17 sierpnia 2024

Używana Skoda Octavia II – opinie, usterki. Jaki silnik wybrać?

Skoda Octavia II przedlift

Z tego artykułu dowiesz się jakie są wady i zalety używanego modelu Skoda Octavia II. Samochód był produkowany w latach 2004-2013. W 2008 roku przeszedł lifting. Otrzymał wówczas m.in. nowe przednie reflektory, a w gamie pojawiły się nowe silniki. Ważna jest jeszcze jedna data – w 2010 roku do sprzedaży powrócił model przedliftingowy. Był oferowany równolegle ze zmodernizowanym, ale taniej – jako Octavia II Tour.

Ile kosztuje Skoda Octavia II na rynku wtórnym? Ceny rozpoczynają się od poziomu 5 tys. zł. Są to na ogół bardzo wyeksploatowane egzemplarze, nierzadko skorodowane, z dużym przebiegiem. Najdroższe egzemplarze z końca produkcji wystawione na otomoto kosztują ok. 40-50 tys. zł.

Skoda Octavia II przedlift
Skoda Octavia II polift
Skoda Octavia II Tour

Używana Skoda Octavia II – nadwozie

Czeski samochód dzieli płytę podłogową z wieloma kompaktowymi modelami Grupy VW. Jej techniczni krewniacy to m.in. Volkswagen Golf V, Seat Leon II, Audi A3 II (8P). Jest jednak najbardziej funkcjonalna z tych aut i ma największy bagażnik.

Do wyboru mamy liftbacka oraz kombi. Gamę uzupełnia podwyższone kombi Scout, które oprócz większego prześwitu ma jeszcze w dolnej części nakładki z tworzyw sztucznych. Pełnią funkcję ozdobną, a jednocześnie chronią nadwozie przed zarysowaniami w terenie.

Przyglądając się gamie modelowej należy jeszcze wspomnieć o dwóch wersjach – sportowej RS i luksusowej Laurin&Klement. Pierwsza wizualnie wyróżnia się obniżonym zawieszeniem, atrakcyjną kolorystyką (szczególne wrażenie robią odmiany w niebieskim, metalizowanym kolorze). W kabinie łatwo ją poznać po sportowych fotelach. Druga jest z zewnątrz dyskretna, ale wewnątrz ma bardzo bogate wyposażenie, ze skórzaną tapicerką włącznie.

Znalazłeś już samochód, który chcesz poddać inspekcji?

Wklej link do ogłoszenia i zamów inspekcję wymarzonego pojazdu

Wklej link do ogłoszenia

Zamów raport z inspekcji

Używana Skoda Octavia II – korozja, bezpieczeństwo

Najstarsze egzemplarze niestety rdzewieją. Trzeba więc zwrócić szczególną uwagę na potencjalną korozję lub też ślady niefachowych poprawek lakierniczych.

W okresie swojej świetności samochód był badany w testach EuroNCAP i uzyskał wówczas całkiem przyzwoity poziom 4 gwiazdek na 5 możliwych.

Używana Skoda Octavia II - bagażnik

Wielu nabywców Octavii II podkreśla, że wersja liftback jest na tyle pakowna, że nie potrzebują kombi. Faktycznie – bagażnik liftbacka ma pojemność 585-1420 l. Kufer w kombi jest jeszcze większy – to od 605 do 1620 l.

Używana Skoda Octavia II – deska rozdzielcza

Wszystkie wersje Octavii II mają miękką deskę rozdzielczą. Tworzywa zastosowane do wykończenia wnętrza nie są może najwyższych lotów, ale też nie dają powodów do narzekania.

Miłą niespodzianką jest staranne dopasowanie poszczególnych elementów. Im wyższa opcja wyposażenia i młodsze auto, tym więcej dzieje się na desce rozdzielczej. Tak czy inaczej kierowca zawsze ma przed sobą przyjemnie dla oka, podświetlone na zielono okrągłe zegary i zgrabną kierownicę o odpowiedniej grubości. Pod ręką leży krótki lewarek zmiany biegów, który pracuje bardzo precyzyjnie

Używana Skoda Octavia II – wyposażenie

Samochód oferowany był w pięciu wersjach wyposażenia: Classic, Mint, Ambiente, Elegance oraz Laurin&Klement. Pierwsza nie ma nawet klimatyzacji. Przedostatnia ma na pokładzie praktycznie „wszystko”, włącznie z nawigacją. W ostatniej jest dodatkowo skórzana tapicerka.

