Używane kompakty za ok. 40 tys. zł. Który model wybrać? Oto 5 propozycji

Samochody kompaktowe wydają się stanowić idealny kompromis pomiędzy przestronnością wnętrza i wygodą podróżowania z jednej strony, a kosztami eksploatacji i łatwością parkowania z drugiej. W tym zestawieniu prezentujemy używane modele, które można kupić za ok. 40 tys. zł.
Samochody drożeją znacznie szybciej niż inflacja czy nasze wynagrodzenia. W efekcie kupujemy coraz starsze auta. Tym razem przyglądamy się pięciu kompaktowym modelom, które można nabyć za ok. 40 tys. zł. Statystycznie to i tak nieco więcej niż przeciętny polski budżet na zakup auta używanego.
Na celownik bierzemy samochody w ekonomicznych wersjach z oszczędnym silnikiem benzynowym albo wysokoprężnym. Warto zaznaczyć, że współczesne modele kompaktowe niejednokrotnie bywają większe i bardziej funkcjonalne od starszych reprezentantów klasy średniej. Praktycznie zawsze – jeśli weźmiemy pod uwagę odmiany kombi – są one także bardziej pakowne od kompaktowych SUV-ów i crossoverów.
Ford Focus Mk3 (2010-2018)
W założonym budżecie da się już kupić nowszy model, ale takich ogłoszeń jest bardzo niewiele, więc nie będzie raczej w czym wybierać. Z tego powodu lepiej nastawiać się na generację produkowaną w latach 2010-2018.
Najwięcej ofert dotyczy kombi. Wynika to z faktu, że w swoim czasie było to bardzo popularne auto flotowe. Z tego samego powodu dominują kolory białe, srebrne i granatowe. Zgrabnych hatchbacków jest znacznie mniej – jeśli były eksploatowane prywatnie, są wyceniane dosyć wysoko. Czasami można jeszcze trafić na odmianę sedan, ale nie jest rozchwytywana.
Nadwozie, korozja
Samochód jest z zewnątrz nieźle zabezpieczony przed korozją, ale to co widać pod spodem to już zupełnie inna bajka. Normą są zapieczone śruby zawieszenia, rdza na układzie wydechowym i ramach pomocniczych. Choćby z tego powodu warto przed zakupem wjechać na podnośnik i sprawdzić w jakim stanie faktycznie jest auto.
Silniki
Najniższe koszty serwisowe generuje wolnossąca, czterocylindrowa odmiana benzynowa 1.6. Nie przepada za LPG, nie imponuje osiągami, nie jest też mistrzem jazdy o kropelce, ale przynajmniej nie sprawia problemów i jest relatywnie tania w naprawach.
Z rezerwą należy podchodzić do 3-cylindrowej odmiany 1.0 EcoBoost. Akurat takich aut w ogłoszeniach jest bardzo dużo. Z jednej strony to wielokrotnie nagradzany za innowacje konstrukcyjne silnik. Z drugiej – ma np. pasek rozrządu pracujący w oleju, którego wymiana w ASO kosztuje ponad 4 tys. zł. W serwisach niezależnych zazwyczaj jest to o połowę mniej, ale i tak to dość dużo jak na klasę tego samochodu.
Silnik 1.0 EcoBoost nie jest z pewnością najgorszą tego typu 3-cylindrówką na rynku, ale też trudno go polecać. Przed zakupem wskazana jest kontrola układu chłodzenia (zwracamy uwagę na poziom płynu i temperaturę podczas jazdy próbnej).
Znacznie tańszy w eksploatacji jest diesel. Do wyboru są trzy warianty. Najstarszy 1.6 TDCi – to bardzo dobra opcja. Młodszy 1.5 TDCi – też może być, ale nie jest niestety idealny. Świetny wybór to 2.0 TDCI, ale ta wersja jest wyraźnie droższa od pozostałych.
