Rondo turbinowe – jak bezpiecznie się po nim poruszać?

Rondo turbinowe ma zapewnić płynny i bezkolizyjny ruch. Jazda po nim nie jest skomplikowana, o ile zna się zasady ruchu drogowego i stosuje się do znaków poziomych. Wyjaśniamy, co to jest rondo turbinowe i jak się po nim poruszać.
Czym jest i jak rozpoznać rondo turbinowe?
Rondo turbinowe to nic innego jak skrzyżowanie z ruchem okrężnym. Od tradycyjnego różni go liczba pasów – są na nim co najmniej dwa tory jazy, które są oznaczone strzałkami wskazującymi, w którym kierunku prowadzą. Jak wygląda rondo turbinowe? Rozpoznać je można właśnie po oznaczeniach pionowych i poziomych oraz liniach ciągłych i/lub barierkach oddzielających poszczególne tory od siebie.
Dlaczego rondo turbinowe wydaje się straszne?
Ronda wzbudzają strach nie tylko wśród kierowców, którzy dopiero co uzyskali prawo jazdy, ale i tych bardziej doświadczonych. Obawy wywołuje już samo określenie turbinowe. Tego typy ronda są nowością w Polsce, dlatego nie każdy wie, jak się po nich poruszać. Poza tym kierowcy są przyzwyczajeni do ciągłych zmian pasa, a tutaj nie ma takiej możliwości – a przynajmniej nie w każdym momencie. W związku z tym powstaje strach, że zajmiemy zły pas ruchu, a w konsekwencji pojedziemy nie tam, gdzie zamierzaliśmy.
Zasady poruszania się po rondzie turbinowym
Na rondzie turbinowym obowiązują podstawowe zasady ruchu drogowego:
- po rondzie poruszamy się odwrotnie do wskazówek zegara
- wjeżdżamy na rondo zgodnie z zasadą prawej ręki, chyba że przed nim jest znak „ustąp pierwszeństwa”, dotyczy to także pojazdów szynowych
- pojazd szynowy poruszający się po rondzie i z niego zjeżdżający ma zawsze pierwszeństwo
- jeśli na rondzie turbinowym jest sygnalizacja świetlna, to zielone światło pokazuje, kto jedzie pierwszy
Warto wiedzieć, że na rondach turbinowych można wyprzedzać. Jeśli nie ma wytyczonych pasów ruchu, wyprzedzamy tylko z lewej strony, jeśli są – także z prawej.
Na rondzie turbinowym możemy też dostać mandat. Przykładowo za wymuszenie pierwszeństwa przy zmianie pasa ruchu grozi mandat w wysokości 250 zł i 5 punktów karnych. Tyle samo dostaniemy za nieustąpienie miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi szynowemu.
Patrz na znaki poziome
Zanim wjedziemy na rondo, musimy dokładnie przyjrzeć się oznaczeniom poziomym, czyli strzałkom namalowanym na powierzchni jezdni. To one pokazują który pas, prowadzi do którego zjazdu. Niekiedy też takie same informacje przedstawiają znaki drogowe pionowe.
Zajmij odpowiedni pas ruchu
Wjazd na rondo turbinowe na właściwym pasie to kluczowa kwestia. Jeśli się pomylimy, będzie bardzo trudno dokonać zmiany pasa. Jest to dozwolone tylko w wyznaczonych miejscach, czyli tam, gdzie przebiega linia przerywana. Wtedy trzeba pamiętać, aby ustąpić drogi pojazdom, które poruszają się po pasie, na który chcemy wjechać. Niestety takie zachowanie tamuje ruch na rondzie, co jest już sprzeczne z celem, dla którego zostało stworzone.
Używaj kierunkowskazów
Zasady ruchu drogowego nakazują używanie kierunkowskazów, które sygnalizują innym uczestnikom ruchu zamiar wykonania manewrów. Jednak na rondzie turbinowym, gdzie każdy pas jest powiązany z danym kierunkiem jazdy, wydaje się to zbyteczne. Aczkolwiek przy zmianie pasa ruchu na rondzie albo przy zjeździe z pasa, dającego możliwość jazdy na wprost oraz skrętu w prawo, jest to konieczne. Inny użytkownicy ruchu muszą wiedzieć, jak się zachować, np. zmniejszyć prędkość, albo ustąpić pierwszeństwa.
