19 października 2024

Używane Volvo C30 – opinie, usterki. Jaki silnik wybrać?

Volvo C30 polift

Volvo C30 to nietuzinkowa propozycja. Model ten nie cieszył się przesadnym powodzeniem w salonach. Czy jest wart zainteresowania jako propozycja z rynku wtórnego?

Z tego artykułu dowiesz się jakie są wady i zalety używanego modelu Volvo C30. Samochód był produkowany w latach 2006-2012. W 2010 roku przeszedł lifting. Zmiany były naprawdę kosmetyczne – nieznacznie zmodyfikowano m.in. reflektory, atrapę chłodnicy, zderzaki. Pojawiły się także nowe wzory tapicerek.

Ceny używanych egzemplarzy Volvo C30 rozpoczynają się od ok. 6 tys. zł. Najdroższe auta wyceniane są na prawie 70 tys. zł. Realna kwota na zakup pojazdu w dobrym stanie, który będzie cieszył oko, to jakieś 20 tys. zł.

Używane Volvo C30 – nadwozie, korozja

Znalazłeś już samochód, który chcesz poddać inspekcji?

Wklej link do ogłoszenia i zamów inspekcję wymarzonego pojazdu

Wklej link do ogłoszenia

Zamów raport z inspekcji

C30 to ciasny, 3-drzwiowy hatchback. I celowo jest taki, bo nawiązuje do legendarnego modelu 480. Konstrukcja tego samochodu bazuje na sedanie S40 i kombi V50. Ale jest jeszcze jedna linia pokrewieństwa.

Cała ta szwedzka rodzina (C30, S40 i V50) powstała na bazie Forda Focusa Mk2. Owszem – różni się stylizacja, różnią się elementy wyposażenia, różnią się także palety silników, ale pewne fundamenty konstrukcyjne są identyczne. Dzięki temu użytkownik może cieszyć się z bardzo szerokiego zaplecza części zamiennych. Pasują te same elementy zawieszenia, a także podstawowe silniki i skrzynie biegów.
 
Jakość zabezpieczenia antykorozyjnego nie jest niestety zbyt dobra. Znacznie bliżej jej do poziomu Forda niż Volvo. Przed zakupem należy zatem dokładnie oglądać podwozie, bo nawet bezwypadkowe egzemplarze mogą mieć już jakieś rdzawe miejsca pod podłogą. Raczej na pewno zardzewiałe będą już elementy zawieszenia, a szczególnie połączenia gwintowe.   

Używane Volvo C30 – bezpieczeństwo

To małe Volvo w testach EuroNCAP wypadło gorzej niż Focus, na którego platformie bazuje. Różnice punktowe są symboliczne, ale jednak. Za ochronę dorosłych pasażerów C30 otrzymało 34 punkty, Focus – 35. Ochrona dzieci - Volvo 38, Ford – 40. Ochrona pieszych – Volvo 9, Ford 15.

Realnie trudno znaleźć uzasadnienie takich wyników. Tym co zwraca uwagę w Volvo jest np. specjalne opracowanie deski rozdzielczej i umieszczenie stacyjki w takim miejscu, aby maksymalnie chronić kolana pasażerów. Uwagę zwracają także wzmocnienia poprzeczne podłogi w okolicy środkowych słupków (SIPS). W Fordzie nie ma czegoś takiego, ale widocznie na innych płaszczyznach to Ford był lepszy.  

Używane Volvo C30 – wnętrze, bagażnik

Volvo C30 jest ładne, stylowe, ale całkowicie niepraktyczne. O ile z przodu miejsca jest sporo, o tyle w drugim rzędzie wygodnie usiądą tylko dzieci (kanapa ma na dodatek tylko dwa wyodrębnione miejsca). Bagażnik też należy do najmniejszych w segmencie (tylko 251 l). Nie dość, że jest płytki, to jeszcze bardzo dziwacznie przykryty (ta półko-pokrywa była wyposażeniem dodatkowym). Zamiast klasycznej klapy mamy tu nietypową, unoszoną szybę.

