25 stycznia 2024

Wymiana nagrzewnicy – na czym polega? Najważniejsze informacje

Nagrzewnica
Zdjęcie: autor.

Nagrzewnica to jeden z najważniejszych elementów układu chłodzenia. Jest umieszczona wewnątrz kabiny pojazdu i odpowiada również za prawidłową pracę ogrzewania i nawiewów. Jak rozpoznać awarię tego podzespołu?

Czym jest nagrzewnica?

Nagrzewnica charakteryzuje się budową przypominającą typową chłodnicę samochodową. To nie jedyne podobieństwo. Stanowi bowiem równie istotny element układu chłodzenia. Nie odpowiada jednak bezpośrednio za obniżanie temperatury w kabinie pojazdu. Przeciwnie. Gdyby nie montowano jej w samochodach, ogrzewanie wnętrza stanowiłoby spory problem i wyzwanie.

Jak działa nagrzewnica?

Kluczowym aspektem pozwalającym zrozumieć działanie nagrzewnicy jest jej konstrukcja. Podobnie jak w przypadku chłodnicy, składa się ona z wielu użebrowanych rurek umieszczonych w obudowie. Przez nie przepływa ciecz o wysokiej temperaturze, która dostaje się tam bezpośrednio z układu chłodzenia. W efekcie następuje rozgrzanie nagrzewnicy, któremu towarzyszy wzrost ciepła również w jej najbliższej okolicy. Gorące powietrze wydostaje się do kabiny pasażerskiej poprzez kratki nawiewów.

Uszkodzona nagrzewnica – objawy

  • niedziałające lub działające w stopniu ograniczonym ogrzewanie wnętrza pojazdu
  • wyciek płynu chłodniczego do kabiny auta
  • objawom często towarzyszy charakterystyczny zapach płynu chłodniczego, wyczuwalny we wnętrzu

Kiedy wymienić nagrzewnicę?

Tutaj zobaczysz oferty sprzedaży nagrzewnic na OTOMOTO.

O wymianie nagrzewnicy warto pomyśleć, kiedy zaobserwujemy jeden z symptomów wskazujących na jej uszkodzenie. Może to być zmniejszenie skuteczności ogrzewania kabiny czy specyficzny słodki zapach płynu chłodniczego. W ekstremalnych sytuacjach mogą pojawić się wycieki cieczy chłodzącej do wnętrza pojazdu.

Szybkie parowanie szyb, również nie jest normalnym objawem. Jednak w tym przypadku, zanim zaczniemy sprawdzać nagrzewnicę, skontrolujmy stan filtra kabinowego czy układu klimatyzacji. Jest to szczególnie istotna kwestia, ponieważ najczęściej wymiana nagrzewnicy jest związana z demontażem deski rozdzielczej i wielu jej elementów.

Jeśli nie mamy wprawy w przeprowadzaniu takich operacji, to będziemy zmuszeni oddać samochód do mechanika. Jak łatwo się domyślić, będzie musiał on poświęcić trochę czasu na demontaż kokpitu. W efekcie koszt wymiany nagrzewnicy może okazać się dość spory. A jeśli okaże się, że to nie nagrzewnica jest przyczyną usterki, to również nieuzasadniony i niepotrzebny.

Jak wymienić nagrzewnicę?

W tym celu należy:

  • upewnić się, że samochód zaparkowaliśmy na płaskiej powierzchni
  • po wystygnięciu silnika przystępujemy do spuszczania płynu chłodniczego
  • w tym celu odkręcamy korek chłodnicy i odłączamy od niej wąż, uprzednio podstawiając odpowiednie naczynie lub pojemnik, które zgromadzą spuszczany płyn
  • demontujemy starą nagrzewnicę. W tym celu należy zapoznać się z dokładnym przebiegiem procesu demontażu w określonym modelu auta (najczęściej konieczny będzie demontaż deski rozdzielczej)
  • po zamontowaniu nowej nagrzewnicy podłączamy wąż do chłodnicy, uzupełniamy płyn i zakręcamy korek

Nagrzewnica samochodowa – jakie są przyczyny awarii?

