Śródmiejskie strefy płatnego parkowania – droższy postój już w wakacje?

Pod koniec czerwca wejdą w życie przepisy, które pozwolą pobierać nawet 30 zł za godzinę postoju w niemal każdej gminie. Pocieszające jest to, że samorządy raczej nie zdążą od razu uruchomić drogich parkingów.
Dotychczas śródmiejska strefa płatnego parkowania (ŚSPP) mogła powstać jedynie w miastach, w których liczba ludności przekracza 100 tys. Po zmianie przepisów każda, nawet najmniejsza gmina miejska, będzie mogła stworzyć ŚSPP. Co więcej, przepisy rozszerzono także na tereny wiejskie, pod warunkiem że mają status uzdrowiska lub obszaru ochrony środowiskowej.
ŚSPP – samorządowcy chcieli zmian
Od dłuższego czasu włodarze mniejszych miejscowości turystycznych postulowali o zmianę przepisów dotyczących płatnego postoju. Podkreślali, że w ich przypadku tworzenie „zwykłych” stref płatnego parkowania nie ma sensu. Powód?
Opłaty mogą być w nich pobierane jedynie w dni robocze, co – szczególnie poza sezonem – mija się z celem. Natomiast w weekendy, kiedy przybywa zmotoryzowanych gości, miejskie parkingi muszą być darmowe.
Jednak już za około miesiąc, gminy będą mogły pobierać opłaty 7 dni w tygodniu i przez całą dobę. Dodatkowy bonus to możliwość pobierania nawet 3 razy wyższych opłat niż w standardowej SPP.
ŚSPP – przepisy są, ale jeszcze nie działają
Klamka zapadła, nowa ustawa o drogach publicznych czeka już tylko na publikację w Dzienniku Ustaw. To ma nastąpić najpóźniej do 22 maja. Następnie trzeba jeszcze doliczyć 30 dni na wejście w życie nowego prawa.
To jednak nie oznacza, że kierowcy muszą się spodziewać, iż od pierwszych dni wakacji w każdej miejscowości odwiedzanej przez turystów pojawią się płatne parkingi. Zanim to się stanie, radni muszą przegłosować odpowiednią uchwałę, w której zdecydują o granicach strefy, cenniku i sposobie pobierania opłat.
Kiedy będą już lokalne przepisy, dopiero na ich podstawie trzeba będzie wybrać wykonawcę oznakowania, a w wielu przypadkach także montażu parkomatów. Wiele wskazuje na to, że pierwsze ŚSPP powstałe w oparciu o nowe zasady pojawią się dopiero jesienią 2025 r.
Postój w małych gminach – będzie drogo
Bez względu na determinację samorządów w szybkości wprowadzania stref parkowania, trzeba jednak liczyć się z podwyżkami. W tradycyjnej SPP pierwsza godzina postoju może kosztować 6,99 zł i obowiązuje od poniedziałku do piątku.
W przypadku śródmiejskiej strefy może to być 20,99 zł. Jednak zgodnie z przepisami 2. godzina to maksymalnie 25,19 zł (20% więcej niż za pierwszą godzinę), a 3. godzina – 30,23 zł (20% więcej niż za drugą godzinę). 4. godzina i kolejne: nie mogą przekraczać stawki za pierwszą godzinę, czyli maksymalnie 20,99 zł. Dość istotne jest to, że opłaty mogą być pobierane w każdym dniu tygodnia i przez całą dobę. W skrajnym przypadku może to oznaczać ponad 500 zł za 24 godziny postoju samochodu.
Oczywiście, są to stawki maksymalne. Te rzeczywiste mogą być niższe, ponieważ ostateczne opłaty ustalają lokalne samorządy. Należy spodziewać się kwot około 10 zł/godzina i bezpłatnego postoju nocą.