Skoro wybiera się najlepsze auta luksusowe, sportowe, czy najładniejsze, to dlaczego nie pokusić się o wybór idealnego auta dla seniorów? W starzejącym się społeczeństwie Europy taki ranking ma chyba więcej sensu, niż te poprzedni. O taki ranking pokusił się niemiecki ADAC, a oto jego typy.
Wiekowi kierowcy wbrew pozorom są bardziej wymagający niż jeden nastolatek. Po pierwsze zwykle mają spore doświadczenie, niejednym autem w życiu jeździli, więc mają już dość mocno sprecyzowane preferencje. Oczywiście seniorzy także doceniają zupełnie inne walory w samochodach niż młodsi wiekiem i stażem. Zamiast mocy, efektownych gadżetów na pokładzie, czy pojemności bagażnika, bardziej cenią to jak się do niego wsiada, wygodę pozycji za kierownicą i widoczność podczas jazy. I właśnie takimi wytycznymi kierowali się testujący niemieckiego ADAC-u przy tworzeniu swojego rankingu najlepszego auta dla seniora.
Niemcy, jak to Niemcy podeszli do tematu dość pragmatycznie i szczegółowo. Eksperci z niemieckiej organizacji ADAC podkreślają, że dla seniorów często nie ma większego znaczenia, jaką moc ma samochód na trasie. Argumentem skłaniającym ich do zakupu w salonie w salonie nie są też nowinki technologiczne, łatwość połączenia ze smartfonem, czy WiFi na pokładzie.
https://carsmile.pl/oferta/hyundai/kona/crossover-leasing-wynajem-dlugoterminowy
ADAC przy wyborze najlepszego auta wybrał zupełnie inne kryteria. Testujący skupili się prostej obsłudze auta, dobrej widoczności w każdym kierunku, tak aby nie trzeba kręcić zbytnio głowa podczas manewrowania na parkingach. Ważnym kryterium były także wymiary. W tym przypadku kompaktowe auta dostały więcej punktów niż efektowne i potężne SUV-y. Niemcy nawet z dość pieczołowitą drobiazgowością wyliczyli idealne zakres wymiaru najlepszego auta dla seniora. Przyjęto następujące wymiary:
https://carsmile.pl/oferta/nissan/qashqai/crossover-leasing-wynajem-dlugoterminowy
Eksperci ADAC przy wyborze najbardziej przyjaznych starszym kierowcom modeli, ograniczyli się wyłącznie do samochodów, które przeszły dość drobiazgowe testy w niemieckiej organizacji. Zatem w zestawieniu nie ma wszystkich dostępnych na rynku aut, które spełniają określone kryteria. Z tego powodu zabrakło kilku oczywistych wyborów, takich jak np. Suzuki Vitara – samochód idealnie mieszczący się w zakresie wymiarów, prosty w obsłudze i łatwy w prowadzeniu. Kolejnym pominiętym modelem może być Toyota Yaris Cross, która w Polsce cieszy ogromnym powodzeniem właśnie wśród klientów indywidualnych.
Mimo wszystko trudno nie zgodzić się z typami niemieckich inżynierów pracujących dla ADAC. Faktycznie wybrane samochody, mają wszystkie cechy, które docenią starsi kierowcy. Poniżej prezentujemy pełne niemieckie zestawienie. Autorzy zdecydowali się podzielić swój ranking na pięć kategorii cenowych – mowa w nim oczywiście o samochodach wyłącznie nowych.
Samochody od 20 do 25 tys. euro (ceny z rynku niemieckiego):
Samochody od 25 do 30 tys. euro:
Samochody od 35 do 40 tys. euro:
Samochody od 40 do 45 tys. euro:
Samochody powyżej 45 tys. euro:
Fot.
@senivpetro na Freepik