22 września 2024

Wymiana stacyjki – ile kosztuje, objawy awarii

Stacyjka - Chevrolet

Nikogo nie trzeba przekonywać, że stacyjka to drobny, acz niezwykle ważny element. Niestety ona także ulega awarii. Jak wygląda wymiana stacyjki i ile to kosztuje?

Czym jest stacyjka samochodowa?

Stacyjka to dość skomplikowany układ, który zamyka odpowiednie obwody elektryczne w zależności od położenia kluczyka. Podzespół składa się z:

  • wkładki – jest to miejsce, w które wkłada się kluczyk
  • zestawu styków odpowiedzialnych za przesyłanie prądu do odpowiednich systemów
  • mechanizmu blokady kierownicy
  • przekaźników i bezpieczników

Podstawowe funkcje stacyjki to:

  • włączanie zapłonu
  • uruchamianie silnika – przekręcenie kluczyka w stacyjce do pozycji „start” aktywuje rozrusznik
  • pozwala na zasilanie urządzeń elektrycznych w samochodzie np. radia albo wycieraczek bez konieczności uruchamiania silnika (po przekręceniu kluczyka w odpowiednią pozycję)
  • zabezpieczenie przed kradzieżą

Jakie są objawy zepsutej stacyjki?

Zasadniczo w stacyjne mogą popsuć się dwie rzeczy: wkład stacyjki albo kostka stacyjki. Zadaniem kostki jest zwarcie kabli, które zamykając obwód, powodując włączenie zapłonu. Można ją wymienić niezależnie od samego wkładu.

Najczęstsze objawy awarii stacyjki to blokowanie się kluczyka albo trudności z jego przekręceniem. Kierowca może mieć odczucie, że stacyjka samochodowa stawia opór albo coś w niej haczy, czyli po prostu przestaje płynnie działać. Zdarza się też, że przy próbie wyciągnięcia lub przekręcenia z większą siłą, kluczyk się łamie, a jego część zostaje w stacyjce.

Przyczynami awarii stacyjki mogą być:

  • zgięty albo zardzewiały kluczyk, który może powodować zakleszczenie się go w mechanizmie
  • zablokowana kierownica – jest to powszechne zabezpieczenie przed kradzieżą; zatem, jeśli kierowca będzie kręcił kierownicą przy wyłączonym silniku albo bez przekręcenia kluczyka w stacyjce, to automatycznie ją zablokuje. Aby odblokować możliwość przekręcenia kluczyka, trzeba delikatnie ruszyć kierownicą
  • blokada kluczyka, jeśli w aucie jest rozładowany akumulator
  • manetka od automatycznej skrzyni biegów ustawiona w trybie innym niż parkowanie, wtedy mechanizm zapłonu blokuje kluczyk na miejscu i nie pozwala na jego wyjęcie ze stacyjki

Na czym polega wymiana stacyjki?

Wymiana stacyjki w samochodzie wymaga demontażu całej kolumny kierowniczej. Jednak zanim przystąpimy do pracy, trzeba wyłączyć silnik oraz odłączyć akumulator.

Następnie należy zdemontować obudowę, wykręcić i odpiąć poduszkę powietrzną, odkręcić kierownicę i manetki. Potem odłączamy od nich kable i ściągamy je. Kolejny krok to wyjęcie immobilizera. Teraz odkręcamy śruby trzymające obudowę stacyjki i odpinamy kostkę od stacyjki. Kostka jest wykonana z miękkiego plastiku, więc przy naprawie stacyjki, trzeba uważać, aby się nie rozleciała – co jest możliwe, po latach użytkowania. Potem odkręcamy drążek kierowniczy i wyciągamy go. W ten sposób mamy dostęp do śruby trzymającej stacyjkę.

Przy okazji wymiany stacyjki należy sprawdzić stan połączeń elektrycznych i od razu użyć środka, który poprawi kontakt i je jednocześnie zabezpieczy.

Przy wymianie trzeba pamiętać, że wkład nie zawsze jest uszkodzony, nawet jeśli stacyjka nie działa. Zwykle taniej jest po prostu go wymienić, zamiast całego elementu.

Czy po wymianie stacyjki trzeba kodować kluczyk?

