. Na dodatek można personalizować ich wygląd zmieniając nie tylko kolorystykę, ale także szatę graficzną.

Po liftingu w 2020 roku producent wprowadził zupełnie nowy zestaw wskaźników. Tym razem jest to już sporych rozmiarów ekran, który zarówno pod względem czytelności jak też zawartości sprawia bardzo dobre wrażenie. Znacznie lepiej prezentuje się także konsola centralna.

Używany Renault Talisman – wyposażenie

Jako pierwsze trafiły do sprzedaży Talismany najlepiej wyposażone. Były to stosunkowo drogie egzemplarze Initiale Paris (z zestawem kamer 360°, asystentem hamowania i czujnikami martwego pola, aktywnym tempomatem oraz wyświetlaczem przeziernym HUD).

Niedługo później w salonach pojawiły się inne skromniej wyposażone wersje. Te najpopularniejsze to Business, ZEN, Limited, Intens, S-edition. Nawet najtańsza ma na pokładzie dwustrefową klimatyzację i 6 poduszek. W tych bogatszych pojawiają się m.in. przednie czujniki parkowania, ekologiczna skóra na obrzeżach foteli, duży ekran centralny obsługujący R-Link, nawigacja, automatyczne światła, automatykę klapy bagażnika, 10-calowe felgi czy rozpoznawanie znaków drogowych. Na liście dość często wybieranych opcji był panoramiczny, szklany dach.

Używany Renault Talisman – zawieszenie

Z przodu mamy układ McPherson, z tyłu – układ belkę. W droższych odmianach tylne koła są skrętne (4 Control). Ich ruch jest wymuszany pracą siłownika. Przy małych prędkościach skręcają się w przeciwną stronę niż przednie co poprawia zwrotność, a przy wyższych – w tę samą, co z kolei poprawia stabilność. Cały system jest trwalszy niż się wydaje, a w razie potrzeby można się ratować częściami używanymi w przystępnych cenach. Analogiczne rozwiązanie stosowano wcześniej w Lagunie III.

Używany Renault Talisman - układ napędowy/skrzynia biegów

Wszystkie wersje mają napęd na przód. Najczęściej spotykamy odmiany wyposażone w przekładnię dwusprzęgłową. W wersjach benzynowych ma 7 biegów, w dieslach – 6. W dieslach występują również 6-biegowe skrzynie manualne.

Skrzynia EDC jest mniej popularna niż skrzynie DSG z grupy Volkswagena, a to przekłada się na gorsze zaopatrzenie w części zamienne. Jest również nieco droższa w serwisowaniu, więc lepiej dokładnie sprawdzić jej stan przed zakupem samochodu niż później szukać serwisu, który ją zregeneruje za rozsądną cenę (5-6 tys. zł).

Używany Renault Talisman – jaki silnik wybrać?

Patrząc na historię Talismana, gama wersji silnikowych zmieniała się dość nietypowo. W początkowym okresie oferowano jedynie benzynową wersję 1.6 TCe (150 lub 200 KM) oraz dwa malutkie diesle – 1.5 dCi (110 KM) i 1.6 dCi (130 lub 160 KM). Wynikało to z faktu, że jednostki te spełniały normę Euro 6 bez konieczności stosowania układu AdBlue.

W odpowiedzi na rynkowe zapotrzebowanie w 2018 roku gamę uzupełnił oczekiwany silnik 2.0 dCi. Najpierw zaoferowano odmiany 160 i 200 KM, później zastąpiła je jedna – 190-konna. Przez krótki okres oferowano także diesla 1.7 dCi (Blue dCi 120 i 150). Rok 2018. przyniósł również zmiany w palecie benzynowej. Zniknął silnik 1.6 TCe, a w jego miejsce pojawiły się 1.3 TCe (TCe 160) oraz 1.8 TCe (TCe 225). Oba są wyposażone w filtr cząstek stałych GPF.

