18 listopada 2023

Spalone sprzęgło – jak je rozpoznać i jakie daje objawy?

Sprzęgło

Uszkodzone sprzęgło może sprawić, że jazda samochodem zamiast przyjemności stanie się męczarnią. Oprócz tego, w ekstremalnych sytuacjach, nie będzie w ogóle możliwa. Jak rozpoznać pierwsze objawy zużycia sprzęgła?

Sprzęgło w aucie – jaką pełni funkcję?

Mówiąc najprościej, sprzęgło umożliwia nam zmianę biegów, jest więc pewnego rodzaju łącznikiem pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów pojazdu. Bez zastosowania tego mechanizmu zmiana przełożenia byłaby po prostu niemożliwa. To kierowca decyduje, w którym momencie i w jaki sposób do niej dochodzi, nie jak w przypadku przekładni automatycznych. Dodatkowo opisywany element jest narażony na ciężką pracę w różnych warunkach, co jest kolejnym powodem, dla którego należy obchodzić się z nim wyjątkowo ostrożnie i odpowiedzialnie.

Sprzęgło składa się z wielu części, wśród których najważniejsze to tarcze, docisk, wysprzęglik i łożysko. W momencie naciśnięcia odpowiedniego pedału następuje rozłączenie jednostki napędowej od skrzyni biegów. Po odpuszczeniu pedału sprzęgła dociśnięcie obu tarcz (napędzanej i dociskowej).

Spalone sprzęgło – przyczyny

Najczęstszą przyczyną spalonego sprzęgła jest niewłaściwe używanie. Klasyczna sytuacja, to ta, kiedy początkujący kierowcy próbują podtrzymać auto znajdujące się na wzniesieniu na biegu. Często się to udaje, ale po chwili czujemy w kabinie pojazdu nieprzyjemny i intensywny zapach spalenizny. Tak więc jazda na tzw. pół-sprzęgle, zbyt szybkie wciskanie pedału sprzęgła lub niewciskanie go do końca, ale i poruszanie się z dużym obciążeniem, to sytuacje, których zdecydowanie powinniśmy unikać.

Kolejną przyczyną może być naturalne zużycie elementów sprzęgła, takich jak okładziny czy blachy sprężynujące. Bardzo częsty zjawiskiem jest także wszechobecna korozja, co również wpływa na nieprawidłowe działanie podzespołu.

Spalone sprzęgło – objawy

Najczęstsze objawy spalonego sprzęgła to:

  • specyficzny, intensywny i nieprzyjemny zapach spalenizny
  • problemy z ruszeniem samochodem
  • w trakcie jazdy, pomimo przyspieszania, obroty nie rosną jednostajnie (czasami w ogóle jest problem z przyspieszeniem), tzw. ślizganie się sprzęgła
  • dziwne odgłosy dochodzące ze skrzyni biegów (najczęściej coś w rodzaju szumów)
  • wyraźnie twardszy pedał sprzęgła, trzeba użyć więcej siły niż dotychczas, aby go wcisnąć
  • szarpanie w trakcie jazdy

Jednorazowe przypalenie sprzęgła

Taka sytuacja może skończyć się różnie. Jeśli będziemy mieć pecha, to dojść może nawet do całkowitej awarii sprzęgła. Jednak w większości przypadków, kiedy ostygnie, nadal będzie funkcjonować tak jak przed przypaleniem. Mając taką możliwość, warto zjechać na bok i dać sprzęgłu odetchnąć. Czasem okaże się to wręcz konieczne, ponieważ skutkiem może być chwilowe uniemożliwienie zmiany biegu.

Spalone sprzęgło – co robić w tej sytuacji?

W przypadku jednorazowego przypalenia sprzęgła, najlepszą metodą jest zjechanie na pobocze i odczekanie, aż element ostygnie. Jeśli po takim incydencie zauważymy, że zmiana biegów stała się utrudniona, a sprzęgło pracuje inaczej niż do tej pory, jak najszybciej udajmy się do mechanika.

Najczęściej po jednorazowym przypaleniu nic złego nie powinno się przydarzyć, ale jeśli zrobimy to kilkukrotnie, to konsekwencje mogą być poważniejsze. W sytuacji, kiedy zmiana biegów jest ewidentnie utrudniona lub wręcz niemożliwa, nie próbujmy za wszelką cenę dojechać samochodem do mechanika. Jest to po prostu niebezpieczne. Wprawdzie koszt wynajęcia lawety może nie należeć do niskich, ale na pewno jest lepszym rozwiązaniem.

Jak uniknąć przypalonego sprzęgła?

Przede wszystkim pamiętajmy o tym, aby nauczyć się prawidłowo obchodzić ze sprzęgłem. Jeśli z auta korzystają także inne osoby, to nie wstydźmy się zwrócić im uwagi w tej kwestii. Agresywna jazda, czy jazda na tzw. pół-sprzęgle, to kolejne czynniki, które przyczyniają się do szybszego zużycia tego elementu. Używajmy go tylko w momentach, w których musimy go użyć.

Podsumowanie

Aby wydłużyć żywotność sprzęgła wystarczy umiejętnie korzystać z tego elementu. Co więcej, jeśli wyczujemy, że działa nieprawidłowo, umówmy się na wizytę u mechanika. W niektórych przypadkach (o ile jest to możliwe) wystarczy odpowiednia regulacja, aby dyskomfort ustał.