Podaż/popyt
Ofert jest sporo, ale targować i wybrzydzać można tylko w przypadku wersji po flotach. Hatchbacki sprzedają się naprawdę nieźle i trzymają ceny. Najłatwiej o wersję 1.0 EcoBoost oraz o diesla 1.5 TDCi ewentualnie 1.6 TDCi.
Opel Astra J (2009-2020)
Tu znowu możemy kupić nowszy model i wybór jest spory, ale polecamy Astrę J, ponieważ wydaje się samochodem trwalszym i tańszym w serwisowaniu. Generalnie, auto było produkowane do 2016 roku. Ale później, aż do 2020 roku, produkowano je w wersji sedan i oferowano na wybranych rynkach, m.in. w Polsce.
Nadwozie, korozja
Gama nadwoziowa jest szersza niż w Fordzie. Obejmuje dwa hatchbacki (3d i 5d), sedana i kabriolet (oferowany pod nazwą Cascada). Warto w tym miejscu zaznaczyć, że wersja 3d różni się od odmiany 5d nie tylko liczną drzwi, ale również sportowym charakterem podkreślonym przed nieco inną stylizację.
Osobom szukającym zwyczajnego samochodu polecamy pakowne kombi. To naprawdę wygodna i bardzo funkcjonalna odmiana. Hatchback 5d też nie jest zły. Pozostałe wersje to nisza – trudno przewidzieć, ile stracą na wartości przy ponownej odsprzedaży.
Zabezpieczenie antykorozyjne jest naprawdę niezłe – chyba jeszcze lepsze niż w przypadku Forda.
Silniki
Głównym atutem tego samochodu jest silnik 1.4 Turbo (120-140 KM) z pośrednim wtryskiem benzyny, który idealnie nadaje się do zasilania gazem. Mocniejsza opcja 1.6 Turbo to już inna konstrukcja i nie polecamy jej aż tak bardzo. Uwaga: jednostka benzynowa 1.6 Turbo występuje w dwóch odmianach. Starsza, produkowana do 2012 roku wersja ma wtrysk pośredni. Nowsza jest już zasilana wtryskiem bezpośrednim, podobnie jak topowa odmiana dwulitrowa (2.0 Turbo o mocy 280 KM). Jednostki z bezpośrednim wtryskiem to zupełnie nowa generacja, oznaczona skrótem SIDI.
Dobre opinie zbiera popularny diesel 1.7 CDTI. Jest to konstrukcja Isuzu. Nie imponuje mocą, ale generowane 125 KM wystarcza do codziennej eksploatacji. Co ważne – jednostka ta okazuje się dosyć niezawodna. Jedyny słaby punkt to filtr cząstek stałych.
Bardzo dobrym wyborem są włoskie 2-litrowe silniki wysokoprężne 2.0 CDTI (czyli 2.0 Multijet Fiata). Niestety – sprzedający wyceniają je zdecydowanie wyższej od pozostałych, słabszych wersji. Jako ciekawostkę można dodać, że w 2014 roku gamę poszerzył diesel 2.0 BiTurbo CDTI/195 KM. Był najszybszym dieslem w gamie Astry w całej historii tego modelu i na rynku wtórnym trafia się bardzo rzadko.
Oczywiście Astrę można kupić także z innymi silnikami – np. wolnossącymi benzynowymi 1.4 oraz 1.6 – to zwyczajne propozycje nie budzące szczególnych emocji. Do diesla 1.6 CDTI należy natomiast podchodzić z rozwagą – jest ekonomiczny i pracuje bardzo kulturalnie, ale koszty obsługi – np. wymiany rozrządu – okazują się przykrą niespodzianką.
Przed zakupem Astry należy koniecznie sprawdzić działanie manualnej skrzyni biegów. Chodzi konkretnie o skrzynię M32. Można oczywiście zagłębiać się w katalogach i sprawdzać, kiedy dokładnie była montowana i w których wersjach, ale chyba łatwiej podczas jazdy próbnej wyłączyć radio i posłuchać, czy wyje. Innym charakterystycznym objawem zużycia są ruchy lewarka podczas dodawania i odejmowania gazu.
