16 lutego 2025

W końcu legalnie naładujesz hybrydę na publicznej ładowarce

PHEV EV ładowarka
Zdjęcie: GettyImages.

Obecnie kierowcy hybryd plug-in (PHEV) nie mogą oficjalnie korzystać z miejsc do ładowania pojazdów elektrycznych, ponieważ są one zarezerwowane wyłącznie dla aut w pełni elektrycznych (EV). Ministerstwo Infrastruktury zapowiada jednak zmianę przepisów, która ma to umożliwić jeszcze przed wakacjami.

Znak drogowy D-23c, oznaczający punkt ładowania pojazdów elektrycznych, pojawił się 2 grudnia 2021 r. Wraz z nim wprowadzono przepisy, które jednoznacznie wskazują, że ze stanowisk mogą korzystać wyłącznie pojazdy w pełni elektryczne. Mimo że hybrydy plug-in również wymagają uzupełniania energii, przepisy ich nie uwzględniły. To wywołuje kontrowersje wśród kierowców i ekspertów zajmujących się elektromobilnością. Jednak już wkrótce ładowanie hybryd plug-in na publicznych ładowarkach będzie zgodne z przepisami.

Ładowanie hybrydy – ministerstwo zapowiada zmiany

Nie ulega wątpliwości, że zakaz postoju przy ładowarce dla aut spalinowo-elektrycznych to ewidentna pomyłka ustawodawcy. Z tego powodu Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało nowelizację prawa, która ma uwzględnić możliwość ładowania pojazdów hybrydowych plug-in na wyznaczonych stanowiskach.

Rząd planuje wprowadzić nowe przepisy w połowie 2025 r. W efekcie są potrzebne zmiany w ustawie o drogach publicznych oraz o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Dzięki temu zarządcy ruchu będą mogli oficjalnie uwzględniać miejsca dla pojazdów hybrydowych przy planowaniu infrastruktury ładowania.

Ładowanie hybrydy – co to oznacza dla kierowców?

Jeśli nowe przepisy wejdą w życie, właściciele hybryd plug-in nie będą już narażeni na karę finansową za korzystanie ze stacji ładowania. Obecnie, teoretycznie, korzystanie z publicznej ładowarki może skończyć się mandatem w wysokości 100 zł, a nawet grzywną do 5000 zł. Zmiana ta jest odpowiedzią resortu na coraz większą liczbę pojazdów PHEV na polskich drogach.

Hybrydy – bez innych przywilejów

Zmiana dotycząca możliwości postoju przy ładowarce to jedyna modyfikacja, jaka jest zapowiadana. Nie ma planów, aby auta typu PHEV mogły za darmo parkować czy korzystać z buspasów, tak jak pojazdy, które mają w dowodzie rejestracyjnym wpis „EE” i zielone tablice. Co więcej, nie jest pewne, czy jazda pasem dla autobusów nadal będzie możliwa dla „elektryków”. Przepisy przewidują taką możliwość tylko do końca 2025 r. Obecnie nie prowadzi się żadnych prac legislacyjnych mających na celu przedłużenie możliwości wjazdu na buspas.