Uszkodzona podłużnica — wymieniać czy może naprawiać?

Uszkodzona podłużnica oznacza spore wydatki. Dlaczego? Bo podłużnica to element nośny samochodu. To jego kręgosłup, szczególnie istotny w przypadku nadwozi samonośnych. Dlaczego nie zwracamy na nią uwagi przy zakupie szczególnie używanych aut?
Podłużnice w samochodzie to kluczowe elementy konstrukcyjne. Są częścią całej platformy podwoziowej. Z reguły w samochodzie mamy dwie podłużnice, które biegną wzdłuż całego podwozia, a widoczne są w grodzi silnika, aż do punktu montowania chłodnicy. Tam wzmacnia je belka przednia. Tyle jednak można dostrzec gołym okiem, bo konstrukcyjnie podłużnice biegną niemal przez całe nadwozie (w zależności od konstrukcji auta).
Kompletnie inną konstrukcję mają za to samochody elektryczne. Tutaj nie ma typowej podłużnicy. Najsztywniejszym elementem konstrukcyjnym auta jest „skrzynia” z baterią trakcyjną, przeważnie umieszczona jest ona tam, gdzie z reguły znajduje się podłoga, czyli między przednią a tylną osią.
To szczelna skrzynia z baterią tworzy i wzmacnia konstrukcję całego samochodu i co do zasady jest wymienialna. Koszty takiej operacji, są jednak zbyt duże.
Czym jest podłużnica w samochodzie?
Podłużnica to element nośny konstrukcji auta, na którym opiera się nie tylko jego nadwozie, ale zawieszenie i silnik. W starszych pojazdach sprawa była prosta – elementem nośnym była rama. Gdy pojawiły się nadwozia samonośne, funkcje ramy przejęły półramy, a później podłużnice, bo samo nadwozie nie były wystarczająco sztywne, by wytrzymać wszystkie obciążenia.
Podłużnice to, więc najsztywniejsze fragmenty całej struktury nadwozia. Gdzie były najpotrzebniejsze? Z przodu samochodu, tam, gdzie montowano silnik. Stad właśnie zaglądając pod maskę, bo bokach silnika widać dwa podłużne elementy ramy przestrzennej (stąd z resztą pochodzi nazwa), do której zamontowane jest zawieszenie i na których opiera się silnik.
Jakie funkcje pełni podłużnica w samochodzie?
Podłużnica w samochodzie pełni kilka istotnych funkcji, które mają kluczowe znaczenie dla jego konstrukcji i bezpieczeństwa. Oto niektóre z głównych funkcji podłużnicy:
- podtrzymywanie ramy: Podłużnice stanowią podstawę dla ramy samochodu, jeśli występuje w konstrukcji. Są one kluczowym elementem, który utrzymuje strukturę pojazdu. Zapewniają sztywność i wytrzymałość konstrukcji, umożliwiając jej wytrzymywanie obciążeń podczas jazdy,
- absorpcja energii: Podłużnice odgrywają ważną rolę w absorpcji i dystrybucji energii podczas kolizji. W przypadku zderzenia samochodu podłużnice pomagają rozłożyć siłę uderzenia na większą powierzchnię, co może zmniejszyć skutki wstrząsu dla pasażerów,
- montaż podwozia: Podłużnice stanowią punkty mocowania dla różnych elementów podwozia, takich jak zawieszenie, układ wydechowy i układ hamulcowy. Umożliwiają stabilne i solidne przymocowanie tych komponentów, co przyczynia się do prawidłowego działania pojazdu,
- ochrona przed korozją: Podłużnice są podatne na korozję, szczególnie w obszarach narażonych na wilgoć i sól drogową. Dlatego często są pokrywane specjalnymi powłokami antykorozyjnymi lub są wykonane z materiałów odpornych na korozję, aby przedłużyć ich trwałość i wytrzymałość.
Wszystkie te funkcje mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i integralności strukturalnej samochodu. Podłużnice stanowią podstawową podstawę dla całej konstrukcji pojazdu, zapewniając stabilność, sztywność i ochronę podczas jazdy.
Uszkodzona podłużnica — wymienić czy naprawić?
Decyzja dotycząca naprawy lub wymiany uszkodzonej podłużnicy zależy od kilku czynników, takich jak stopień uszkodzenia, dostępność części zamiennych, koszty naprawy i ocena wykwalifikowanego mechanika samochodowego. Zależy także, z jakiego rodzaju uszkodzeniami mamy do czynienia i jak głęboko one sięgają. Najczęstszymi uszkodzeniami są rdza lub kolizja/stłuczka. Po uderzeniu w inne auto lub przeszkodę, podłużnice przyjmują całą siłę uderzenia i ulegają skręceniu lub zgięciu.
I tutaj ważna uwaga. Producent w zasadzie nie przewiduje możliwości naprawy podłużnic, tylko ich wymianę. Szczególnie po wypadku samochodu. Raz uszkodzona konstrukcja, ma znacznie mniejsza wytrzymałość i jest w stanie przyjąć znacznie mniejsze siły.
Mechanicy i blacharze są jednak innego zdania i masowo naprawiają, wyciągają, spawają i nacinają podłużnice. W przypadku lekkich uszkodzeń, takich jak niewielkie odkształcenia czy pęknięcia, nie ma z tym problemu. W końcu dostępne są na rynku nowe podłużnice, zamienniki lub podłużnice własnej konstrukcji. Warto je jednak wymieniać, tylko w niektórych sytuacjach.
Niezależnie jednak od jej stanu to wykwalifikowany mechanik powinien ocenić stopień uszkodzenia i zastosować odpowiednie techniki naprawcze, takie jak wyprostowanie, spawanie lub wzmacnianie uszkodzonej części. Najlepiej jest jednak ją wymienić.