Podaż/popyt
Tak jak w przypadku Focusa – sporo aut jest po flotach, ale nie brakuje także egzemplarzy od osób prywatnych, ponieważ Astra była przez wiele lat numerem jeden w Polsce w rankingu nabywców indywidualnych. Najpopularniejsze są wolnossące wersje benzynowe 1.4 oraz turbodiesle 1.7 CDTI z ręcznymi skrzyniami biegów. Najbardziej poszukiwaną odmianą jest 1.4 Turbo.
Peugeot 308 II (2013-2021)
To jeden z najlepiej sprzedających się modeli Peugeota. Okazał się także jednym z najbardziej niezawodnych. Niestety dotyczy to wyłącznie odmian wysokoprężnych. Wersje benzynowe to już niewypał.
Nadwozie, korozja
Do wyboru są tylko dwie wersje nadwozia – 5-drzwiowy hatchback i 5-drzwiowe kombi. Obie są wykonane starannie i nie budzą zastrzeżeń pod kątem zabezpieczenia antykorozyjnego. Całkiem niezłe są także materiały wykończeniowe w kabinie, ale już sam kokpit budzi kontrowersje. Najlepiej samemu przymierzyć się do tego samochodu. Mała kierownica, zegary widoczne nad nią, ekran dotykowy obsługujący zbyt wiele funkcji. Każdy musi ocenić to we własnym zakresie.
Silniki
Bezdyskusyjnie kiepskie są natomiast silniki benzynowe. Te słabsze, 3-cylindrowe 1.2 Purtech, mają pasek rozrządu pracujący w oleju, który zachowuje się znacznie gorzej niż w fordowskich EcoBoostach. Łuszczy się i nie tylko grozi zerwaniem, ale także zatyka kanały olejowe, co prowadzi do zacierania się tej jednostki. Silnik ten występuje w wersji wolnossącej, a także w odmianach turbodoładowanych. Te doładowane są naprawdę szybkie, a jeśli łączą się z automatyczną skrzynią EAT6 – naprawdę przyjemnie się nimi jeździ. Szkoda zatem, że ich trwałość rozczarowuje.
Trudno polecać także jednostki 1.6 THP – mają zupełnie inną konstrukcję, są 4-cylindrowe, ale również generują spore wydatki na serwis.
Bardzo dobrym wyborem są natomiast diesle. Najlepsza opcja to silnik 1.6 HDi niezależnie od wersji mocy. 1.5 HDI – choć bazuje na 1.6 HDi ma wiele chorób wieku dziecięcego – np. problem z łańcuchem łączącym wałki rozrządu. Więc jeśli ktoś ma wybór – lepiej kupić odmianę 1.6.
Podaż/popyt
Diesle trzymają ceny, wersje 1.2 można kupić taniej. Ale niestety nie można tego traktować w kategoriach okazji…
Skoda Octavia III (2012-2020)
To bestseller. Kiedyś podbijał rynek pierwotny, obecnie cieszy się doskonałym wzięciem na rynku wtórnym. Szkoda, że przekłada się to na dosyć wysokie ceny. Nieco taniej można kupić nie tylko spokrewnionego technicznie Seata Leona, ale także VW Golfa.
Nadwozie, korozja
W przypadku tego modelu już podstawowa odmiana liftback jest na tyle pojemna, że wiele osób nie widzi sensu zakupu kombi. Obie wersje są jednak rozchwytywane – wystarczy, że ktoś trafi na auto w dobrym stanie i w rozsądnej cenie. Na korozję nie można narzekać – pod względem zabezpieczenia przed rdzą to jedno z najlepszych aut na rynku (obok modeli francuskich).
Ciekawostka – słabsze wersje mają z tyłu belkę. Droższe – zawieszenie wielowahaczowe.
