27 września 2024

Zagraniczni sprawcy szkód na polskich drogach. Dominują kierowcy z dwóch państw. Jakich?

kolizja spisywanie oświadczenia
Zdjęcie: GettyImages.

Pojazdy z zagranicznymi tablicami rejestracyjnymi są odpowiedzialne za około 4% kolizji i wypadków w Polsce. W tym niechlubnym zestawieniu dominują kierowcy z dwóch państw. Sprawdź, kto najczęściej powoduje szkody komunikacyjne w naszym kraju.

Według najnowszego raportu Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK) liczba kolizji i wypadków powodowanych przez kierowców z innych państw w 2023 r. nieznacznie spadła. W 2022 r. odnotowano ich w sumie 15,7 tys., a w ubiegłym roku – 15,4 tys., czyli zagraniczni sprawcy szkód przyczynili się do około 4% wszystkich zdarzeń drogowych.

Zagraniczni sprawcy szkód – coraz większy problem

Po pandemii, kiedy liczba wypadków z udziałem kierujących pojazdami z obcymi tablicami rejestracyjnymi spadła, aktualnie ich liczba znów zaczęła rosnąć. Dla porównania, w latach 2016-2018 wypłacano około 15 tys. odszkodowań z zagranicznych polis OC komunikacyjnego dla poszkodowanych w Polsce. Rekordowy był jednak rok 2019, gdy doszło do 17 tys. kolizji i wypadków z udziałem obcokrajowców. W latach pandemii (2020–2021) liczba tych zdarzeń spadła poniżej 13 tys. Obecnie powróciła na wspomniany już poziom ponad 15 tys. przypadków.

Zagraniczni sprawcy szkód – z Niemiec i Ukrainy

Najwięcej wypadków i kolizji na polskich drogach z udziałem zagranicznych kierowców spowodowali kierujący pojazdami z niemieckimi tablicami rejestracyjnymi, którzy odpowiadają za 25,3% wszystkich zdarzeń z udziałem obcokrajowców. Na drugim miejscu plasują się kierowcy z Ukrainy (25%), a trzecie miejsce zajmują kierowcy z Litwy (7,3%). Kolejne miejsca należą do zmotoryzowanych z Czech (6,7%) i Białorusi (3,7%).

PBUK zwraca uwagę, że choć od lat kierowcy z Niemiec stanowią około 1/4 zagranicznych sprawców wypadków na polskich drogach, to w przypadku kierowców z Ukrainy można mówić o nowym zjawisku. Skokowy wzrost liczby zdarzeń w 2022 r. jest oczywiście efektem wojny na Ukrainie.
„Ponownie wzrosła też średnia wartość szkód, z 7,5 tys. zł do 8 tys. zł. Tu istotną rolę odegrała inflacja. Łącznie w ubiegłym roku na rzecz poszkodowanych wypłacono świadczenia o wartości 124,3 mln zł” – mówi Mariusz Wichtowski, prezes zarządu Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Kolizja z zagranicznym autem – co zrobić?

PBUK przypomina, że kierowcy nie zawsze wiedzą, jak postępować w przypadku zdarzenia, którego sprawca prowadził pojazd z zagranicznymi tablicami. W takiej sytuacji należy spisać następujące dane:

  • kraj rejestracji pojazdu
  • numer rejestracyjny
  • marka i model pojazdu
  • nazwa ubezpieczyciela
  • numer Zielonej Karty z datą jej ważności lub numer polisy OC i datę ważności

Warto pamiętać, że polisą OC mogą posługiwać się właściciele pojazdów zarejestrowanych w krajach: EOG (UE oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein), Andora, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Serbia, Szwajcaria oraz Wielka Brytania i Irlandii Północna.

Jeśli w wypadku nikt nie ucierpiał, należy sporządzić ze sprawcą oświadczenie o zdarzeniu. Przydatny może być druk wspólnego zgłoszenia szkody w języku polskim i angielskim, dostępny na stronie internetowej PBUK. Jak przy każdej kolizji, warto zrobić zdjęcia uszkodzeń pojazdów. Następnie, na stronie PBUK można sprawdzić, czy zagraniczny ubezpieczyciel sprawcy ma swojego przedstawiciela w Polsce, któremu można zgłosić szkodę.