Skręt w prawo na rondzie turbinowym
Skręt w lewo na rondzie turbinowym to najprostszy manewr. Zasady są takie same jak na każdym skrzyżowaniu. Zbliżając się do niego, należy zająć prawy pas, wjechać na rondo, a potem zgodnie z pasem zjechać z ronda sygnalizując taki zamiar.
Jazda na wprost na rondzie turbinowym
Jazda na wprost to też mało skomplikowany manewr. Wystarczy przed wjazdem na rondo turbinowe zająć właściwy pas oznaczony prostą strzałką na jezdni. Zwykle jest to prawy skrajny lub środkowy tor. Rondo turbinowe wymusza na kierowcy trzymanie się wybranego pasa jazdy bez możliwości jego zmiany. Przykładowo, jadąc lewym pasem – zjeżdżamy z ronda także lewym, a poruszając się środkowym – wyjeżdżamy też środkowym. Przy czym należy pamiętać, że jest to skrzyżowanie z ruchem okrężnym, zatem musimy włączyć kierunkowskaz przy skręcie.
Skręt w lewo na rondzie turbinowym
Jeżeli chcemy skręcić w lewo na rondzie turbinowym, to musimy zająć lewy pas, który powinien wyprowadzić nas na zewnątrz skrzyżowania bez konieczności zmiany pasa w trakcie jazdy. Przy czym ważne jest prawidłowe ustawienie się na właściwym pasie przed wjazdem na rondo. W innym razie będziemy zmuszeni do zmiany toru – o ile znajdziemy wyznaczone do tego miejsce. Pamiętajmy, że co do zasady rondo turbinowe nie przewiduje krzyżowania się torów jazdy. Każdy pas ma wyprowadzić kierowcę na konkretną drogę.
Manewr zawracania na rondzie turbinowym
Wjeżdżając na rondo turbinowe z zamiarem zawracania, należy uważnie patrzeć na znaki poziome, aby od razu zająć odpowiedni pas. Przy manewrze zawracania będzie to lewy tor, tak samo, jak do skrętu w lewo. Na rondzie trzypasmowym trzeba będzie wykonać jeszcze jedną zmianę pasa na pojawiający się po lewej stronie tor. Po upewnieniu się, że nikogo nie ma na nim, sygnalizujemy zmianę pasa i go zajmujemy – oczywiście tylko w wyznaczonym do tego miejscu. Obrany pas powinien skierować nas prosto to odpowiedniego zjazdu. Skręcając, oczywiście włączamy kierunkowskaz.
Zalety ronda turbinowego
Rondo turbinowe zapewnia znacznie większe bezpieczeństwo niż tradycyjne skrzyżowanie z ruchem okrężnym. Dzięki wyznaczonym pasom, które wskazują kierunek jazdy i teoretycznie uniemożliwiają jego zmianę w trakcie jazdy po okręgu, nie ma ryzyka kolizji. Auta po prostu nie mają gdzie się stykać – każde ma swój pas.
Takie rozwiązanie zapewnia też płynny ruch. Kierowcy, jeśli tylko dobrze się ustawią, to szybko zjadą we właściwym kierunku, co na klasycznym skrzyżowaniu często zajmuje dużo czasu. Co więcej, namalowane na jezdni strzałki, powodują, że jazda po rondzie jest bardziej intuicyjna niż po standardowym skrzyżowaniu.
Tego typu ronda można też pokonać z większą prędkością. Auta poruszają się po swoich pasach, które nie zazębiają się, zatem kierowcy nie muszą zastanawiać się komu ustąpić pierwszeństwa.
FAQ
Jak poruszać się po rondzie turbinowym?
Jazda po rondzie turbinowym odbywa się zgodnie z zasadami ruchu drogowego. Kierowcę obowiązują znaki pionowe i poziome oraz sygnalizacja świetlna.
Po czym poznać rondo turbinowe?
Rondo turbinowe ma co najmniej dwa pasy w jednym kierunku, które tworzą oddzielne okręgi. Tory są często oddzielone nie tylko ciągłą linią, ale i krawężnikami. Przed wjazdem na rondo widoczne jest oznakowanie poziome i pionowe informujące, który pas, w jakim kierunku prowadzi.
Czy rondo turbinowe jest skomplikowane?
Rondo turbinowe nie jest skomplikowane, o ile wcześniej zajmiemy właściwy pas ruchu.