Używana sprężarka klimatyzacji – czy warto ją kupić?

Sprężarka klimatyzacji to trwała część, która powinna wytrzymać 8-10 lat eksploatacji. Jednak zdarza się, że komponent ulegnie awarii znacznie wcześniej. W tym momencie wielu kierowców zadaje sobie pytanie: jaką część kupić: używaną sprężarkę klimatyzacji czy nową? Podpowiadamy, w co warto zainwestować.
Co to jest sprężarka klimatyzacji?
Klimatyzacja samochodowa działa w oparciu o przepływ czynnika chłodniczego przez układ klimatyzacji. Sprężarka jest tym elementem, który wprawia w ruch czynnik chłodzący.
Poza transportem chłodziwa w instalacji podzespół ma za zadanie zwiększać ciśnienie w układzie oraz regulować temperaturę czynnika. Z tych powodów wymaga mocy wynoszącej zazwyczaj od 9 do 15 KM. Sprężarka klimatyzacji napędzana jest paskiem łączącym urządzenie z wałem korbowym silnika.
W autach najczęściej spotykamy dwa typy sprężarek klimatyzacji: o stałej i zmiennej pojemności. Pierwszy rodzaj wyróżnia się tym, że tłoki zawsze pompują taką samą ilość czynnika chłodzącego. Szybkość ich pracy zależy od prędkości obrotowej sprężarki, która zmienia się wraz z obrotami silnika pojazdu. Za włączanie i wyłączanie komponentu odpowiada sprzęgło elektromagnetyczne znajdujące się na kole pasowym sprężarki.
Z kolei w sprężarkach o zmiennej pojemności (CVC) tłoki montowane są na tarczy, która ma zmienny kąt pochylenia. Położenie tarczy regulują sprężyny, które reagują na ciśnienie w układzie. Z kolei nad ciśnieniem panuje elektrozawór, który na bieżąco reguluje siłę sprężania. Dzięki temu zachowana jest stała wydajności.
Żywotność sprężarki klimatyzacji zależy od tego, jak często jest włączana klimatyzacja. Średnio elementy te wytrzymują nawet od 8 do 10 lat.
Więcej o działaniu klimatyzacji przeczytasz w artykule: Klimatyzacja samochodowa – jak działa i jak jej używać?
Jak wybrać używaną sprężarkę klimatyzacji? Poradnik
Zakup używanej sprężarki klimatyzacji od osób prywatnych na aukcjach internetowych albo w serwisach ogłoszeniowych jest często ryzykowny, szczególnie jeśli praktycznie nie ma możliwości sprawdzenia części poza układem. Dlatego, jeśli już decydujemy się na tzw. używkę, to kupujmy taką, na którą sprzedawca daje gwarancję sprawności. W przypadku sztuk po naprawie profesjonalny warsztat oferuje zwykle 12-miesięczną gwarancję.
Poza tym zawsze trzeba się upewnić, że dana części pasuje do naszego auta. Najlepiej, jeśli sprężarka pochodzi z egzemplarza z tego samego rocznika, co nasze auto. Dobrym rozwiązaniem jest powierzenie wymiany, jak i znalezienie właściwej sprężarki mechanikowi, który zajmuje się naszym autem. Wtedy w razie awarii wiadomo, gdzie się zgłosić z reklamacją.
Używana sprężarka klimatyzacji – czy to oszczędność pieniędzy?
Zasadniczo używana sprężarka klimatyzacji jest znacznie tańsza niż nowa. Typowy komponent do przeciętnego kompaktowego auta kosztuje ok. 800 zł, a do nowoczesnych modeli z zaawansowanym systemem klimatyzacji nawet kilka tys. zł (im nowocześniejsze i bardziej zaawansowane auto, tym droższe części). Z kolei za używaną sprężarkę klimatyzacji zapłacimy 50-60% mniej.
Używana sprężarka najczęściej pochodzi z demontażu auta lub też jest po regeneracji. Zdarza się, że właściciel auta nie naprawia części, tylko od razu decyduje się na nowy egzemplarz. W takiej sytuacji mechanicy ją remontują, sprawdzają i odsprzedają innym klientom.
Procedura zaczyna się od demontażu sprężarki i dokładnych oględzin każdego jej elementu. Najczęściej nie działa ona z powodu: zatarcia ruchomych elementów, nieszczelności, uszkodzonej cewki sprzęgła kompresora lub jego zerwania albo usterki zaworu sprężarki.
Potem komponent jest dokładnie czyszczony i piaskowany. Po rozmontowaniu go na czynniki pierwsze, specjaliści jeszcze raz sprawdzają, czy nie ma nieszczelności i oceniają stan poszczególnych elementów takich jak uszczelniacze, zawory, łożyska, tarcze i koła pasowe. Następnie wymieniają zużyte lub uszkodzone części i składają je w całość. Na koniec sprężarka przechodzi testy sprawności.
Zatem jeśli mamy pewne źródło używanych sprężarek, dostaniemy dokument potwierdzający zakup oraz gwarancję, to z pewnością będzie to oszczędność dla właściciela samochodu.
Używana sprężarka klimatyzacji, nowa, czy może regenerowana? Którą wybrać?
Specjaliści zwykle zalecają zakup nowych podzespołów, ponieważ gwarantuje to sprawność i odpowiednią efektywność ich działania oraz długi okres eksploatacji. Jednak w wielu przypadkach sprężarkę klimatyzacji można z powodzeniem zregenerować – co jest zdecydowanie tańsze niż zakup nowego elementu i do tego ekologiczne. Oczywiście, o ile uszkodzenia są niewielkie i naprawialne.
Jednak przy dużych defektach naprawa staje się albo niemożliwa lub nieopłacalna. Poza tym odnowienie jej trwa kilka dni, co w wielu przypadkach może być uciążliwe dla właściciela auta. W takiej sytuacji do wyboru są modele nowe i używane sprężarki klimatyzacji. Te drugie to dobra opcja dla osób z ograniczonym budżetem, które chcą zaoszczędzić. Warunkiem jest sprawność części.
FAQ
Czy warto kupować regenerowane sprężarki klimatyzacji?
Zakup takiej części może być opłacany, o ile została ona naprawiona w profesjonalnym warsztacie, który ponadto udziela na nią gwarancji. Regeneracja sprężarki klimatyzacji polega na przywróceniu jej stanu do jak najbliższego fabrycznemu i sprawienie, że będzie w pełni efektywna. Zatem warto rozważyć jej zakup, ale z pewnego źródła.
Jak sprawdzić, czy sprężarka klimatyzacji jest dobra?
Działanie sprężarki można sprawdzić samodzielnie za pomocą manometru. Najpierw badamy poziom oleju i stan paska napędowego oraz upewniamy się, że wentylator działa bezinwazyjnie i bezgłośnie. Potem manometr podłączamy do zaworu odcinającego i sprawdzamy ciśnienie czynnika chłodniczego w układzie. Gdy klimatyzacja jest wyłączona, wartość ciśnienia z reguły wynosi ok. 5 do 7 barów w zależności od zastosowanego czynnika chłodzącego. Po włączeniu układu wartość niskiego ciśnienia powinna wynosić ok. 2 barów, a wysokiego – ok. 15 barów. Wartości odbiegające od podanych mogą świadczyć o tym, że sprężarka jest zatarta.
Czy można zregenerować sprężarkę klimatyzacji?
Tak. Sprężarki klimatyzacji nadają się do naprawy. Oczywiście, wykonanie usługi zależy od stopnia uszkodzeń i możliwości wymiany uszkodzonych lub zużytych elementów.