Mercedes GLC 300e - bardzo dobry SUV.
Co do popularności SUV-ów już nie trzeba nikogo przekonywać, natomiast zanim zagłębimy się w szczegóły, weźmy oddech i spójrzmy na Mercedesa GLC 300e z szerszej perspektywy.
///////////////
GLC to zupełnie udany SUV i w tej chwili jeden z najlepiej sprzedających się modeli Mercedesa. W prezentowanym przez nas wydaniu łączy efektowny i jeszcze bardziej nowoczesny po face liftingu wygląd z robiącym wrażenie bardzo jakościowego wnętrzem.
//////////////
Mercedes sprzedaje SUV-a, którego przerobił na hybrydę. Napęd hybrydowy, to oczywiście odpowiedź na oczekiwania rynku.
Na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy Mercedes praktycznie z dnia na dzień stał się niespodziewanie specjalistą od hybryd plug-in.
W przypadku GLC 300e, podobnie jak i innych modeli marki z literką "e" na końcu, pod maską występuje nowa generacja napędu hybrydowego.
Jej serce stanowi dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 211 KM.
Udział elektrycznej części napędu jest jednak więcej niż symboliczny.
Silnik elektryczny generuje wybijające się nieco ponad klasowy standard 122 KM i całe 440 Nm.
Zużycie paliwa na poziomie 1,83 l/100 km i emisji 51 g CO2/km. Takich wyników dla spełnienia nowych norm emisji spalin WLTP każdy producent potrzebuje jak najwięcej.
Do ich osiągnięcia GLC wykorzystuje akumulatory o pojemności 13,5 kWh, co stanowi typową wartość w europejskich autach tego typu.
Dzięki nim ten spory SUV - jest w stanie przejechać bez wyrzucenia z siebie ani jednego grama dwutlenku węgla tudzież szkodliwych substancji między 45a 47 km.
/////////////////
A jak w praktyce...pierwsze wrażenia z jazdy są bardzo pozytywne, akumulator rzeczywiście pozwala przejechać w błogiej ciszy około 47 kilometrów bez włączania silnika spalinowego i to nawet mimo osiągania - po wyjechaniu z miasta - prędkości w okolicach 100 km/h.
Uzyskane 47 km w mieście w trybie elektrycznym oznacza, że GLC 300e powinien wystarczyć zdecydowanej większości użytkownikom, którzy dojeżdżają każdego dnia do pracy.
Przeciętny koszt pokonania 50 km w mieście będzie więc wynosił (po uwzględnieniu sprawności ładowania) około 8 zł za energię elektryczną oraz nieco ponad 1 zł za paliwo (licząc po 0,75 zł za 1 kWh oraz 6 zł za 1 litra paliwa).
W momencie, gdy pasek wskazujący naładowanie akumulatora niechybnie chyli się ku końcowi i do gry włącza się silnik benzynowy. Co wtedy można zrobić?
Pozostaje jechać dalej, ale uczciwie trzeba przyznać, że także wtedy silnik elektryczny stara się zrobić jak najwięcej. W wielu plug-inach, gdy zabraknie energii elektrycznej, to ta część napędu praktycznie zupełnie odpuszcza sobie udział w napędzaniu auta aż do momentu kolejnego ładowania.
W Mercedesie jest inaczej. Akumulator stara się ładować, gdzie tylko może, i prowadzić do jak najczęstszego wyłączania silnika spalinowego. W GLC 300e po raz pierwszy spotkaliśmy się z systemem odzyskiwania energii z hamowania, który jest aktywny. Wykorzystując obecne na pokładzie radary, hybrydowy GLC silniej hamuje i odzyskuje więcej energii, jeśli przed maską znajduje się inny użytkownik ruchu. Jeśli droga jest wolna, nie zwalnia aż tak bardzo, by wykorzystać nadany pęd.
/////////////////
Dziś to właśnie seria takich drobnych, pozornie nieistotnych poprawek pozwala osiągać autom kolejne poziomy wydajności.
Oczywiście, jeśli się skupić, przygotować i stosować do zasad eko-drivingu, wtedy nadal wyniki zużycia paliwa pozostaną na akceptowalnym poziomie.
//////////////
Wnętrze
Kabina Mercedesa GLC po odświeżeniu z 2019 roku mocno nawiązuje do tego, co znamy z innych modeli tej marki, ale pojawił się bardzo ładny i czytelny elektroniczny zestaw wskaźników kierowcy, a także nowy system inforozrywki. Wydzielone przyciski do obsługi klimatyzacji i skróty do najważniejszych funkcji systemu to oczywiście duży plus. Podobnie jak gładzik, którym da się obsługiwać dotykowy ekran multimedialny, można nim też sterować z poziomu kierownicy (prawa strona, malutki gładzik i przyciski). Ogólna jakość wykończenia jest typowa dla Mercedesa z tego segmentu: dobra i bardzo dobra jakość materiałów, a w miejscach, które zwykle się dotyka, za które się ciągnie (np. klamki) nie można mieć żadnych uwag.
//////////////
Nowoczesne systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy
Mercedes GLC 300e wyposażony jest (lub może być) podobnie jak konwencjonalne wersje napędowe tego auta w szereg systemów poprawiających bezpieczeństwo i wspierających kierowcę w kluczowych momentach. W tym względzie możemy liczyć na naprawdę szeroki wachlarz rozwiązań, które działają bardzo skutecznie i w bardzo szerokim zakresie włącznie asystentem pasa ruchu.
////////////
Bardzo dobrze działa system ostrzegania o samochodach w martwym polu, o ruchu poprzecznym itd.. Jest też bardzo dobrej jakości system kamer 360 stopni wraz z asystentem automatycznego parkowania.
/////////////
Ciekawym rozwiązaniem jest użycie kamery znajdującej się z przodu lusterka wstecznego do rejestrowania obrazu do przodu gdy stoimy jako pierwsi na światłach. System Mercedesa GLC 300e wykrywa taką sytuację i wówczas dużo łatwiej jest obserwować moment zmiany świateł. Połączone to też jest z nawigacją i rozszerzoną rzeczywistością – na newralgicznych skrzyżowaniach na centralnym ekranie widać rzeczywisty i aktualny obraz z kamery z naniesionymi rekomendacjami dotyczącymi kierunku jazdy. Świetna sprawa!
////////
Mercedes GLC to nowoczesne, bogato wyposażone, dobrze prowadzące się auto z wnętrzem typowym dla premium. Rozbudowane i rozlegle działające aktywne systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy uspokajają i relaksują zarówno podczas codziennego podróżowania po mieście, jak i w dłuższej trasie. Jeśli zaś chodzi o napęd hybrydowy: GLC 300 e 4Matic to kolejna wersja znanego nam rozwiązania stosowanego w wielu samochodach Mercedesa. W miarę sensowny zasięg – około 47 km – wystarczy większości na codzienne podróżowanie do pracy i powrót w trybie elektrycznym.
///////
Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.