16 maja 2024

Wymiana płynu chłodniczego – dlaczego warto, jak robić to poprawnie i co ile wymieniać płyn?

wymiana płynu chłodniczego

Systematyczna wymiana płynu chłodniczego zapewnia sprawne działanie silnika w każdych warunkach pogodowych. Podpowiadamy, jak zrobić to samodzielnie.

Wymiana płynu chłodniczego – dlaczego warto?

Wymiana płynu chłodniczego nie powinna być wyborem, ale koniecznością. Rolą cieczy jest przejęcie ciepła z pracującego silnika i przeniesienie go do chłodnicy. Skutecznie zapobiega też osadzaniu się kamienia w układzie oraz pojawieniu się korozji. Z czasem płyn chłodniczy traci swoje właściwości, co może przyczyniać się do przegrzewania się silnika, a nawet jego usterki.

Jak sprawdzić jakość płynu chłodniczego?

Płyn chłodzący powinien być lekko przezroczysty. Oznakami, że ciecz wymaga wymiany, jest mleczny wygląd albo widoczne, pływające w nim zanieczyszczenia. Wygląd płynu sprawdzimy, odkręcając kurek zbiornika wyrównawczego. Poziom jakości można też zweryfikować za pomocą areometru, który pokaże, jaka jest temperatura zamarzania i wrzenia płynu chłodzącego.

Objawem zużytego płynu są m.in. wysokie wartości na wskaźniku temperatury płynu chłodniczego na desce rozdzielczej, brak ogrzewania kabiny (wlatuje tylko zimne powietrze), wyższe zużycie paliwa i spadek osiągów. 

Jaki płyn chłodniczy stosować?

Właściciel auta powinien stosować taki płyn chłodniczy, jaki zaleca producent samochodu.

Najczęściej używane są trzy typy:

  • IAT (Inorganic Additive Technology) – środek z dodatkami nieorganicznymi np. krzemianami. Ten rodzaj zaleca się do silników z żeliwnym blokiem, aluminiową głowicą i lutowaną chłodnicą. Wyróżnia się krótką żywotnością i trzeba go wymieniać co 2 lata
  • OAT (Organic Acid Technology) – płyn z dodatkami organicznymi, stosuje się go w autach z chłodnicami aluminiowymi. Wyróżnia się lepszą wchłanialnością ciepła i dłuższą żywotnością – do 5 lat
  • HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) – jest to połączenie płynów IAT i OAT. Co sprawia, że nadaje się do różnych silników. Ich trwałość to 5 lat

Czy płyny chłodnicze można mieszać? 

Co do zasady nie powinno mieszać się płynów chłodniczych, ponieważ mają one różne właściwości, co może doprowadzić do wzajemnego „zwalczania się” aktywnych składników i stworzenia szkodliwej mieszaniny. Jednak w sytuacji awaryjnej dopuszcza się wlanie innego niż zalecany środka.

Przygotowanie do samodzielnej wymiany płynu chłodniczego

Do wymiany płynu chłodniczego będą potrzebne:

  • nowy płyn chłodniczy, zgodny z zaleceniami producenta i w odpowiedniej ilości
  • woda destylowana albo preparat do płukania układu
  • pojemnik do zlewania starego płynu i brudnej wody (mieszczący ok. 6-10 l)
  • lejek

Przed wymianą należy ustawić auto na równej i płaskiej powierzchni, tak aby wskaźnik poziomu na zbiorniczku wyrównawczym pokazywał stan rzeczywisty. Jeśli kupiliśmy koncentrat płynu chłodniczego, trzeba go rozcieńczyć przed wlaniem zgodnie z informacjami na opakowaniu.

Jak wymienić płyn chłodniczy?

Wymiana płynu chłodniczego nie jest skomplikowana i zajmuje maksymalnie 2 godz. Trzeba też pamiętać, że przy każdej wymianie cieczy trzeba przepłukać układ.

Wymiana płynu chłodniczego – na zimnym czy ciepłym silniku?

Wymianę cieczy chłodzącej wykonuje się zawsze na zimnym silniku. Płyn krążący po układzie jest gorący, więc próba jego zlania może zakończyć się poparzeniem. Z kolei wlanie zimnej cieczy do nagrzanego systemu może spowodować uszkodzenie jego, a także jednostki napędowej.

Jak spuścić płyn chłodniczy?