Po dzwonie, tylko wymiana
W przypadku poważnych uszkodzeń, które znacząco wpływają na integralność struktury pojazdu lub kwestie bezpieczeństwa, zazwyczaj zaleca się wymianę uszkodzonej podłużnicy. Wymaga to zwykle demontażu uszkodzonej podłużnicy i zamontowania nowej części lub korzystania z gotowych zamienników dostępnych na rynku. Trzeba jednak sprawdzić, czy podłużnica nie spowodowała łańcucha kolejnych uszkodzeń. Jeśli naruszona jest konstrukcja auta, bez względu na koszty, naprawa może okazać się niemożliwa.
Należy również wziąć pod uwagę dostępność części zamiennych i koszty. Jeśli oryginalne części są trudno dostępne lub kosztowne, a zamienniki są szeroko dostępne i bardziej przystępne cenowo, wymiana podłużnicy może być bardziej opłacalną opcją.
Objawy uszkodzonej podłużnicy.
Uszkodzenie podłużnicy może być poważnym problemem, gdyż może osłabić integralność konstrukcyjną samochodu i wpływać na bezpieczeństwo podczas kolizji. Objawy uszkodzonej podłużnicy mogą obejmować:
- nieprawidłowe ustawienie geometryczne przednich lub tylnych kół,
- wyczuwalne drgania lub nierówności podczas jazdy,
- trudności w prowadzeniu pojazdu,
- nierówna odległość między karoserią a kołami,
- widoczne odkształcenia, pęknięcia lub uszkodzenia na podłużnicach.
Ile kosztuje naprawa podłużnicy?
To zależy od rodzaju uszkodzenia. Sama podłożnica może i nie jest drogim elementem, jednak wymaga dużej ingerencji w samochód i mnóstwa czasu. Poza tym, jeśli podłużnica przeniosła uszkodzenie na konstrukcje auta, czasami naprawa staje się nieopłacalna.
Pamiętajmy jednak, że uszkodzenia podłużnicy łatwo zamaskować. To właśnie, dlatego na rynek wtórny trafiają auta, które po wypadku i uszkodzeniu podłużnicy powinny skończyć na złomie.
Uszkodzona podłużnica — czy można wymienić podłużnicę samodzielnie?
Wymiana uszkodzonej podłużnicy jest skomplikowanym zadaniem i zwykle wymaga specjalistycznych narzędzi oraz doświadczenia w dziedzinie napraw samochodowych. Z tego powodu zaleca się skorzystanie z usług wykwalifikowanego mechanika samochodowego lub warsztatu samochodowego, aby przeprowadzić tę naprawę.
Z reguły naprawa podłużnicy wymaga wymontowania zawieszenie i silnika oraz pozostałych elementów konstrukcyjnych, które mają za zadanie ją wzmacniać.
Jak wygląda naprawa zardzewiałej podłużnicy? Instrukcja krok po kroku
To wszystko zależy od rodzaju uszkodzenia. Jeśli naruszona jest konstrukcja auta, samochód powinno się ustawić na specjalnym stole, na którym można weryfikować kąty i wymiary punktów kontrolnych po naciąganiu konstrukcji.
Jeśli uszkodzenie jest mniejsze, wystarczy zwykłe stanowisko, na którym można wymontować silnik, zawieszenie i resztę oprzyrządowania.
Podłużnice trzeba odspawać lub odkręcić (zależy to od konstrukcji) i w jej miejsce przykręcić lub dospawać nowy element. Nie ma tutaj jednak miejsca na błąd i nawet minimalne przesunięcie.
Zardzewiała podłużnica
Inaczej wygląda naprawa zardzewiałej podłużnicy. W tym przypadku stosuje się wycinanie przerdzewiałego fragmentu i wspawanie nowej blachy.
Podłużnice są narażone na rdzewienie, dlatego warto ją oczyścić i zakonserwować. Ważne, by zrobić to także od środka.
Kupno uszkodzonego samochodu. Koniecznie sprawdź stan podłużnicy.
Co sprawdzić podczas oględzin używanego samochodu szczegółowo opisaliśmy TUTAJ. Znajdziesz tutaj poradnik krok po kroku.
W przypadku zakupu auta używanego koniecznie trzeba zweryfikować jego stan oraz stan podłużnic. W tym celu warto wjechać autem na podnośnik i przejrzeć je od spodu. Od razu zauważymy czy podłużnice były naprawiane i w jakim są stanie. Jeśli są przerdzewiałe, warto oszacować koszty naprawy. Jeśli podłużnice są pogięte, lepiej zrezygnować z zakupu.
FAQ - Uszkodzona podłużnica - najczęściej zadawane pytania.
Ile kosztuje podłużnica?
Koszt nowej podłużnicy w zależności od modelu samochodu waha się od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Jednak to dopiero początek wydatków, bo wymiana podłużnicy to czasochłonna operacja. Nie wiadomo także, jakie inne uszkodzenia zostaną ujawnione w trakcie naprawy.
Lepiej jednak wymienić podłużnicę, bo jazda z uszkodzoną jest niebezpieczna.
Gdzie są podłużnice w samochodzie?
Podłużnice biegną wzdłuż całego nadwozia, stąd z resztą ich nazwa. W zależności od konstrukcji nadwozia występuję z przodu, z tyłu lub na całej jego długości.
Czy da się naprawiać podłużnice?
Tak, można naprawić podłużnice, jednak zależy to od rodzaju uszkodzenia. Lepiej zawsze ja wymienić, jednak czasami może to być nieopłacalne.