Ale w zamyśle konstruktorów to jednak samochód dwumiejscowy. Po złożeniu tylnych oparć tworzy się duża płaska powierzchnia i wówczas nie będzie żadnych problemów z zabraniem walizek na podróż po Europie. Do dyspozycji jest wtedy 894 l.

Pozycja za kierownicą nie budzi zastrzeżeń. Fotele, nawet w podstawowych wersjach, mają szeroki zakres regulacji i świetnie podpierają ciało. Wygodnie można dopasować także kierownicę. Jest trochę duża, ale za to świetnie leży w dłoniach i bez problemu widać przez nią klasyczne, okrągłe wskaźniki.

Używane Volvo C30 – deska rozdzielcza

Deska rozdzielcza jest na tyle nietypowa, że warto poświęcić jej oddzielny akapit. Doskonale wykończona i zaprojektowana tak, aby nie rozpraszać kierowcy, a w razie wypadku – tak jak napisaliśmy wcześniej – zapewnić maksymalną ochronę.

Stacyjka to w zasadzie port dokujący na kluczyk, który jest zabudowany właśnie w desce, aby nie narażał na kontuzję kolana kierowcy. Za panelem multimediów i sterowaniem klimatyzacją jest dodatkowy schowek. Niestety niezbyt łatwo się z niego korzysta, ale to już inna sprawa.

Uwaga – przed zakupem, warto sprawdzić, czy działa wspomniany port na kluczyk i wszystko na tej specyficznej konsoli środkowej. Porty na kluczyk były wymieniane w ramach akcji serwisowej, a panel multimedialny czasem odmawia posłuszeństwa i trudno się go naprawia.

Z drugiej jednak strony należy podkreślić, że całe to wnętrze jest ergonomiczne i urokliwe, a dłuższe podróże za kierownicą są tutaj przyjemnością.   

Używane Volvo C30 - wyposażenie

Wersji wyposażeniowych było mnóstwo. Najtańsza to Standard, potem w kolejności Kinetic, Momentum, Summum, R-Design. Są jeszcze inne – bardziej ekskluzywne – np. Polestar, Feeling i Sport. Tak naprawdę nie warto tracić czasu na poszukiwanie jednej z nich. Już w podstawie mamy klimatyzację i elektryczne sterowanie szyb oraz lusterek. Reszta to tak naprawdę kwestia gustu.

Niektóre egzemplarze mają wbudowany w deskę rozdzielczą wysuwany ekran nawigacji. Wygląda to fajnie, zwłaszcza że przycisk wysuwający ekran jest ukryty. Z drugiej strony – sama nawigacja jest dużo gorsza od tych we współczesnych telefonach, więc jak ktoś jej nie ma, to stracił niewiele. Przydatne opcje to bardzo wydajne podgrzewanie foteli, a także elektryczne podgrzewanie przedniej szyby.

Używane Volvo C30 – zawieszenie, układ napędowy, skrzynia biegów

Jeśli chodzi o zawieszenie, z przodu C30 ma układ McPherson, z tyłu konstrukcję wielowahaczową. Wszystko przejęte z Forda Focusa Mk2. Zestrojenie jest bardzo dobre – auto prowadzi się jak po sznurku i nie sprawia większych problemów na zakrętach.

Części zamiennych jest pod dostatkiem a ich ceny nie są wygórowane. Jedyne co może być problemem dla użytkownika to wspomniana wcześniej korozja. Bardzo trudno odkręca się śruby mocujące wahacze – nierzadko z tego powodu wymiana samych silentbloków bywa niemożliwa. Trzeba wycinać stare elementy i kupować nowe, kompletne wahacze. Problemy pojawiają się także z poluzowaniem śrub do regulacji geometrii zawieszenia.

Do wyboru są 5- i 6-biegowe, trwałe skrzynie ręczne oraz dwie automatyczne. 5-biegiowa to klasyczny automat (jego trwałość jest przeciętna). Jest jeszcze 6-biegowa półautomatyczna (jej raczej nie polecamy). Nie występują wersje z napędem na cztery koła.