Aby spuścić stary płyn, należy otworzyć korek zbiornika wyrównawczego i korek chłodnicy. Następnie pod zawór spustowy znajdujący się w dolnej części chłodnicy podstawiamy puste wiadro albo pojemnik i odkręcamy go. Ciecz wypływa od kilku do kilkunastu minut. Jak już wypłynie w całości, warto obejrzeć chłodnicę i węże ciśnieniowe pod kątem nieszczelności.

Gdzie wlać płyn do chłodnicy?

Przed wlaniem świeżego płynu chłodniczego trzeba przeczyścić układ. W tym celu do zbiorniczka na płyn wlewamy wodę destylowaną, która powinna przepłynąć przez wszystkie przewody oraz elementy układu chłodzenia i spłynąć do zbiorniczka. Do wody można dodać preparatu płuczącego.

Po tej czynności zakręcamy korek spustowy, a świeży płyn wpuszczamy do układu przez wlew w zbiorniku wyrównawczym, aż do osiągnięcia maksymalnego poziomu.

Ile wlać płynu chłodniczego?

To, ile litrów płynu wchodzi do chłodnicy, zależy od danego modelu auta i typu silnika. Średnio w układzie krąży 6-10 litrów cieczy. Dolewanie płynu chłodniczego należy zakończyć, gdy osiągnie na zbiorniczku wyrównawczym jego poziom osiągnie kreskę z oznaczeniem maksimum. Potem trzeba uruchomić silnik i włączyć ogrzewanie. Jeśli po chwili poziom płynu w zbiorniczku się obniży, należy do dolać. Czynność trzeba powtarzać do chwili, kiedy poziom cieczy utrzymuje się na stałym poziomie.

Wymiana płynu chłodniczego – co ile?

Informacja o tym, co ile wymieniać płyn chłodniczy powinna być umieszczona w instrukcji obsługi pojazdu, ponieważ interwały zależą od parametrów silnika umieszczonego w danym pojeździe. Producenci większości nowych samochodów zalecają pierwszą wymianę płynu chłodniczego po 5 latach od daty produkcji pojazdu. Czynność powinno się powtarzać średnio co 2-4 lata w zależności od rodzaju płynu.

Niekiedy producenci zalecają wymianę płynu chłodniczego w oparciu o przebieg auta. Zazwyczaj jest to 100-200 tys. km. W starszych samochodach z większym przebiegiem kolejne wymiany zaleca się wykonywać co 60 tys. km.

W najnowszych autach wyposażonych w elektroniczne czujniki, o konieczności zmiany płynu informuje kontrolka płynu chłodniczego na desce rozdzielczej.

Płyn trzeba też wymienić po awariach układu chłodzenia, oczywiście po wcześniejszym przeczyszczeniu układu.

Czy można zastąpić płyn chłodniczy wodą?

Płyn chłodniczy ma specyficzne właściwości, dlatego nie wolno go zastępować wodą. Woda ma inną temperaturę wrzenia i zamarzania, a także zawiera wiele związków mineralnych mogących doprowadzić do powstawania kamienia, osadów oraz korozji na pompie wody i kanałach wodnych. Co w efekcie może uszkodzić silnik albo spowodować pęknięcie uszczelki pod głowicą. W wyjątkowych sytuacjach można dolać do chłodnicy wody destylowanej.

Wymiana płynu chłodniczego – cena

Płyn chłodniczy kosztuje od ok. 20 zł za 5 litrów. Cena zależy od marki, rodzaju cieczy oraz jakości użytych składników i poziomu zapewnianej przez płyn ochrony. Tanie płyny często mają niskiej jakości komponenty np. glikol etylenowy zamiast propylenowego, który jest droższy, ale mniej toksyczny.

Ile kosztuje wymiana płynu chłodniczego? Cena w warsztacie wynosi ok. 100 zł plus płyn. Nie jest to droga usługa, dlatego, jeśli nie czujemy się na siłach, by wykonać ją samodzielnie, warto skorzystać z pomocy mechanika. Trzeba pamiętać, że zużyty środek musi być oddany do utylizacji. Można spróbować oddać go do sklepu, w którym został zakupiony nowy, albo oddać do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOP). 

Wymiana płynu chłodniczego – podsumowanie

Płyn chłodniczy to bardzo ważny element układu chłodniczego. Choć pracuje w układzie zamkniętym, to jego właściwości z czasem zanikają. W związku z tym konieczna jest jego regularna wymiana. Średnio wykonuje się ją co 5 lat. Czynności polega na zlaniu starego płyny, przepłukaniu układu i zalaniu go świeżą cieczą. Całość zajmuje maksymalnie 2 godziny.