Silniki
Wszystkie silniki Octavii mają turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk. Montaż LPG jest mimo wszystko możliwy, ale nie polecamy tego robić. Najlepszy wybór do codziennej eksploatacji to wersje benzynowe 1.2 TSI oraz 1.4 TSI. To jednostki poprawione, z paskiem rozrządu. Nie sprawiają większych problemów eksploatacyjnych, są oszczędne i dość dynamiczne. Uwaga – rozrząd wytrzymuje ok. 200 tys. km, ale jego wymiana jest dość droga, ponieważ wymaga specjalistycznych narzędzi.
Bazowy silnik 1.0 TSI nie jest zły, ale jeśli ktoś ma wybór – lepiej po prostu kupić 1.2 albo 1.4 – choćby ze względu na kulturę pracy. W gamie Octavii nie brakuje oczywiście mocniejszych wersji, niektóre są połączone także z napędem na cztery koła, ale w tym materiale skupiamy się tylko na silnikach ekonomicznych.
Do takich należy z pewnością 1.6 TDI. W żadnej kategorii nie powala, ale też nie ma żadnych jednoznacznie słabych punktów. Szkoda, że współpracuje z 5-biegowym manualem. Taka skrzynia – choć dobrze zestopniowana – jest już niedzisiejszym rozwiązaniem. Polecamy diesle 2-litrowe. Szkoda tylko, że ich ceny wciąż szybują w kosmosie.
W Octaviach bardzo popularne są przekładnie dwusprzęgłowe DSG. Jak najbardziej – można kupić samochód w takiej konfiguracji, ale trzeba wiedzieć, że ewentualna naprawa skrzyni to koszt 6-10 tys. zł.
Podaż/popyt
Olbrzymia podaż, olbrzymi popyt. Masa samochodów „przygotowanych do sprzedaży”. Bez wątpienia da się wybrać coś ciekawego, ale będzie to trudne zadanie, które wymaga cierpliwości i opanowania emocji.
Toyota Auris (2012-2018)
Na koniec coś z innej beczki. Toyota Auris jest w tym zestawieniu samochodem wyjątkowym, ponieważ polecamy odmianę hybrydową.
Nadwozie
Do wyboru są hatchback 5d, kombi i sedan (pod nazwą Corolla). W porównaniu z rywalami auto nie grzeszy ani przestronnością, ani jakością tworzyw sztucznych.
Najgorsze, że jest także słabo zabezpieczone przed korozją. Ale mimo wszystko to rynkowy hit, ponieważ wszystkie te braki nadrabia niskim zużyciem paliwa i niezawodnością.
Silnik
Można oczywiście szukać zwykłych odmian benzynowych, można nawet trafić na diesle, ale każdy mówiąc o współczesnej Toyocie ma na myśli hybrydę.
To co można znaleźć w ogłoszeniach – lekko szokuje. Egzemplarze hybrydowe są drogie i mają naprawdę spore przebiegi. 300 tys. km nie jest tutaj niczym szczególnym.
Mimo wszystko nie należy ich skreślać, ponieważ te hybrydowe zespoły napędowe, bazujące na wolnossącym silniku 1.8, potrafią przejechać nawet milion kilometrów bez poważniejszych napraw. Co ciekawe – ten benzynowy silnik ma pośredni wtrysk, hydraulikę zaworową i nadaje się do zasilania LPG. Skrzynia eCVT jest pancerna, idealnie sprawdza się w mieście. O części zamienne do sekcji elektrycznej nie trzeba się martwić – te same podzespoły są wykorzystywane w innych hybrydach Toyoty, więc zaplecze serwisowe jest spore.
Podaż/popyt
Spora podaż, auta od prywatnych sprzedających znajdują kupców niemal natychmiast. Trzeba uważać na auta wyeksploatowane na taksówkach.
Znalazłeś już samochód, który chcesz poddać inspekcji?
Wklej link do ogłoszenia i zamów inspekcję wymarzonego pojazdu
Wklej link do ogłoszenia
Zamów raport z inspekcji