19 stycznia 2024

Silnik HDI: co to jest? Jakie są jego rodzaje oraz ich wady i zalety? W jakich modelach występuje?

silnik HDI

Silniki HDI stworzone przez koncern PSA (Peugeot/Citroen), a produkowane od lat 90., są uznawane za niezawodne i oszczędne. Można je znaleźć również w modelach innych marek. W jakich wersjach występują? Czy HDI ma jakieś wady?

Co to jest HDI?

HDI (skrót z języka angielskiego od High-pressure Direct Injection) to określenie na jednostkę wysokoprężną stworzoną przez francuski koncern PSA (Peugeot Société Anonyme), wyposażoną w bezpośredni wtrysk paliwa. Po raz pierwszy silnik HDi zastosowano w 1998 r. w modelu Citroen Xantia.

Jak silnik HDI zbudowany jest? Jego kluczowymi elementami są: turbosprężarka, układ wtryskowy oparty na technologii Common Rail oraz układ EGR, czyli układ recyrkulacji spalin. Konstrukcja może się nieco różnić w zależności od modelu auta i roku produkcji. Różnice dotyczą też układu chłodzenia i smarowania.

Silniki HDI są od lat 90. stale udoskonalane. Oferowane były w różnych wariantach pojemności skokowej: 1.4 l, 1.6 l, 2.0 l, 2.2 l, a także 2.7 l oraz 3.0 l. Dwa ostatnie miały 6 cylindrów w układzie „V”. Silnik HDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa ma wtryskiwacze elektromagnetyczne lub piezoelektryczne (w nowszych wersjach). Te drugie są znacznie wydajniejsze, więc wyposażone w nie silniki zużywają mniej paliwa.

W 2006 r. Grupa PSA wprowadziła do swoich aut mokre filtry cząstek stałych (FAP), które stały się standardem w silnikach HDI. Z kolei w 2013 r. wdrożyła technologię BlueHDI z zastosowaniem katalizatora SCR (Selective Catalytic Reduction), która dodatkowo zredukowała emisję tlenków azotu (NOx).

Przyjęła się teza, że silniki HDI są jednymi z trwalszych na rynku. Wielu użytkowników zgłasza przebiegi ponad 300 tys. km bez poważniejszych usterek. Kluczem do trwałości tej jednostki napędowej są regularna wymiana oleju i filtrów oraz dbałość o układ wtryskowy i EGR. (Sprawdź, jak jeździć i jak eksploatować silnik Diesla)

Silnik 1.6 HDI – wady i zalety

Silnik 1.6 HDI został stworzony przy współpracy Forda z Grupą PSA. Koncerny połączyły siły po sukcesie silników JTD w Fiacie i TDI w Volkswagenie. Tak powstał autorski silnik turbo diesel z systemem Common Rail – HDI/TDCi. Jednostkę produkowano w Anglii, Francji i Indiach. Pierwszy raz została zamontowana w 2004 r. w Peugeocie 407.

Silnik 1.6 HDI występuje w dwóch podstawowych wersjach: o mocy 90 KM i 110 KM. Pierwsza jest wyposażona w konwencjonalną turbinę TD025 firmy MHI z zaworem przelotowym, a druga w turbinę Garrett GT15V o zmiennej geometrii. Wspólnymi elementami są: chłodnica międzystopniowa, układy dolotowy, wydechowy i sterowania oraz system Common Rail z wysokociśnieniową pompą paliwową CP1H3 i wtryskiwaczami elektromagnetycznymi.

Ta jednostka jest ceniona za małą awaryjność, wytrzymałość oraz optymalną moc szczególnie odczuwalną w mniejszych samochodach. Oczywiście, o ile właściciel pamięta o regularnym serwisowaniu swojego pojazdu.

Jednym z najczęściej występujących awarii są problemy z układem wtryskiwaczy. Kierowca obserwuje wtedy kłopoty z uruchomieniem silnika, jego nierówną pracą i słabą mocą. Innymi usterkami, na które skarżą się właściciele, są awaria pływającego koła zamachowego oraz problemy z turbiną.

Silnik 2.0 HDI – wady i zalety

Silnik 2.0 HDI to pierwsze skojarzenie związane z francuską motoryzacją. Patrząc z dzisiejszej perspektywy jest to najdłużej oferowany wariant silnika PSA z bezpośrednim wtryskiem paliwa Common Rail. Silnik 2.0 HDI o mocy 109 KM pojawił się w 1998 r. i został wmontowany do Peugeota 406 oraz do Citroena Xantii. W 1999 r. na rynku pojawiła się wersja o mocy 90 KM i obie były wykorzystywane przez Grupę PSA do końca 2003 r.

