Używana Alfa GTV/Spider (916) – opinie, usterki. Na co uważać?
Alfa Romeo GTV – i zbudowany na bazie tego modelu Spider – to jedne z ostatnich tego typu pojazdów, które wciąż da się w miarę tanio kupić. Postanowiliśmy sprawdzić, czy na pewno warto.
Używana Alfa Romeo GTV to coupe, a powstały na jej bazie Spider jest kabrioletem. Obydwa modele występują w ogłoszeniach oddzielnie, ale należy traktować je jako bardzo zbliżone modele. Mają bowiem dokładnie taką samą budowę podwozia oraz silniki, skrzynie biegów, elementy przeniesienia napędu i zawieszenie.
Alfa GTV/Spider serii 916 była produkowana od 1994 do 2004 roku i miała w tym czasie dwa liftingi (1998 i 2003). Egzemplarz z naszego filmu to auto z pierwszego okresu produkcji. Co ciekawe linia modelowa Spidera miała tu ciągłość, a GTV wznowiono po paru latach nieobecności na rynku.
Niestety w 916 zamontowano napęd na przód, po raz pierwszy, jeżeli chodzi o gamę Spidera i GTV. Wynikało to z zastosowania techniki z innych przednionapędowych modeli grupy Fiata.
Używana Alfa GTV/Spider (916) – wygląd, nadwozie
Na pewno Alfie nie można odmówić uroku i to zarówno w wersji coupe, jak i cabrio. Scudetto, podwójne reflektory, które po otwarciu maski okazują się elementem zintegrowanym, ciekawe przetłoczenia przez całe nadwozie. A do tego wszystkiego całkiem kompaktowa wielkość. Tak kiedyś budowało się tego typu samochody.
Znalazłeś już samochód, który chcesz poddać inspekcji?
Wklej link do ogłoszenia i zamów inspekcję wymarzonego pojazdu
Wklej link do ogłoszenia
Zamów raport z inspekcji
Niestety nie wszystko jest idealne, bo problemy z korozją mogą się już tu zdarzyć. Nie są co prawda powszechne, ale przed zakupem warto obejrzeć Alfę pod tym kątem. Warto mieć też świadomość, że elementy blacharskie są już bardzo trudne do kupienia i mają one wysokie ceny.
Używana Alfa GTV/Spider (916) – wnętrze, wyposażenie, bagażnik
Jak przy stało na sportowe coupe (i kabrio) z początku wieku, w kabinie nie znajdziecie za dużo miejsca. Piszemy to oczywiście tylko i wyłącznie o przedniej części pojazdu, bo to, co znajduje się z tyłu GTV ciężko określić jako kanapę. Z przodu trochę brakuje przestrzeni, słaba jest także widoczność, zwłaszcza do tyłu.
Alf Romeo nie jest najlepiej wykończona – plastiki deski rozdzielczej są przeciętnej jakości, a skórzana tapicerka wielu egzemplarzy może być już poprzecierana. Na szczęście, jak przystało na auto sportowe, siedzi się tu nisko, a fotel (Momo) w miarę trzyma w zakrętach. Zdecydowanie przydałaby się jednak mniejsza kierownica.
Wyposażenie nie jest najgorsze, bo nawet auta z początku produkcji mają poduszkę powietrzną, klimatyzację, elektryczne szyby itp.
Za to bagażnik jest bardzo mały. Wersje sprzed pierwszego liftingu mają kufer o pojemności 110 l. Później producent zrezygnował z dojazdowego koła zapasowego, a pojemność przestrzeni bagażowej GTV wzrosła do 155 litrów.
Używana Alfa GTV/Spider (916) – silniki, skrzynie biegów, zawieszenie
Przednionapędowa budowa z silnikiem poprzecznie wpływa niestety na rozkład masy GTV. Alfa ma większość masy z przodu. Na szczęście producent zdecydował się na przednie i tylne zawieszenie wielowahaczowe. To ostatnie zwłaszcza sprawia, że Alfa jak na swoją budowę całkiem dobrze się prowadzi. Niestety o ile do przodu da się jeszcze kupić jakieś części zawieszenia, z tylnym bywają prawdziwe problemy.
GTV/Spider 916 miała jeszcze to, co w Alfie najlepsze, czyli silniki Busso. W Brerze, czyli coupe, które należy traktować jako następcę GTV oraz w kolejnym Spiderze, Busso już nie było.
Jednak wracając do opisywanej generacji. Podstawowa jednostka V6 miała pojemność 2.0 i moc 200 KM. Były też trzylitrówki o mocach: 192, 218 i 220 KM oraz topowe 3.2 znane z GTA o mocy 240 KM. To ostatnie dostępne było tylko przez dwa ostatnie lata produkcji, ale każde Busso można określić już jako auto kolekcjonerskie.
W GTV/Spider były też silniki czterocylindrowe 1.8 oraz 2.0 TS i 2.0 JTS. Pierwszy jest wytrzymalszy, ale ma gorsze osiągi, drugi jest nieco lepszy. JTS zaś ma wtrysk bezpośredni i poza nagarem, popsutym wariatorem zmiennych faz, zdarzają mu się niestety problemy z panewkami.
Używana Alfa GTV/Spider (916) – koszty zakupu
Oferta używanych Alf GTV i Spider serii 916 nie jest w Polsce szczególnie duża. Co ciekawe niezależnie od wersji nadwoziowej ceny są zbliżone. Najtańsze Alfy wyceniane są na nieco ponad 10 tys. zł, najdroższe zaś przekraczają 30 tys.
Używana Alfa GTV/Spider (916) – podsumowanie
Alfa Romeo GTV/Spider ma potencjał na klasyka, a do tego obecnie można ją kupić w atrakcyjnej cenie. Niestety, jeśli chcecie częstą nią jeździć, możecie mieć już problemy z niektórymi naprawami z powodu braku części. Jest to więc tanie w zakupie auto, które w utrzymaniu może być drogie.