Wymiana stacyjki nie zawsze wiąże się z kodowaniem kluczyka. Wszystko zależy od rodzaju zabezpieczeń antykradzieżowych, w jakie jest wyposażony samochód i gdzie się one znajdują.

Kluczyki wszystkich samochodów nowej generacji mają wbudowany transmiter do immobilizera. Urządzenia przesyłają między sobą dane i sprawdzają w ten sposób, czy kluczyk jest oryginalny. Jeśli się rozpoznają, włączymy silnik. W innym przypadku silnik się nie uruchomi, a kontrolka immobilizera na desce rozdzielczej zaświeci na czerwono.

Zatem jeśli auto jest wyposażone w zabezpieczenie przed kradzieżą lub system uruchamiania za pomocą przycisku, przy wymianie stacyjki trzeba będzie przeprogramować stary kluczyk.

Natomiast w sytuacji, kiedy tylko wymieniamy grot kluczyka, to być może nie będzie to konieczne. Wszystko zależy od tego, gdzie znajduje się transponder immobilizera.

Ile kosztuje wymiana stacyjki?

Koszt usługi wymiany stacyjki waha się w granicach od 50 zł do nawet 1000 zł. Na ostateczną cenę wpływa wiele czynników m.in.: marka i model samochodu, poziom skomplikowania prac, umiejscowienie podzespołów wymagających wymiany lub naprawy oraz lokalizacja warsztatu i jego renoma.

W zakres usługi wchodzi: demontaż obudowy kolumny kierowniczej, demontaż i wymiana stacyjki oraz montaż i sprawdzenie poprawności działania podzespołu.

Wiemy, jaka jest cena wymiany stacyjki, koszt części natomiast to wydatek od ok. 50 zł do ok. 500 zł.

Ile czasu zajmuje wymiana stacyjki w samochodzie?

Demontaż stacyjki i włożenie nowego podzespołu zajmuje średnio od ok. godziny do półtorej. Czas pracy zależy od modelu samochodu oraz doświadczenia mechanika. Wymiana stacyjki wiąże się z odłączeniem zabezpieczeń przed kradzieżą, stąd wyłączniki zapłonu są celowo trudne do demontażu, np. śruby mocujące mogą być głęboko ukryte.

Czasu wymaga też wymiana zamków w drzwiach (o ile trzeba to zrobić) oraz zakodowanie kluczyków i pilota, oraz immobilizera.

Regeneracja stacyjki czy wymiana stacyjki?

Wymiana stacyjki na nowy element to spory wydatek, jeśli kupimy oryginalną część. Niestety wiele osób decyduje się na zamiennik słabej jakości, co powoduje, że podzespół będzie mniej wytrzymały i bardziej podatny na uszkodzenia.

W tych powodów wydaje się, że bardziej opłaci się regeneracja stacyjki. Przede wszystkim naprawa awarii stacyjki jest znacznie tańsza i może kosztować ok. 350-550 zł z częściami. Poza tym jest to rozwiązanie ekologiczne – nie wyrzucamy całego elementu, tylko dokonujemy naprawy stacyjki i wymieniamy tylko zepsute części – najczęściej są to kostka stacyjki lub bębenek.

Aby podzespół spełniał swoje zadanie i miał długą żywotność, trzeba zadbać, aby części zamienne niezbędne do naprawy stacyjki pochodziły od uznanego producenta. Pamiętajmy, że kostka stacyjki musi spełniać normę jakościową dla danego modelu auta. W innym razie może kazać się awaryjnym elementem i za jakiś czas znowu czeka nas naprawa stacyjki.

Jak odpalić samochód z zepsutą stacyjką?

Jeśli nastąpiła blokada kluczyka w stacyjce, to najpierw spróbujmy delikatnie przekręcić go w lewą i prawą stronę, i poruszać nim w przód i w tył. Być może uda się ruszyć mechanizm, który spowoduje rozruch samochodu. Natomiast, jeżeli kluczyk w stacyjce nie chce się przekręcić w żaden sposób, to najlepszym wyjściem jest wezwanie lawety.

Można też spróbować uruchomiać auta „na krótko”, poprzez zdjęcie obudowy stacyjki i zwarcie przewodów, jednak wymaga to wiedzy i doświadczenia, ponieważ łatwo można uszkodzić kable. Wtedy trzeba będzie nie tylko wymienić stacyjkę, ale też naprawić elektrykę.