23 sierpnia 2024

Ostatnie silniki 6- i 8-cylindrowe, czyli gdzie szukać ducha dawnej motoryzacji? | PRZEGLĄD

2023 BMW X5

Nie dalej jak 20 lat temu silniki o liczbie cylindrów większej niż cztery były normą w klasie średniej, a w klasach wyższej i luksusowej – w zasadzie obowiązkiem. Niestety, dziś – głównie ze względu na zaostrzane niemal co roku normy emisji spalin i pogoń producentów za obniżaniem emisji CO2 – takich jednostek nie zostało już za dużo. Na szczęście kilka jeszcze się znajdzie.

Pamiętacie Lexusa IS pierwszej generacji? Auto trafiło do sprzedaży w 1999 roku i w Europie miało tylko benzynowe silniki R6, ze słynnym 2JZ (IS 300) w wersji wolnossącej na czele. Weźmy z kolei BMW serii 3 (E46) – choć bawarski producent zaczął wprowadzać silniki R4 do klasy średniej sporo wcześniej, to jednak trzon oferty E46 nadal stanowiły wersje R6 (najpierw było to M52TU, potem – M54).

SPRAWDŹ OFERTY OTOMOTO Lease

Idźmy dalej. W Alfie Romeo królował wówczas silnik V6 Busso, który montowano nie tylko w modelach klasy średniej (156) i wyższej (166), ale i w kompaktowym 147 GTA. Jednostka VR6 znalazła z kolei zastosowanie w Golfie.

Silnik 8-cylindrowy trafił do Volkswagena Passata

A co z silnikami 8-cylindrowymi? Proszę bardzo, przykład pierwszy z brzegu to BMW 535i oraz 540i (E39). Dziś zadbane 540i stanowi bardzo pożądany kąsek na rynku wtórnym i potrafi kosztować krocie. Dlaczego? Bo wiele osób nadal kocha silniki większe niż 4-cylindrowe.

To były tak piękne czasy, że silnik 8-cylindrowy (w nietypowym układzie „W”) miał pod maską nawet Volkswagen Passat (B5 FL). A dziś? Dziś w salonach wiele już takich modeli nie zostało, bo swoje robią coraz ostrzejsze normy emisji spalin. Ale nie wszystkie „duże” jednostki napędowe poszły pod topór i – co najważniejsze – co najmniej kilka znajduje się w ofercie OTOMOTO Lease.

W ofercie OTOMOTO Lease jest co najmniej kilkanaście modeli premium, w których producent odważył się zamontować coś większego, niż pospolite R3 czy R4 z turbo. Z kolei poniżej przygotowaliśmy przegląd kilku najciekawszych silników 6-cylindrowych, jakie znajdziesz na OTOMOTO Lease. Uwaga: zdarza się też tak, że „duże” silniki występują w modelach hybrydowych, co pozwala – przynajmniej w teorii – nieco obniżyć zużycie paliwa.

BMW B58 (silnik R6, benzynowy)

Silnik R6 z turbodoładowaniem o mocy 333 KM znajdziesz m.in. w modelach: 540i, X5 xDrive 40i, X6 xDrive 40i, 840i, oraz X7 xDrive40i. To znakomicie brzmiąca i elastyczna jednostka napędowa, który w samochodach klasy wyższej zapewnia wspaniałe osiągi, zaś w dużych SUV-ach – bardzo przyzwoite.

Przykład? BMW X5 xDrive 40i z silnikiem B58 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,7 s.

Tutaj sprawdzisz atrakcyjne oferty na BMW X7 w OTOMOTO Lease.

SPRAWDŹ OFERTY

BMW B57 (silnik R6, turbodiesel)

Znakomita jednostka, powszechnie spotykana w większych modelach BMW. Znajdziesz ją m.in. w: serii 5, serii 6, serii 7, X5, X6 oraz X7.

Tutaj sprawdzisz atrakcyjne oferty na BMW serii 7 w OTOMOTO Lease.

SPRAWDŹ OFERTY

Audi EA897 Evo (silnik V6, turbodiesel)

Ten gładko pracujący silnik napędza przede wszystkim duże auta producenta z Ingolstadt. Dostępny jest z „konwencjonalnym” doładowaniem (turbosprężarka) oraz w wersji dodatkowo wyposażonej elektryczną sprężarkę, dzięki której niemal całkowicie udaje się zniwelować zjawisko turbodziury.

W ofercie OTOMOTO Lease tego turbodiesla znajdziesz m.in. w: A6 50 TDI (286 KM), A6 Allroad 55 TDI (349 KM), Q7 i Q8 w wersjach 45 TDI (231 KM) oraz 50 TDI (286 KM) i A8 50 TDI.

Tutaj sprawdzisz atrakcyjne oferty na Audi A7 w OTOMOTO Lease.

SPRAWDŹ OFERTY

Mercedes M256 (silnik R6, benzynowy)

Benzynowe R6 o pojemności 3.0 i doładowane turbosprężarką oraz sprężarką elektryczną rozwija w klasie S 367 (S450) lub 450 KM (S500).

Mercedes OM656 (silnik R6, turbodiesel)

Diesel R6 o pojemności 2,9 l dysponuje dwiema turbosprężarkami i występuje w klasie S. W wersji 350 d pod nogą mamy 286, zaś w 400 d – 330 KM.

Tutaj sprawdzisz atrakcyjne oferty na Mercedesa klasy S w OTOMOTO Lease.

SPRAWDŹ OFERTY