  • jazda ze zbyt niskim poziomem płynu chłodniczego
  • obecność starego płynu chłodniczego w układzie
  • uszkodzony termostat lub inne elementy układu chłodzenia (np. nieszczelna chłodnica)
  • zanieczyszczenia (np. kamień) lub korozja przedostające się do układu chłodzenia
  • usterki wentylatora nagrzewnicy
  • uszkodzenia mechaniczne nagrzewnicy skutkujące nieszczelnościami objawiającymi się w postaci wycieków

Jak wyczyścić nagrzewnicę?

Czyszczenie nagrzewnicy jest o tyle dobrym pomysłem, że można je wykonać, nie demontując tego elementu. W tym celu należy:

  • spuścić płyn chłodniczy z układu
  • wlać wodę demineralizowaną z dodatkiem odkamieniacza
  • po uruchomieniu silnika i odczekaniu kilkunastu minut, mieszaninę zastępujemy płynem chłodniczym

Jaki jest koszt wymiany nagrzewnicy?

Nie jest to tani proces z uwagi na konieczność demontażu deski rozdzielczej. A więc zajęcie czasochłonne i wymagające ostrożności, aby nie uszkodzić któregoś z elementów kokpitu. W zależności od modelu auta, koszt może sięgnąć nawet ponad 2000 złotych. Nie radzimy też liczyć na to, że fachowiec podejmie się jej wymiany za mniej niż około 1000 złotych.

Jeśli czujemy się na siłach i mamy trochę pojęcia o majsterkowaniu, to możemy pokusić się o wymianę nagrzewnicy na własną rękę. Umiejętności to jednak nie wszystko. Przed demontażem deski rozdzielczej w naszym samochodzie warto odwiedzić np. fora danej marki i modelu.

Prawdopodobnie natrafimy tam na podobny temat, który na dodatek został dokładnie opisany. Wiele porad dotyczących prawidłowego odkręcania czy odpinania elementów deski rozdzielczej, może okazać się bezcenne. Na dodatek uchroni nas przed uszkodzeniami tego elementu i pozwoli zaoszczędzić czas. Dla osób, które nie mają czasu na czytanie każdej ze stron internetowych poradników, polecamy obejrzenie wybranych filmów instruktażowych. Tam również dowiemy się, w jaki sposób dokonać demontażu kokpitu.

Czy przy wymianie nagrzewnicy trzeba spuścić płyn?

Tak. Przed wymianą nagrzewnicy na nową, należy spuścić płyn chłodniczy. Pamiętajmy jednak, aby poczekać, aż się ostudzi. W przeciwnym razie ryzykujemy poparzeniem! Przed wymianą możemy też spróbować wyczyścić układ. Po zamontowaniu nowego elementu uzupełnijmy układ cieczą chłodzącą.

Czy można jeździć z uszkodzoną nagrzewnicą?

Jazda z uszkodzoną nagrzewnicą to nie tylko dyskomfort spowodowany brakiem ogrzewania w kabinie. Gromadzenie się wilgoci, nieprzyjemny zapach płynu chłodniczego czy zaparowane szyby to kolejne minusy. Warto jednak zastanowić się co jest przyczyną uszkodzenia. Może okazać się, że w układzie chłodzenia doszło do mniejszych lub większych rozszczelnień. W efekcie może to doprowadzić do braku chłodzenia silnika. Z kolei przegrzanie jednostki napędowej zakończy się jej poważną awarią.

Czym wypłukać układ chłodzenia?

Najpopularniejszą metodą jest wypłukanie układu chłodzenia przy użyciu wody demineralizowanej i odkamieniacza. Odradzamy amatorskie sposoby typu wlewanie octu czy płynu do czyszczenia rur kanalizacyjnych. To ryzykowne posunięcie, które może skutkować nawet uszkodzeniem któregoś z elementów układu.