Wybór wersji jest dosyć prosty. Najlepszą opcją jest dwulitrowy diesel, który nie tylko pasuje osiągami do Talismana, ale także nie sprawia większych problemów serwisowych. Niezłym wyborem są także silniki 1.6 – zarówno benzynowy jak i wysokoprężny. Warto jednak zaznaczyć, że ten ostatni jest krewniakiem technicznym silnika 2.0 dCi i niestety ustępuje mu nieco trwałością.  

Silnik 1.5 dCi to propozycja budżetowa. Auta z tą jednostką są wyraźnie tańsze. Ich jedyną zaletą jest bardzo niskie zużycie paliwa podczas spokojnej jazdy.

Silniki 1.3 TCe – nie są złe, choć widać już ich downsizingowy charakter. Jednostki benzynowe 1.8 oraz wysokoprężne 1.7 nie są zbyt popularne więc nie polecamy ich z powodu mniejszej dostępności części.

Używany Renault Talisman – jaki jest w eksploatacji?

W okresie gwarancyjnym samochód budził spore kontrowersje, ponieważ z jednej strony oferował wysoki komfort jazdy, z drugiej – dość często wracał do serwisu na naprawy gwarancyjne. Niektórzy użytkownicy dostrzegali faktyczne niedoróbki, inni szukali dziury w całym i reklamowali np. mniejszą niż deklarowana moc (na podstawie pomiarów z hamowni).

Obecnie auta nie sprawiają większych problemów. Wszystko co trzeba było naprawić – zrobili już użytkownicy w pierwszych latach eksploatacji.

Auto jest dobrze wyciszone i bardzo komfortowe. Dalsze trasy nie męczą. Ze względu na brak naprawdę mocnych silników jest to jednak propozycja dla spokojniejszych kierowców.

Co do kosztów serwisowania – nie przerażają, ale nie jest przecież tajemnicą, że ceny części do Renault są niższe niż do Audi czy BMW.

Używany Renault Talisman – typowe usterki

Główne bolączki modelu to:

  • nierówne spasowanie poszczególnych elementów
  • zawieszające się multimedia
  • zawieszające się multimedia
  • problemy z elektroniką pokładową oraz ze sterownikami silników

W większości przypadków awarie irytują, ale nie unieruchamiają samochodu. Pocieszający jest także wspomniany wcześniej relatywnie niski koszt usuwania usterek.

Używany Renault Talisman – ceny, oferta rynkowa

Zakup 5-letniego Talismana za ponad 100 tys. zł nie jest może najlepszym pomysłem, ale nieco starsze egzemplarze za 60-70 tys. zł są jak najbardziej warte rozważenia, zwłaszcza jeśli porównamy jakie inne samochody konkurencyjne możemy znaleźć w tym budżecie. Na ogół alternatywne auta są albo starsze, albo mają większy przebieg, albo pochodzą z tańszych segmentów rynkowych.

Bardzo dużą zaletą używanego Talismana jest realna szansa na zakup samochodu z pierwszej ręki, z autentycznym przebiegiem i pełną historią serwisową.

Zalety i wady

Zalety: Świetne proporcje, wysoki komfort jazdy, pakowna odmiana kombi, oszczędne silniki benzynowe i wysokoprężne, szerokie zaplecze serwisowe.

Wady: Przeciętna jakość montażu, awaryjna elektronika, kiepskie multimedia w autach sprzed liftingu.

Renault Talisman po FL
Renault Talisman po FL
Renault Talisman po FL
Renault Talisman po FL
Renault Talisman
Renault Talisman
Renault Talisman
Renault Talisman po FL
Renault Talisman
Renault Talisman
Renault Talisman po FL
Renault Talisman po FL
Renault Talisman
Renault Talisman
Renault Talisman
Renault Talisman
Renault Talisman
Renault Talisman
Renault Talisman
Renault Talisman