Zawracanie – uważaj, grozi ci stłuczka lub mandat!

Zawracanie to teoretycznie prosty manewr, ale sprawia kierowcom sporo problemów. Zobacz, co musisz wiedzieć o zakazach związanych z zawracaniem.
Zawracanie to zmiana kierunku jazdy, jednak jest obwarowana wieloma ograniczeniami. Zgodnie z przepisami nie można zawracać:
- w tunelu, na moście, wiadukcie lub drodze jednokierunkowej
- na autostradzie
- na drodze ekspresowej, z wyjątkiem skrzyżowania lub miejsca do tego przeznaczonego
- w warunkach, w których mogłoby to zagrozić bezpieczeństwu ruchu na drodze lub ruch ten utrudnić
Zawracanie – pamiętaj o znakach-pułapkach
Drogowcy, aby zakazać zawracania, stosują znak B-23. Jego znaczenie jest oczywiste, jednak trzeba pamiętać, że obowiązuje od miejsca ustawienia znaku do najbliższego skrzyżowania włącznie. Jego ustawienie na ulicy nie wyklucza jednak skrętu w lewo na skrzyżowaniu.
Jeśli jednak został ustawiony znak B-21 „zakaz skrętu w lewo", on oprócz skręcania zabrania również zawracania – obowiązuje na najbliższym skrzyżowaniu.
Warto również pamiętać, że „nakaz jazdy w lewo" nie pozwala nam zawrócić, a jedynie skręcić w kierunku wskazanym na znaku.
Dla odmiany, znaki poziome – strzałka kierunkowa zezwalająca na skręcanie w lewo, umieszczona na lewym skrajnym pasie ruchu, oznacza także zezwolenie na zawracanie, chyba że zawracanie jest zabronione przez inne znaki.
Zawracanie i sygnalizacja kierunkowa
Sygnalizator kierunkowy z zapaloną zieloną strzałką w lewo nie zezwala na zawracanie. W takiej sytuacji można jedynie skręcić. Dotyczy to również sytuacji, gdy nie ma znaku zakazującego takiego manewru. Powód? Sygnalizacja S-3 zapewnia bezkolizyjny ruch. Zawracanie jest możliwe, jeśli oprócz strzałki w lewo znajduje się również grot skierowany w dół.
Zawracanie i pierwszeństwo przejazdu
Wśród kierowców panuje błędne przekonanie, że kierowca zawracający traci pierwszeństwo. To nie jest prawda. Co więcej, podczas wykonywania takiego manewru można innych wprowadzić w błąd. Kierowca próbujący wyjechać z drogi podporządkowanej, widząc auto z włączonym kierunkowskazem na drodze z pierwszeństwem, może być przekonany, że ten skręca. W związku z tym uznaje, że może ruszyć, dopiero na środku skrzyżowania okazuje się, że auto jednak zawraca i to ono ma pierwszeństwo.
CZYTAJ TEŻ: Zawracanie na rondzie – jak prawidłowo wykonać ten manewr?
Zawracanie – mandaty
Za niestosowanie się do strzałek na pasie ruchu grozi mandat w wysokości 250 zł. Za zawracanie w warunkach, w których sprawia to zagrożenie dla ruchu lub go tamuje, policjant może wypisać grzywnę od 200 do 400 zł.
Jeśli manewr zostanie wykonany w tunelu, moście czy drodze jednokierunkowej, zapłacimy 200 zł i otrzymamy 5 punktów karnych. Jednak za taki manewr na autostradzie dostaniemy aż 12 punktów karnych, a mandat może wynieść 2000 zł. Natomiast za nieprzestrzeganie znaku B-23 „zakaz zawracania" grozi nawet 3000 zł grzywny (policjant ma wolną rękę) i 5 punktów karnych.
Za ignorowanie sygnalizatora S-3, czyli zawracanie przy sygnale do skrętu w lewo, grozi mandat w wysokości 500 zł i 8 punktów karnych.