6 września 2022

Volkswagen Golf I. Rewolucja z 1974 roku. Jak mały hatchback sprawdza się dzisiaj?

Volkswagen Golf był rewolucją w motoryzacji. Wprowadził kompletnie nową technologię, nowe silniki, napęd na przednie koła i kanciaste linie nadwozia, za którymi stał nie kto inny tylko włoski stylista Giorgetto Giugiaro. Jak dzisiaj jeździ się Volkswagenem Golfem pierwszej generacji i czy to dobry samochód na co dzień?

To bez wątpienia klasyk i to nie byle jaki. Volkswagen Golf Mk1 do sprzedaży trafił w 1974 roku, a geneza jego powstania sięga lat 60. kiedy zarząd VW zlecił opracowanie małego miejskiego auta kompaktowego włoskiej firmie Ital Designe. Najstarsze egzemplarze mają wic blisko 50 lat, a w świecie motoryzacji to prawdziwy szmat czasu.

Nowe auto nie miało łatwego zadania, bo musiało przebić sukces pamiętającego jeszcze czasy wojenne Volkswagena Garbusa. Dzięki zupełnie nowemu podejściu do projektowania samochodu udało się to wyśmienicie. Dlaczego?

Volkswagen Golf I produkowany był od 1974 roku.

Volkswagen Golf w założeniu był małym (rozstaw osi 2,4 m, długość ok. 3,8 m), lekkim (790–973 kg), funkcjonalnym (poj. bagażnika 260 l) i przestronnym samochodem miejskim. Jak na ówczesne czasy to w zupełności starczało. Dzisiaj siedząc za kierownica Golfa Mk1, możemy czuć się jednak nieco klaustrofobicznie, a otaczające nasz plastiki są twarde, kanciaste i mocno przestarzałe.

Silnik z przodu, napęd na przód

Sukces Golfa Mk1 to jednak nie tylko design, ale także silniki montowane z przodu oraz napęd na przednie koła. W latach 70. to prawdziwa rewolucja. Na dzisiejsze standardy moc silników rzędu 50-70 KM to niewiele, jednak niemal 50 lat temu to było całkiem sporo, by sprawnie poruszać się po niezbyt zatłoczonych drogach. Warto także pamiętać, że Golf Mk1 to poniekąd dziecko kryzysu paliwowego. Stąd nacisk, by samochód był oszczędny, a co za tym idzie, niska masa, niewielkie gabaryty i silniki o małych pojemnościach.

Jaką wersje wybrać?

Jeśli chodzi ci po głowie Volkswagen Golf Mk1 to znalezienie zdrowego egzemplarza nie będzie proste. Mimo, że samochód powstał naprawdę w olbrzymiej liczbie egzemplarzy (6 780 050 szt. wszystkich odmian i wersji), dzisiaj znalezienie nietkniętego Golfa jedynki graniczy z cudem. Większość aut jest albo po renowacji, albo po modyfikacjach, albo w stanie agonalnym. Trudno się dziwić, rdza to w przypadku samochodu zrobionego z nieocynkowanych blach rzecz normalna.

Wybór różnych wersji i odmian był jednak olbrzymi. Samych wersji wyposażenia było 15, odmian silnikowych? Około 10 z czego dwa to silniki wysokoprężne.

Od hatchbacaka po pick-upa

Volkswagen Golf początkowo oferowany był jako 3 i 5-drzwiowy hatchback. Z czasem pojawiło się także wiele odmian nadwoziowych m.in. wersja dostawcza z nadwoziem typu pick-up obudowanym plastikową skrzynią. Tak narodził się Volkswagen Golf Caddy.

W 1975 roku zaprezentowana została wersja przeznaczona na rynek amerykański oferowana jako Volkswagen Rabbit. W stosunku do europejskiej wersji auto wyróżniało się prostokątnymi reflektorami oraz zmienioną stylizacją nadwozia. W 1976 pojawiła się usportowiona wersja GTI o mocy 110 KM, a w 1982 GTD z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o mocy uwaga 70 KM.

W 1979 roku do produkcji wprowadzono opracowaną wspólnie z firmą Karmann wersję kabriolet, której produkcję kontynuowano aż do września 1993 roku, czyli równolegle z druga generacją Golfa.