Używane Volvo C30 – silniki diesla

Podstawowe diesle 1.6 oraz 2.0 to konstrukcje PSA i Forda znane bardziej jako 1.6 HDi/TDCI oraz 2.0 HDI/TDCI. Przed liftingiem tą pierwszą łączono ze skrzynią 5-biegową, a tą drugą z „szóstką”. Wybór większej jednostki jest lepszy nie tylko z tego powodu – to po prostu trwalszy i znacznie mocniejszy silnik, który lepiej pasuje do charakteru auta. Zaletą słabszej jednostki jest natomiast niskie zużycie paliwa.

Kapitalną propozycją jest silnik D5 – to 5 cylindrowa jednostka Volvo, która jest wymarzoną propozycją na dalsze trasy. Przepiękny dźwięk, rewelacyjna elastyczność, a do tego wszystkiego nadal niskie zużycie paliwa.

Nie polecamy natomiast wprowadzonego po liftingu dwulitrowego diesla Volvo – łatwo go poznać, bo ma moc 177 KM, 2 litry pojemności i 5 cylindrów. W tych jednostkach zdarzają się przypadki poważnych problemów z blokiem silnika.

Używane Volvo C30 – silniki benzynowe

Podstawowe silniki benzynowe to przeciętniaki, które nie oferują ani dobrych osiągów, ani nie są oszczędne. Być może do sedana czy kombi można je polecać, bo są przynajmniej bezproblemowe. Do C30 znacznie lepiej poszukać odmian 5-cylindrowych – 2.4 albo T5.

To mocne, a jednocześnie dość trwałe jednostki, które diametralnie zmieniają charakter tego samochodu. Generalnie wersje 5-cylindrowe, zarówno wysokoprężne, jak i benzynowe, łączono z automatami. Trafiają się jednak odmiany z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi i one są wciąż poszukiwane na rynku.

Wybrane dane techniczne popularnych silników

Używane Volvo C30 – typowe usterki

Przed zakupem warto sprawdzić podwozie pod kątem korozji i zwrócić szczególną uwagę na stan zawieszenia. Kupując diesla 1.6 należy koniecznie zdjąć górną osłonę silnika i sprawdzić czy wokół wtryskiwaczy nie zebrał się już kamienny osad z przepalonego oleju.

We wszystkich wersjach trzeba sprawdzić działanie konsoli centralnej i stacyjki. Jeśli ktoś kupuje 5-cylindrowego diesla powinien sprawdzić stan płynu w układzie chłodzenia i upewnić się, że silnik się nie przegrzewa.

Używane Volvo C30 – ceny, oferta rynkowa

Niewielka podaż, ograniczony popyt. Dokręcanie ekologicznej śruby sprawia, że zakup takiego starszego diesla lub mocnej benzyny może być bardzo kosztowną inwestycją, ponieważ za kilka lat takie auto może być już niesprzedawalne.

Naszym zdaniem jeśli ktoś ma niewielki budżet, lepiej kupić jakieś młodsze rocznikowo auto w podobnej cenie. Model C30 – zwłaszcza w mocniejszych wersjach – polecamy raczej tym osobom, które mają większą ilość gotówki, cenią sobie dużą przyjemność z jazdy i dobre osiągi, ale raczej nie chcą rzucać się w oczy.

Zalety i wady

Zalety:

  • niepowtarzana sylwetka
  • dobre właściwości jezdne
  • staranne wykończenie wnętrza
  • mocne silniki

Wady:

  • niezbyt dobra ochrona przed korozją
  • przekombinowany bagażnik
Volvo C30 bok przód
Volvo C30 przód
Volvo C30 przód
Volvo C30 polift
Volvo C30 polift
Volvo C30 tył bok
Volvo C30 polift
Volvo C30 bok
Volvo C30 tył
Volvo C30 polift
Volvo C30 wnętrze
Volvo C30 polift
Volvo C30 wnętrze
Volvo C30 wnętrze
Volvo C30 bagażnik