Nowe samochody dostawcze – marzec’23. Zmiana trendu czy chwilowe ożywienie?

Samochody dostawcze mogą służyć za barometr gospodarki. 4 proc. na minusie w marcu to jednak słaby wynik. Biorąc jednak pod uwagę cały pierwszy kwartał, robi się bardziej optymistycznie.
Samochody dostawcze mogą służyć za barometr gospodarki. 4 proc. na minusie w marcu to jednak słaby wynik. Biorąc jednak pod uwagę cały pierwszy kwartał, robi się bardziej optymistycznie.
Wynik za cały pierwszy kwartał jest już jednak niemal identyczny z ubiegłorocznym. A w porównaniu z lutym, wzrost rejestracji wynosi aż 22,61 proc. Czy to zapowiada zmianę nastrojów polskich przedsiębiorców? Zbyt wcześnie na takie wnioski, ale na pewno warto odnotować wiosenne ożywienie w tym segmencie motoryzacji.
Wg IBRM Samar, w marcu liderem wzrostów rejestracji była marka Ssangyong, która poprawiła swój wynik rok do roku o 300 proc. Ale to raczej efekt statystyczny, wynikający z niezbyt dużej liczby samochodów tej marki na polskich drogach.
Najchętniej za 200 tys.
Największe udziały w rynku ma nadal marka Renault (22,56 proc.), chociaż klienci kupili i zarejestrowali od początku roku o 8,81 proc. mniej tych pojazdów niż w I kwartale 2022 roku. Także na OTOMOTO francuska marka pozostaje liderem, zarówno pod względem zainteresowania potencjalnych kupujących, jak i dostępności ofert. W marcu Renault odnotowało 14,6 proc. wyświetleń ofert i było oferowane w 14,2 proc. ogłoszeniach sprzedaży. Druga pod względem zainteresowania była marka Iveco (13,7 proc. wyświetleń), a na trzecim miejscu samochody dostawcze Mercedes-Benz (12,5 proc. wyświetleń ogłoszeń).
Najwięcej ofert sprzedaży to samochody za ponad 200 tys. złotych (42,9 proc. ofert) i takie najchętniej oglądali użytkownicy (58,4 proc. wyświetleń). Na drugim miejscu, zarówno pod względem dostępności pojazdów, jak i zainteresowania nimi są dostawczaki z przedziału cenowego 150 - 200 tys. złotych (odpowiednio 31,5 proc. wystawionych ogłoszeń i 20,3 proc. wyświetleń).
Furgony, kampery i autolawety
Tradycyjnie w tym segmencie dominują silniki Diesla (91,9 proc. wyświetleń i 88,9 proc. wystawionych ogłoszeń). Pojazdy elektryczne, które mają być przyszłością transportu w miastach, na razie generują tylko 4,6 proc. wyświetleń. Rośnie natomiast zainteresowanie automatyczną skrzynią biegów w samochodach dostawczych. W marcu takie oferty odnotowały 37,2 proc. wyświetleń, o 8,4 p.p. więcej niż w analogicznym miesiącu rok temu.
Niezmiennie najwięcej ofert sprzedaży i największe zainteresowanie dotyczy furgonów (53 proc. wystawionych ogłoszeń i 37,9 proc. wyświetleń). Na drugim miejscu są kampery, po wyświetleniach których widać powoli przygotowania do sezonu wakacyjnego. W marcu ich ogłoszenia odnotowały 24,2 proc. wyświetleń (wzrost o 0,9 p.p. w porównaniu z lutym). Rośnie także zainteresowanie autolawetami, co z kolei może być pierwszym symptomem poprawy sytuacji na rynku aut importowanych.