Należy jednak zaznaczyć, że nie zawsze podstawowe wersje są takie ubogie, a w wyższych wszystko zgadza się z katalogiem. Wynika to z faktu, że wiele elementów klienci dokupowali sobie indywidualnie podczas zamawiania samochodu. Ale jest jeszcze jeden powód. Otóż w tej Octavii konstrukcja pozwala na łatwą personalizację auta już po zakupie. Najczęściej wystarczy znaleźć interesujący, oryginalny element używany w internecie, zamówić i zamontować. Zazwyczaj działa. Kierowcy zamieniają w ten sposób zwykłe fotele na te mocniej profilowane z lepszych wersji lub montują lepsze multimedia.

Większość Octavii II ma kierownicę obszytą skórą. Niestety, po pierwsze nie zawsze jest to prawdziwa skóra – najczęściej mamy do czynienia z jej ekologicznym odpowiednikiem. Po drugie – zazwyczaj jest to efekt maskowania zużycia kierownicy. Po obszyciu wygląda ona nienaturalnie grubo, ale przynajmniej nie widać, że już się łuszczy. Warto zaznaczyć, że kierownica z Octavii należy do tych najczęściej obszywanych modeli, więc wielu sprzedawców ma już takie kierownice przygotowane na podmianę, co skraca czas oczekiwania na przesyłkę do minimum.  

Używana Skoda Octavia II – zawieszenie

Z przodu mamy układ McPherson, z tyłu – niezależnie od wersji układu napędowego – układ wielowahaczowy. Całość zdaje egzamin na naszych drogach.

Używana Skoda Octavia II – układ napędowy/skrzynia biegów

Podstawowo Octavia jest wyposażona w napęd na przednie koła, ale nie należy obawiać się wersji z napędem 4x4. Wręcz przeciwnie – są one polecane, ponieważ nie sprawiają większych problemów serwisowych. To prosty i niezawodny system Haldex, który nie podnosi zużycia paliwa.

Jeśli chodzi o skrzynie biegów mamy do wyboru ręczne 5. i 6-biegowe, a także przekładnię dwusprzęgłową DSG. Same przekładnie DSG nie są złe, ale niestety ich żywotność to jakieś 200-250 tys. km i po tym przebiegu zazwyczaj wymagają wymiany sprzęgieł albo innego rodzaju regeneracji. Trzeba się nastawić na wydatek przynajmniej 5-6 tys. zł.  

Używana Skoda Octavia II – jaki silnik benzynowy wybrać?

Najtańszą eksploatację gwarantuje 8-zaworowy, wolnossący silnik benzynowy 1.6. Ma kiepskie osiągi, ale uchodzi za jednostkę niezniszczalną i bardzo dobrze współpracuje z instalacjami LPG. Niestety nie jest idealny – czasem zdarza się, że zaczyna pobierać olej.

Inną dość prostą konstrukcyjnie jednostką jest silnik 1.4 16V. Nie jest jakoś specjalnie udany, miał problemy z zamarzającą odmą, na dodatek nie grzeszy ani osiągami, ani specjalnie niskim zużyciem paliwa. Mimo wszystko, jak ktoś trafi na egzemplarz z dobrej ręki i nie oczekuje rewelacyjnych osiągów – może go wziąć pod uwagę.  

Większym wyzwaniem są silniki z rodziny FSI (z bezpośrednim wtryskiem) i TSI z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem.
1.6 FSI oraz 2.0 FSI nie są może jakieś bardzo złe, ale też trudno znaleźć argumenty przemawiające za ich zakupem. Po co komplikować sobie nimi życie, skoro można poszukać 1.6 MPI i założyć gaz?

Potem mamy dwa małe, żwawe i dość ekonomiczne silniki 1.2 TSI oraz 1.4 TSI. Oba mają problemy z trwałością łańcuchowego rozrządu. Kiedyś jego wymiana oznaczała wizytę w ASO i wysokie koszty. Teraz zrobi to każdy warsztat specjalizujący się w autach Grupy VW za jakieś 1200-2000 zł, w zależności od lokalizacji i wielkości serwisu. Nie są to jednostki idealne, ale jeśli kogoś stać na dobry warsztat, można poszukać jakiegoś zadbanego egzemplarza.

