Rynek samochodów nowych – wrzesień’22. Lekko w górę. Czy to chwilowe?

We wrześniu zarejestrowaliśmy w Polsce o 8 proc. więcej nowych samochodów osobowych niż miesiąc wcześniej. Pozwoliło to na zmniejszenie poziomu spadku skumulowanego do 8,8 proc. W sumie od początku roku do końca września zarejestrowano ponad 316 tys. nowych samochodów osobowych. Oto rynek samochodów nowych – wrzesień’22.
Jak zauważa SAMAR obserwowany wzrost to jednak głównie efekt realizacji zamówień złożonych pół roku czy też rok temu. Nie oznacza on rzeczywistej poprawy sytuacji na rynku. Ta, niestety, nie rozwija się najlepiej. Liczba nowych zamówień cały czas spada.
Do problemów z dostępnością części, komponentów i samych samochodów zaczynają dochodzić problemy związane z ograniczoną liczbą klientów. Obserwowany od wielu miesięcy wzrost cen aut, a także wzrost stóp procentowych przekładających się na rosnącą wysokość rat, stanowią istotny czynnik hamujący proces zakupowy. Do tego dochodzi niepewna sytuacja polityczno-gospodarcza. Wszystko to razem wzięte powoduje, że chętnych na nowe auto jest znacznie mniej niż przed rokiem.
Czołówka bez zmiana, ale…
Czołówka listy rankingowej nie uległa zmianie. Toyota wciąż utrzymuje pierwsze miejsce i jej pozycja nie jest zagrożona i to mimo spadku miesiąc do miesiąca aż o niemal 13 proc. Na drugim miejscu listy pozostaje Skoda, która z kolei zwiększyła sprzedaż aż o 46 proc., czyli 1526 samochodów. Na trzecim miejscu nadal znajduje się Kia z niemal identycznym wynikiem (wzrost o 4 samochody). Tuż za podium znalazły się Volkswagen, który po raz kolejny odnotował gorszy wynik rejestracji i stracił 9 proc. oraz Hyundai, którego wynik jest gorszy o 19 proc.

rynek samochodów nowych – wrzesień 2022
Straciły także we wrześniu marki na dalszych miejscach rankingu. Jak wynika z danych CEPiK, na minusie są:
- BMW (-13 proc.)
- Mercedes (-6 proc.)
- Dacia (- 6 proc.)
- Peugeot (-24 proc.)
- Seat (-16 proc.)
- Abarth (-17 proc.)
- Bentley (-14 proc.)
Reszta marek zyskała we wrześniu. To m.in.:
- Audi (29 proc.)
- Ford (15 proc.)
- Volvo (54 proc.)
- Fiat (18 proc.)
- Mazda (20 proc.)
- Nissan (58 proc.)
- Citroen (19 proc.)
- Suzuki (2 proc.)
- Cupra (12 proc.)
- Honda (39 proc.)
- Mini (37 proc.)
- Porsche (82 proc.)
- Alfa Romeo (12 proc.)
- DS (62 proc.)
Top i hop
Kto najwięcej zyskał, a kto stracił? Z danych rejestracji wynika, że największe wzrosty odnotowała Tesla. Warto jednak pamiętać, że w liczbach bezwzględnych sprzedaż aut tej marki startowała z 22 samochodów do 380 szt.
Top 5 – Największy wzrost liczby rejestracji we wrześniu 2022 (w stosunku do sierpnia) zanotowały:
Top 5 – Największy spadek liczby rejestracji we wrześniu 2022 (w stosunku do sierpnia) zanotowały:
Premium ostro w górę
W pierwszej dziesiątce wciąż notowane są trzy marki premium, BMW, Mercedes oraz Audi. W tym segmencie wzrost liczby zarejestrowanych modeli wyniósł we wrześniu ponad 33 proc. Pozwolił on na dalsze umocnienie marek premium w rynku, co oczywiście przekłada się na widoczny wzrost średniej ważonej ceny sprzedaży samochodu. Już teraz wynosi ona ok. 150 tys. zł.

rynek samochodów nowych – wrzesień 2022. Segment premium
Po 9 miesiącach liczba zarejestrowanych aut marek premium zbliżyła się do poziomu notowanego rok wcześniej. Spadki zanotowały w tym miesięcy także marki supersamochodów. Wśród nich to McLaren (-100 proc.), Alpine (-70 proc.) oraz Lamborghini i Alpina (równo po -50 proc.).