Golf z wnętrzem Fabii

W 1980 roku auto przeszło facelifting, w ramach którego zmodyfikowano wygląd przedniej, jak i tylnej części nadwozia a produkcję zakończono w 1983 roku.

Ciekawostka jest fakt, że od 1984 roku w Afryce Południowej produkowany był Volkswagen Golf pierwszej generacji pod nazwą City. Jego produkcję zakończono dopiero w 2009 roku. Mimo że auto przechodziło wiele modernizacji (np. od 2004 roku montowano do niego deskę ze Skody Fabii pierwszej generacji), z zewnątrz Golf cały czas wyglądał tak samo.

Jaki silnik wybrać?

Volkswagen Golf Mk1 zaskakiwał nie tylko nową technologią, ale także szeroką gamą dostępnych silników, które pojawiały się w kolejnych latach produkcji. Z punktu widzenia eksploatacji wszystkie z nich są w zasadzie bezproblemowe z uwagi na prostą konstrukcję i brak elektroniki. No, chyba że trafimy na silnik z wtryskiem mechanicznym K-Jetronic (p. 1.6 l. GTI). Dzisiaj mało kto potrafi poradzić sobie z wyregulowaniem i naprawą tego rozwiązania.

Zdecydowana większość silników nie grzeszy mocą, a czasami potrafią one zużyć naprawdę sporo paliwa, ale odwdzięczają się bezawaryjnością i niskimi kosztami części zamiennych.

Początkowo auto było dostępne wyłącznie z jednostkami benzynowymi. Najsłabszy z nich to czterocylindrowy, ośmiozaworowy motor o pojemności 1,0 l, mocy 50 KM oraz 80 Nm momentu obrotowego. Mimo tak niewielkiego zapasu koni mechanicznych auto ważące zaledwie 775 kg potrafiło się rozpędzić do 140 km/h.

Silniki benzynowe

  • 1.1 l. 50 KM, 80 Nm, (okres produkcji 1974 – 1979),
  • 1.3 l. 60 KM, 95 Nm, (okres produkcji 1979 – 1984),
  • 1.5 l. (1457 cm3) 70 KM, 110 Nm, (okres produkcji 1977 – 1984),
  • 1.5 l. (1439 cm3) 75 KM, 114 Nm, (okres produkcji 1977 – 1983),
  • 1.5 l. (1471 cm3) 85 KM, 119 Nm, (okres produkcji 1974 – 1975),
  • 1.6 l. 70/75/85 KM, 111/119/125 Nm, (okres produkcji 1976 – 1978),
  • 1.6 l. GTI, 110 KM, 140 Nm, (okres produkcji 1976 – 1982),
  • 1.8 l. 90/95 KM, 145/142 Nm (okres produkcji 1983 – 1993)
  • 1.8 l. 98 KM, 142 Nm (okres produkcji 1989 – 1993)
  • 1.8 l. GTI 112 KM, 153/142 Nm (okres produkcji 1982 – 1992)

Silniki wysokoprężne

  • 1.5 l. 50 KM, 82 Nm (okres produkcji 1976 – 1980),
  • 1.6 l. 54 KM, 100 Nm (okres produkcji 1980 – 1984),
  • 1.6 l. 70 KM, 133 Nm (okres produkcji 1982 – 1984).

Ile kosztuje Volkswagen Golf Mk1?

Na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi. Golf Mk1 to już klasyk, więc ceny są bardzo różne i zależą od stopnia oryginalności oraz stanu pojazdu. Na Otomoto można znaleźć ładne egzemplarze Volkswagena Golfa za 20 tys. zł, ale równie łatwo ustrzelić egzemplarz za 40 tys. zł.

Volkswagen Golf I

Co ciekawe, zdecydowana większość wystawionych u nas na sprzedaż Golfów to wersje kabriolet. Trudno upolować w Polsce zwykłego Golfa trzy lub pięciodrzwiowego. Za granicą ich ceny zaczynają się od 5 tys. euro. Jednak zadbane lub odrestaurowane zwykłe trzydrzwiowe odmiany osiągają zawrotne ceny nawet 80 tys. zł. Wersje specjalne jak GTI czy Pirelli to już wydatek ponad 100 tys. zł.

A jak jeździ się na co dzień Volkswagenem Golfem pierwszej generacji? Zapraszamy na nasz test.

Volkswagen Golf I - GALERIA