Gorzej z większymi silnikami 1.8 TSI oraz 2.0 TSI, które miewają wyjątkowo duży apetyt na olej (bez porównania większy niż silnik 1.6). Należy jednak podkreślić, że problem zużycia oleju nie dotyczy wszystkich egzemplarzy, a jedynie wybranych. Najczęściej zużyte są te, które jeździły na dalszych trasach, z większymi prędkościami. Te eksploatowane łagodnie w mieście mają więcej szczęścia. Prawdopodobnie tym, co im szkodzi najbardziej jest po prostu praca pod obciążeniem w wysokiej temperaturze. Generalnie zakup 1.8 TSI i 2.0 TSI to jedna wielka loteria. Można wygrać dobre osiągi, stawką jest ryzyko wymiany silnika.

Używana Skoda Octavia II – jaki silnik diesla wybrać?

W ogłoszeniach o sprzedaży Octavii II dominują silniki Diesla. Niekwestionowanym królem wśród nich jest 1.9 TDI. Ma przyzwoite osiągi, zużywa znikome ilości paliwa (od 4,5 do 6,5 l/100 km) i wciąż da się go tanio naprawiać. Niestety – wielu nabywców nie zdaje sobie sprawy, że po 2005 roku jakość tej konstrukcji wyraźnie się pogorszyła i na porządku dziennym zdarzają się przypadki zatarcia panewek (chodzi o silnik z kodem BXE). Silnik 1.9 TDI został zastąpiony przez jednostkę 1.6 TDI z zasilaniem common rail. O ile nie ma ona jeszcze 300 tys. na liczniku, może okazać się niezłym wyborem – zwłaszcza do spokojnej, oszczędnej jazdy.

Znacznie więcej emocji dostarcza silnik 2.0 TDI PD – ma fatalną opinię, ale należy pamiętać, że dotyczą go tylko problemy z pompowtryskiwaczami i pękającą głowicą. Napęd pompy oleju jest tutaj niezawodny – to dużo lepsze rozwiązanie niż w identycznie nazywającym się silniku montowanym w Volkswagenie Passacie B6.

Najlepszą, ale jednocześnie najdroższą i rzadko spotykaną opcją jest wersja 2.0 TDI z zasilaniem common rail. To całkiem udana konstrukcja, jednak bardzo trudno trafić na auto z niskim przebiegiem i w atrakcyjnej cenie.

Używana Skoda Octavia II – popularne silniki - dane techniczne

Używana Skoda Octavia II – jaka jest w eksploatacji?

Octavia II to taki sympatyczny wół roboczy. Wiele zależy od stanu konkretnego egzemplarza. Wiele aut na rynku to już niestety samochody wyeksploatowane, wymagające sporych nakładów. Takimi egzemplarzami jeździ się już niezbyt przyjemnie.

Jeśli jednak ktoś może sobie pozwolić na przeglądanie ogłoszeń w górnym przedziale cenowym, wciąż może trafić na samochód zadbany, w bardzo dobrym stanie, który jeszcze długo posłuży.

Nie można jednak zapominać, że choć podaż tych aut jest bardzo duża, niekoniecznie oznacza to łatwy zakup. Poszukiwania auta w akceptowalnym stanie technicznym i z atrakcyjną ceną mogą zająć bardzo długo. Szczególnie, że popyt na Octavie II też jest niemały.

Używana Skoda Octavia II – typowe usterki

Główne bolączki modelu to:
– korozja egzemplarzy przedliftingowych
– nieszczelne uszczelki drzwi
– kiepskie rozrządy w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny TSI
– problemy z głowicami i wtryskiwaczami w silnikach 2.0 TDI PD
– kosztowne naprawy zużytych skrzyń DSG

Używana Skoda Octavia II – ceny, oferta rynkowa

Olbrzymia podaż, spory popyt. Na rynku trudno znaleźć zadbany egzemplarz. Dominują samochody po flotach albo z dużym przebiegiem. Albo jedno i drugie.

W przypadku samochodów starszych, zdecydowanie łatwiej o diesla lub wersję 1.6 z LPG. Wśród samochodów młodszych udział odmian benzynowych i wysokoprężnych zaczyna się równoważyć.  

Zalety

Szerokie zaplecze tanich części, duży wybór aut, ekonomiczne silniki, bardzo pakowne wnętrza, zaskakująco dobre właściwości jezdne odmiany RS.

Wady

Wysokie przebiegi, usterkowość młodszych egzemplarzy, nie najlepsza oferta rynkowa, stosunkowo wysokie ceny np. na tle aut francuskich.