Usprawnij jazdę – wykorzystaj udogodnienia drogowe!

Kierowcy nie zawsze korzystają z dostępnych ułatwień na drodze. Tymczasem mogą one skrócić czas spędzony w korkach oraz zwiększyć poziom bezpieczeństwa. Na co warto zwrócić uwagę?
Zadaniem inżynierów ruchu i projektantów dróg jest minimalizowanie ryzyka popełnienia błędu przez kierowców, ułatwienie zmiany pasa ruchu, skręcania i włączania się do ruchu. W praktyce, kierowcy nie zawsze wykorzystują dostępne udogodnienia na drodze.
Udogodnienia na drodze – korzystaj z całej jedni
Z buspasów w Polsce można korzystać legalnie tylko wtedy, gdy jest to wyraźnie dozwolone. Oznakowanie informujące o możliwości korzystania z buspasa przez inne pojazdy znajduje się pod znakiem. Co więcej, niektóre funkcjonują tylko w wyznaczonych godzinach, zwykle podczas szczytu komunikacyjnego. Tymczasem wielu kierowców nie zwraca uwagi na oznakowanie buspasów, co prowadzi do niepotrzebnych korków. Warto pamiętać, że korzystanie z buspasa w godzinach, gdy jest to dozwolone, może znacząco skrócić czas podróży.
Na szerokich jezdniach, gdzie nie ma fizycznego oznakowania dwóch pasów ruchu w jednym kierunku, kierowcy mogą zastosować technikę wyobrażonego pasa ruchu, aby usprawnić ruch i zwiększyć przepustowość. Zamiast jechać jeden za drugim, można poruszać się obok siebie, tworząc wirtualny drugi pas ruchu.
Warto wykorzystać kolejne udogodnienie, czyli pas rozbiegowy. Służy on do bezpiecznego włączenia się do ruchu. Umożliwia on kierowcy rozwinięcie prędkości przed wjechaniem na główny pas jezdni. Rozpędzając się na pasie rozbiegowym, zmniejszasz ryzyko kolizji z innymi pojazdami na głównym pasie jezdni. Włączanie się do ruchu z odpowiednią prędkością usprawnia ruch i zmniejsza korki. Korzystanie z pasa rozbiegowego pozwala na spokojne i bezpieczne włączenie się do ruchu bez pośpiechu i nerwów. Niestety, wielu kierowców lekceważy znaczenie pasa rozbiegowego i nie korzysta z niego.
Skręcaj z głową
Jeśli tylko to możliwe skręcaj „na wachlarzyk”. Ten manewr polega na tym, aby kierowcy skręcający w prawo zajęli wszystkie dostępne pasy ruchu na drodze poprzecznej. Jeśli więc na skrzyżowaniu można skręcić w prawo z jednego pasa ruchu, ale droga poprzeczna ma ich trzy, zamiast tłoczyć się w prawym pasie, kierowcy powinni wjechać również na lewy i środkowy pas, tworząc tzw. wachlarzyk. To zwiększa przepustowość i upłynnia ruch.
Sygnalizacja kierunkowa ma na celu bezkolizyjne wykonywanie manewrów, takich jak skręcanie w lewo. Niestety, wielu kierowców popełnia błąd, zwalniając na skrzyżowaniu podczas skrętu w lewo, w obawie przed wymuszeniem pierwszeństwa przed pojazdami jadącymi z przeciwnego kierunku. Zapominają oni, że te pojazdy mają w tym czasie czerwone światło i nie powinny jechać lub też sygnał zielony, ale one też skręcają w przeciwnym kierunku.
Z kolei w przypadku skrętu warunkowego, kierowcy nie zawsze korzystają z możliwości jakie on daje i czekając na zielony sygnał, nie zauważają zapalającej się zielonej strzałki. Ponadto, kolejnym problemem jest brak płynności ruszania na światłach, co prowadzi do tego, że na jednej fazie „zielonego” sygnału przejeżdża mniejsza liczba pojazdów niż mogłoby.
Drogowcy zwykle dają wolną rękę kierowcom w sposobie wykonania lewoskrętu. Uwaga! Stosowane żółte tablice pokazujące jak wykonać skręt w lewo to jedynie propozycja, a nie żaden obowiązek (taki znak nie został przewidziany przez przepisy). O ile znaki na jezdni nie wskazują inaczej lub budowa skrzyżowania nie wyklucza takiej możliwość, najlepiej wybierać bezkolizyjny sposób skręcania. Ten ułatwia przejazd przez skrzyżowanie, bo tory jazdy skręcających w lewo pojazdów nie przecinają się.
Udogodnienia na drodze – parkowanie
Na wąskich miejscach parkingowych warto stosować technikę parkowania naprzemiennego, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie z pojazdów. Pierwszy samochód parkuje przodem blisko krawędzi miejsca parkingowego, drugi samochód również zbliża się do tej samej linii, ale parkuje tyłem. Dzięki temu pomiędzy samochodami (drzwiami pasażera) zostaje minimalna ilość miejsca, co ułatwia, dostanie się do auta od strony kierowcy.
Zgodnie z przepisami, pojazdy powinny być parkowane na jezdni jak najbliżej jej krawędzi i równolegle do niej. Jednak w praktyce często obserwujemy kierowców parkujących prostopadle (ukośnie), nawet gdy znaki tego nie dopuszczają. Takie parkowanie pozwala na zmieszczenie większej liczby samochodów na tym samym odcinku jezdni.
CZYTAJ TEŻ: Nie zawsze łamiesz prawo i popełniasz wykroczenie
Udogodnienia na drodze – pamiętaj o suwaku
W wielu sytuacjach drogowych przepisy wręcz nakazują stosowanie rozwiązań, które ułatwiają płynny i bezpieczny przejazd. Przykładem jest zasada jazdy na suwak, która reguluje sposób wpuszczania pojazdów z kończącego się pasa ruchu. W ten sposób tworzy się płynny ruch przypominający suwak w zapięciu kurtki. Według przepisów należy ją stosować podczas zatorów na drodze. Naprzemienne wpuszczanie pojazdów zmniejsza korki i usprawnia ruch na drodze.