Pierwsza generacja HDI miała rzędowy układ czterech cylindrów, pojedynczy wałek rozrządu, 8- lub 16-zaworową głowicę, układ wtryskowy marki BOSCH i turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek. W kolejnych latach pojawiły się inne warianty mocy: 136 KM (2003 r.), 120 KM (2006 r.), 140 KM (2008 r.) orz 150 KM i 163 KM (2009 r.).

Największą zaletą 2.0 HDI są efektywna i cicha praca, niezawodność, oszczędność, trwałość i stabilne osiągi. Do tego części zamienne są niedrogie i łatwo dostępne, a naprawa nie jest skomplikowana. Aby silnik pracował bezawaryjnie, niezbędna są regularna konserwacja oraz paliwo najwyższej jakości.

Typowe usterki dla HDI dotyczą też innych silników Diesla. Wśród nich wymienić można awarie układów wtryskowych, kół dwumasowych, zaworów EGR, czujnika ciśnienia paliwa, przepływomierza oraz turbosprężarki. Ponadto w starszych samochodach awarie dotyczą działania koła pasowego względem drgań skrętnych oraz elektroniki.

Technologia Common Rail – w jakich modelach występuje?

System Common Rail został opracowany przez firmę Bosch dla silników wysokoprężnych. 

Silniki Diesla z tą technologią wyróżniają się m.in. równiejszą pracą, mniejszym zużyciem oleju napędowego, niższą emisją spalin, łatwością uzyskania wysokich obrotów i mocy, mniejszym hałasem i wysoką sprawnością termodynamiczną.

Samochodem, który jako pierwszy wykorzystywał Common Rail była Alfa Romeo 156 z roku 1997. Technologia okazała się na tyle użyteczna, że bardzo szybko rozpowszechniła się na modele innych marek.

W jakich modelach silnik 2.0 HDI?

Silnik 2.0 HDI znajdziemy w m.in. następujących modelach:

  • Citroen: Xsara, Xsara Picasso, C4, C4 Picasso, Xantia II, C5, Evasion (2.0/109 KM), C8 (2.0/109, 120 i 136 KM), Berlingo, Jumper, Jumpy;
  • Peugeot: 206, 307, 308, 407, 508, Expert, Boxer
  • Ford: Mondeo, Focus, C-Max, Galaxy, S-Max, Kuga
  • Volvo: S40, V50, C30
  • Mazda: 3, 5, 6
  • Suzuki: Grand Vitara
  • Fiat: Ulysse, Scudo, Ducato

Współpraca grupy PSA z Fordem doprowadziła do opracowania wspólnego silnika 2.0 HDI, który w autach Forda ma symbol 2.0 TDCi.

W jakich modelach silnik 1.6 HDI

Silnik 1.6 HDI był montowany m.in. w samochodach:

  • Ford: Focus, Mondeo i S-Max
  • Peugeot: 207, 307, 308 i 407
  • Citroen: C3, C4 i C5
  • Mazda 3
  • Volvo S40/V50 S80
  • Suzuki SX4

Który silnik jest lepszy 1.6 HDI czy 2.0 HDI?

Trudno jednoznacznie stwierdzić, który z silników HDI jest lepsze. Obydwie jednostki uznawane są przez specjalistów za bardzo udane i tanie w eksploatacji. Jeśli decydujemy się na zakup auta z tym silnikiem, jego pojemność warto rozważyć pod względem klasy samochodu. Małym autom z segmentu B albo C wystarczy 1.6 HDI, z kolei duży pojazd rodzinny wymaga większych osiągów, dlatego w tym przypadku lepiej sprawdzi się silnik 2.0.

FAQ

Co oznacza HDI?

HDI (High Pressure Direct Injection) oznacza silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem oleju napędowego zbudowany przez koncern PSA (Peugeot, Citroen).

Czym jest Common Rail?

Common Rail to rodzaj elektronicznie sterowanego systemu bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach diesla.

Jakie samochody mają silnik 1.6 HDI?

Silnik 1.6 HDI montowano w takich samochodach jak Ford, Peugeot, Citroen, DS, Opel, Mazda, Volvo, Suzuki i Mini.

Jakie samochody mają silnik 2.0 HDI?

Jednostkę 2.0 HDI znajdziemy w samochodach Citroen, Peugeot, Opel, DS, Volvo, Mazda, Jaguar oraz Land Rover. W przypadku aut Forda technologia nosiła nazwę TDCI.