Ruszają prace nad Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej – kiedy pojedziemy nową trasą?

Zewnętrzny ring stolicy ma przejąć niemal cały ruch tranzytowy, co oznacza, że z istniejącej obwodnicy Warszawy mogą zniknąć korki. Niestety, pierwsze łopaty zostaną wbite w ziemię najwcześniej po 2030 r.
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW) to projektowana droga tranzytowa, której celem jest odciążenie stolicy i jej okolic z intensywnego ruchu. Szczególnie chodzi o poprawę przepustowości w obrębie już istniejących, ale wciąż niekompletnych odcinków obwodnicy – S2/S8.
Nowa trasa ma przebiegać w promieniu 30-50 km od centrum Warszawy, tworząc duży, zewnętrzny pierścień drogowy. Dzięki temu znaczna część ruchu tranzytowego nie będzie już przecinać zatłoczonego miasta i jego przedmieść. W zależności od ostatecznego wariantu, długość OAW może wynieść nawet 300 km.
Projekt wzbudza spore zainteresowanie i kontrowersje, zwłaszcza ze względu na możliwy przebieg przez obszary cenne przyrodniczo, tereny leśne oraz w pobliżu zabudowań mieszkalnych.
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej – zapewnione finansowanie
Minister Infrastruktury, Dariusz Klimczak, zatwierdził program inwestycji dla północno-wschodniego odcinka OAW. To oznacza nie tylko zielone światło dla przygotowań, ale także gwarancję środków finansowych niezbędnych do rozpoczęcia procedur przetargowych.
Zanim ruszy postępowanie na wybór wykonawcy prac przygotowawczych, GDDKiA planuje przeprowadzenie konsultacji z samorządami leżącymi w obszarze potencjalnego przebiegu trasy. Opinie lokalnych władz zostaną przeanalizowane i – jeśli będzie to możliwe – uwzględnione w warunkach zamówienia.
Następnie projektanci zbadają kilka możliwych wariantów przebiegu trasy, w tym opcję wykorzystania fragmentów istniejącej infrastruktury. Celem jest wskazanie najlepszego rozwiązania – zarówno pod kątem kosztów i technologii, jak i wpływu na środowisko oraz mieszkańców. Nowy fragment obwodnicy ma połączyć się z jej zachodnią częścią i przebiegać od drogi ekspresowej S7 na północy do tej samej trasy na południu Warszawy.
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej – projekt zachodniej części
Równolegle toczą się prace nad trasą zachodnią – w kilku wariantach. Każdy z nich zakłada poprowadzenie trasy. Od północnej S7 przez przyszłą S10 w rejonie Nacpolska, aż do autostrady A2 i dalej do S8 oraz południowej S7.
W związku z dużym zainteresowaniem społecznym i licznymi sugestiami projektanci analizują również możliwość poprowadzenia trasy po obecnej drodze krajowej nr 50. Na tym etapie są cztery propozycje – trzy zupełnie nowe i jedna wykorzystująca DK50. Po zebraniu danych projektanci opracują materiały informacyjne dla samorządów, organizacji i mieszkańców. Planowany termin prezentacji wariantów oraz zbierania opinii to druga połowa 2025 roku.
Budowa? Najwcześniej za kilka lat
Po zakończeniu konsultacji i analiz wybrany zostanie najbardziej korzystny przebieg trasy. We wniosku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska zostanie on wskazany jako preferowany wariant inwestycji. GDDKiA planuje złożyć taki wniosek w drugiej połowie 2026 roku. Dopiero po otrzymaniu decyzji rozpocznie się wybór wykonawcy.
To oznacza, że wbicie pierwszej łopaty i rozpoczęcie budowy może nastąpić dopiero po 2030 roku – ale przygotowania już trwają, a inwestycja z każdym rokiem staje się coraz bardziej realna. Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW) będzie głównie drogą ekspresową (S50), a w mniejszej części autostradą – A50.