Wielu klientów zachowuje się dziś tak, jakby nie istniały inne auta niż SUV-y i crossovery. Tymczasem w roli auta rodzinno nadal świetnie sprawdzają się na przykład kompaktowe kombi. Owszem, może i nie wsiada się do nich tak wygodnie, może nie siedzi się wysoko jak na tronie, ale to tylko jedna strona medalu. Druga jest taka, że bagażniki często są większe niż w porównywalnych cenowo SUV-ach, a własności jezdne nierzadko okazują się lepsze. Co dla niektórych nadal może mieć znaczenie
Żeby było jasne – nikt nie ma zamiaru w tym miejscu podważać zalet SUV-ów i crossoverów, ani w jakikolwiek sposób drwić z ich użytkowników. Wręcz przeciwnie – doskonale zdajemy sobie sprawę z zalet tych aut i doskonale wiemy, skąd bierze się ich powodzenie. Tyle że są jeszcze na rynku modele, które wiele rzeczy robią równie dobrze, a część – nawet lepiej niż SUV-y. I choć nie siedzi się w nich tak wysoko, to akurat w przypadku aut rodzinnych jest jeszcze jedna kategoria, którą warto rozważyć jako alternatywę dla SUV-a: to kompaktowe kombi. Pojazdy tego typu są przeważnie tańsze od porównywalnych SUV-ów, a przy tym punktują uniwersalnością, często też lepszym prowadzeniem, nierzadko – ogromnymi bagażnikami.
Oto krótki przegląd ciekawych kompaktowych „kombiaków” dostępnych w OTOMOTO Lease – będzie tu coś dla każdego. Od wielkich, ale uznawanych za nudnawe rodzinnych transporterów po mniejsze, ale zwinniejsze modele z lekkim „sportowym” zacięciem.
Tegoroczna nowość punktuje przede wszystkim niepowtarzalnym stylem, nowoczesnymi multimediami, dużą ilością miejsca w środku (rozstaw osi większy niż w hatchbacku) oraz całkiem solidnym bagażnikiem: od 608 do 1634 l w wersjach z napędem spalinowym. Nieco gorzej wypada pod tym względem hybryda plug-in, jest i tu przestrzeń bagażowa okazuje się nader solidna (548 do 1574 l). Naszym zdaniem – jeśli nie potrzebujesz podwyższonego zawieszenia z 3008, bez wahania sięgnij po model 308.
Koreański kompakt to propozycja nie tak efektowna jak rywal z Francji, jednak z pewnością nie możemy powiedzieć, że jest to brzydkie auto. Nic z tych rzeczy, tyle że i30 jest z nami już nieco dłużej i zdążyło troszkę stracić efekt świeżości. Niemniej to ciekawa propozycja, bo Hyundai – jako jeden z nielicznych – wciąż proponuje prosty i tani w eksploatacji wolnossący silnik 1.5 o mocy 110 KM. Nie czyni on z i30 rakiety, jednak powinien zagwarantować lata spokojnej eksploatacji. I choć i30 ma w gamie też nowoczesne silniki downsizingowe, to wyróżnia je właśnie ten ukłon w stronę prostoty oraz tradycji. Bagażnik: od 602 do 1650 l.
Techniczna kuzynka Hyundaia ma nieco bardziej wyraziste linie nadwozia, a od i30 odróżnia się też tym, że w ofercie OTOMOTO Lease występuje przede wszystkim z nowoczesnymi jednostkami napędowymi o małej pojemności, lecz z turbodoładowaniem. Nasz typ to wersja 1.5 T-GDI o mocy 160 KM, bo choć jest niewiele droższa od odmiany 1.0 T-GDI, to zapewnia dużo lepsze osiągi i potrafi sprawić, że sprężyście resorujący Ceed da nam nieco frajdy z jazdy po zakrętach. Bagażnik również nie daje żadnych powodów do wstydu – to bardzo solidne 625-1694 l.
Nie jest to może typowy przedstawiciel kompaktowych kombi, jednak ze względu na cenę zakupu znacznie bliżej mu właśnie tu, niż do większości rywali o podobnych rozmiarach. Bez dwóch zdań – Clubman to auto, które kupujesz sercem. Bagażnik nie jest zbyt duży (360-1250 l), z tyłu nie ma rekordowej ilości miejsca, ale nikt w tym zestawieniu nie daje takiej przyjemności z pokonywania szybkich łuków. Nikt w tym zestawieniu nie wygląda też tak efektownie i nikt nie ma tak dobrze wykończonego wnętrza. Zdecydowanie polecamy!
To co prawda jeszcze poprzednia generacja niemieckiego kompaktu, ale na jej korzyść przemawiają natychmiastowa dostępność oraz całkiem dobra cena. Przy zakupie Astry warto zwrócić uwagę na znakomite przednie fotele z certyfikatem AGR oraz LED-owe lampy główne – jedne z lepszych w klasie. Astra nie chwyta już może za serce, ale punktuje całkiem obszernym wnętrzem i solidnym bagażnikiem (540-1630 l).