Samochód pochodzi z Californi, w Polsce od 2007, jestem drugim właścicielem od 2019.
Nadwozie: po zakupie cały spód i profile zamknięte został wypiaskowany i zabezpieczony antykorozyjnie, nie wymaga żadnych napraw blacharsko lakierniczych, nosi normalne ślady użytkowania, rysy i uszkodzenia elementów plastikowych widoczne na zdjęciach.
Podwozie: wypiaskowane i zabezpieczone, elementy zawieszenia sprawne, hamulce sprawne, ABS. Wysoki prześwit i wysoki profil opon sprawdzają się w prawie każdym terenie i warunkach.
Wnętrze: tapicerka skórzana (wygląda na naturalną ale nie wiem na pewno) nie zniszczona, normalne ślady użytkowania. Fotel kierowcy regulowany elektrycznie, tylne oparcia kładą się w proporcji 1 do 2 tworząc płaskie przedłużenie podłogi bagażnika. isofix w tylnych siedzeniach.
Wnętrze bardzo przestronne z przodu i z tyłu, Z przodu wspólny podłokietnik ze schowkiem pod spodem, specjalny uchwyt na płyty CD. Gniazdo na 110V (system amerykański), gniazdo zapalniczki 1 odłączalne z zapłonem, 1 na stałe 12V. Wszystkie szyby i lusterka regulowane elektrycznie, tylne szyby oryginalnie przyciemnione. otwierana tylna szyba (w klapie bagażnika) bardzo wygodna przy pakowaniu zakupów. Radio z wyświetlaczem RDS (brak wejścia AUX) możliwa łączność z telefonem za pomocą transmitera FM. System audio wysokiej jakości 6 głośników + subwoofer oryginalnie zainstalowany w bagażniku. Odtwarzacz CD w radiu + oryginalna zmieniarka na 6 płyt pod fotelem pasażera (można ją zamienić na emulator CD z bluetooth i łączyć telefon z radiem tą drogą). Klimatyzacja manualna. Centralny zamek z pilotem, zamyka się też po uruchomieniu silnika.
Bezpieczeństwo: Poduszki powietrzne przód, boczne i kurtyny, poduszka pasażera odłączana automatycznie, pasy z napinaczami pirotechnicznymi.
Wspomaganie prowadzenia: Tempomat zwykły od 50 km/h w kierownicy, ABS, kontrola trakcji, napęd na 4 koła, łatwe prowadzenie na śliskiej nawierzchni. Skrzynia PRNDL, pozycja L to większa rekuperacja, większy odzysk energii elektrycznej przy zjazdach z górki, bardziej intensywne hamowanie po puszczeniu gazu. Dodatkowo zainstalowane lusterko wsteczne z rejestratorem na przód i tył pojazdu, w lusterku wyświetlacz podglądu z kamery cofania. Elektryczne wspomaganie kierownicy. Na wyświetlaczu w radiu spalanie chwilowe i średnie, stan baterii trakcyjnej, w tablicy liczników przewidywany zasięg. Reflektory, światła tylne, kierunkowskazy zgodne z polskimi normami.
Silnik, stan techniczny: Samochód przez cały okres mojego użytkowania nie stwarzał większych problemów. Akumulator 12V został wymieniony na nowy, Akumulator trakcyjny w dobrym stanie. Samochód uruchamia się z klucza jak każdy inny, po osiągnięciu odpowiedniej temp. (ok. 1 min.) przełącza się w tryb elektryczny i jednostka spalinowa gaśnie, wciśnięcie pedału gazu w pozycji R lub D/L powoduje ruszenie z miejsca w trybie elektrycznym, który wyłącza się (uruchamia się jednostka spalinowa) po osiągnięciu 50 km/h lub przy większym obciążeniu (ruszanie pod górę, gwałtowne ruszanie). Skrzynia ECVT bezstopniowa, po wciśnięciu gazu samochód rozpędza się do żądanej prędkości utrzymując od 3 do 4 tyś obr./min. (po wciśnięciu gazu do podłogi limit ten rośnie do 6 tyś obr./min.) a następnie obroty maleją do koniecznych do utrzymania prędkości (w praktyce od 1000 - 2500 obr./min.) Wbudowany układ Jumpstart (samochodu nie uruchomi się z popychu) umożliwia naładowanie baterii trakcyjnej z akumulatora 12V do poziomu umożliwiającego uruchomienie silnika, przydatne po okresie dłuższego postoju (1-2 miesiące). Wady i usterki to błąd P1000 niekasowalny, znika po usunięciu wszystkich usterek, P0A27 - otwarty obwód odłączania zasilania baterii trakcyjnej, "servis emission system". Błędy te nie mają żadnego wpływu na normalną eksploatację, wszystkie układy działają poprawnie. Poświeciłem mnóstwo czasu na sprawdzenie wszystkich forów polskich i amerykańskich i nikt nie daje sobie z tymi błędami rady, są powszechne i wygląda na to, że jest to jakiś błąd konstrukcyjny forda. Jedyny skutek to światełko "wrench light" widoczne na zdjęciach i komunikat "service soon". Przy utrzymywaniu długotrwale obrotów silnika powyżej 3 tyś występuje zwiększone zużycie oleju - wymagana kontrola jego poziomu lub zastosowanie oleju 5W40, obecnie to 5W30. Przy takiej ostrej jeździe zapycha się katalizator i samochód traci na mocy. Przy wysokich temperaturach otoczenia, powyżej 30 st. C słabo działa klimatyzacja, możliwe, że ma to wpływ na P0A27, być może to wina samego kompresora, czynnik ma właściwy poziom.
Dodatki i naprawy: Samochód wyposażony jest w hak, dodatkowo rejestrator przód/tył i kamera cofania. Wymieniony został akumulator 12V, zawór PVC odpowiedzialny za odpowietrzanie skrzyni korbowej (zalecane co 100 000 km, stary był sprawny), termostat, olej przekładniowy w skrzyni, napinacz paska wieloklinowego (klimatyzacja, pompa wody), rozrząd jest "wieczny", nie wymaga okresowych działań, wymiana czynnika w klimatyzacji w 2024 (po 10 latach od 2014 z 625g wg specyfikacji było 615g - brak nieszczelności), czyszczenie, wypalanie katalizatora. Dołączam instrukcję użytkowania w jęz. angielskim na papierze i jako plik instrukcję serwisową w razie zainteresowania.
W cenie: 4 dodatkowe koła, alufelgi ogumione oponami zimowymi. Przegląd do 02.2026.
Wystawiam fakturę VAT, płatność przelewem, w przypadku pytań proszę o kontakt tel., proszę wcześniej umawiać chęć oglądania lub jazdy testowej