29 września 2023

Skoda Octavia IV RS. Dlaczego przestaliśmy ją kochać? | Test OTOMOTO TV

Skoda Octavia jest nowoczesna, przestronna, uniwersalna i szybka. Szczególnie w wersji RS. Obecna generacja doczekała się aż dwóch odmian Rally Sport. Czym zaskakuje najnowsza?

Skoda Octavia ma pięć, a nie jak chce Skoda cztery, generacje. Pierwsza powstała w 1959 roku i produkowana była aż do roku 1971.

W latach 60. minionego wieku był to ósmy model, jaki powstał w zakładach Skody. Właśnie dlatego nadano mu nazwę Octavia. Nadwozie miało niewiele więcej niż cztery metry długości, dominowały pękate kształty i fikuśne przetłoczenia. Zwieńczeniem tylnych błotników było nawet coś w rodzaju amerykańskich skrzydeł. Oczywiście w wydaniu europejskim, czyli w minimalistycznej formie.

Produkcję I generacji Octavii zakończono w 1971 roku, o czym szerzej pisaliśmy TUTAJ. Zastąpił ją model 1000 MB określany potocznie 1000 Małych Błędów. I coś w tym było, bo z bezawaryjnością Octavii nowy model miał niewiele wspólnego.

Współczesny rozdział Octavii otworzył już Volkswagen, który w 1996 roku – po przejęciu Skody – wskrzesił tę linię modelową i zaczął liczyć jej historię od nowa. Dla marki była to już jednak druga generacja.

W 2019 roku zadebiutowała więc Octavia numer…, pięć. A rok później Octavia w najmocniejszej odmianie iV RS wyposażona w napęd hybrydowy typu plug-in (PHEV), składający się z silnika benzynowego 1.4 TSI i silnika elektrycznego o mocy 116 KM. Razem dało to 245 KM i 400 Nm.

Dopiero kolejny rok później pojawiła się tradycyjna Octavia RS z napędem czysto spalinowym. I – co ważne – auto dostępne jest zarówno w wersji kombi, jak i liftback.

Samochód otrzymał ponadto progresywny układ kierowniczy, niższe o 15 mm zawieszenie o sportowej charakterystyce oraz elektrycznie regulowane zawieszenie Dynamic Chassis Control. W wersji benzynowej auto wyposażone jest w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu z wielopłytkowym mokrym sprzęgłem. Z kolei we wnętrzu znajdziemy kubełkowe fotele, elementy wykończeniowe przypominające włókno węglowe oraz sportowe akcenty RS.

Skoda Octavia RS – jaki silnik?

Co zadziwiające, w czasach, gdy wielu producentów odchodzi od napędów Diesla, Skoda Octavia nadal montuje pod maską albo silnik benzynowy, albo wysokoprężny.

Ten pierwszy to dwulitrowe TSI o mocy 245 KM z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 370 Nm. Auto ma napęd na przednie koła i 6-biegową przekładnią manualną lub 7-biegową automatyczną DSG. Przyśpieszenie do 100 km/h zajmuje 6,7 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.

Silnik Diesla TDI też ma dwa litry pojemności i cztery cylindry, a jego moc to 200 KM. Wyższy jest jednak maksymalny moment obrotowy, który wynosi 400 Nm. W tym wypadku samochód dostępny jest zarówno z napędem na przednie, jak i wszystkie koła. Przyspieszenie? 6,8 sekundy do setki. To dobry wynik.

Skoda Octavia RS – ile kosztuje?

Myśląc o rodzinnym aucie kompaktowym z segmentu C, w wydaniu usportowionym, trzeba przygotować ponad 154 tys. zł. Właśnie tyle kosztuje najtańsza odmiana Skody Octavii RS. Warto zaznaczyć, że ceny „zwyczajnej” Octavii startują od 100 tys. zł.

Droższa o 10 tys. zł będzie wersja wyposażona w skrzynię DSG, a o kolejne 4 tys. zł odmiana kombi.
Niezależnie jednak, jaką wersję wybierzemy, frajda z jazdy będzie taka sama. Auto jest dynamiczne, wygodne, a na dodatek nieźle brzmi. A jeśli jeździmy spokojnie to jest też oszczędne.

W tym odcinku testujemy Skodę Octavię czwartej generacji w wersji RS. Przez długie lata Skoda była najpopularniejszą marką samochodową w Polsce, a Octavia – najpopularniejszym modelem. Czasy się jednak zmieniły i pałeczkę przejęła Toyota. Co do tego doprowadziło? Jak jeździ najmocniejsza seryjna Octavia na rynku? Co, oprócz mocniejszego silnika i kilku stylistycznych detali, posiada jeszcze ta RS-ka? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV.

Zapraszamy do oglądania! Testowany przez nas model to Skoda Octavia IV RS z silnikiem 2.0 TSI o mocy 245 KM.

Skoda Octavia RS
Skoda Octavia RS