Kask ochronny – kiedy jest wymagany?

Jedynie wsiadając na motocykl, czterokołowiec czy motorower, należy mieć na głowie kask. Jednak nawet w przypadku tych pojazdów nie zawsze jest on obowiązkowy. Sprawdź aktualne przepisy.
Mimo że kask ochronny ratuje życie, nasze przepisy nakładają obowiązek jego stosowania tylko w wybranych przypadkach. W wielu sytuacjach jego używanie pozostaje jedynie zaleceniem, a nie wymogiem prawnym.
Kask ochronny – kiedy jest obowiązkowy?
Prawo o ruchu drogowym, w art. 40, wymaga, aby „kierujący motocyklem, czterokołowcem lub motorowerem oraz osoba przewożona takimi pojazdami były obowiązane używać w czasie jazdy kasków ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym”.
Nie ma więc obowiązku stosowania kasku w przypadku rowerzystów, użytkowników hulajnóg czy urządzeń transportu osobistego bądź wspomagających ruch. Dotyczy to zarówno dorosłych, jak i dzieci.
Warto zauważyć, że pojazdy te mogą osiągać prędkość zbliżoną do motoroweru, gdzie stosowanie kasku jest już wymagane. Co ciekawe, jazda w kasku na nartach jest obowiązkowa dla dzieci i młodzieży do 16. roku życia. Oznacza to, że każdy narciarz i snowboardzista poniżej tego wieku musi chronić głowę podczas jazdy na stoku.
Kask ochronny – czasem wystarczą pasy
Warto pamiętać, że nawet w przypadku pojazdów, dla których kask jest obowiązkowy, przewidziano wyjątki. Przepisów nie stosuje się do motocykli fabrycznie wyposażonych w pasy bezpieczeństwa. Dotyczy to również czterokołowców z zamkniętym nadwoziem i pasami bezpieczeństwa. Powód? Kierujący i pasażer są chronieni w inny sposób – pojazd posiada zamkniętą kabinę, co ogranicza ryzyko urazu głowy. Konstrukcja takich pojazdów zapewnia ochronę porównywalną z tą, jaką daje kask w tradycyjnych motocyklach czy quadach.
Istotna homologacja
Nie każde nakrycie głowy spełnia warunki techniczne wymagane dla kasku ochronnego – dopuszczenie do użytku otrzymują wyłącznie modele z homologacją. Europejska homologacja ECE, obecnie w wersji ECE 22-06, potwierdza, że kask spełnia wymogi bezpieczeństwa i może być legalnie używany na drogach publicznych.
Producent umieszcza informację o homologacji zazwyczaj na zewnętrznej stronie skorupy, obok danych o rozmiarze i masie. Niezależne laboratoria przeprowadzają szczegółowe testy, które potwierdzają poziom ochrony.
Kask ochronny – kary za jego brak
Nieużywanie kasku ochronnego spełniającego wymagania techniczne podczas jazdy motocyklem, czterokołowcem lub motorowerem skutkuje mandatem w wysokości 100 zł. Tyle samo zapłaci kierowca, jeśli pasażer nie będzie miał kasku. Dodatkowo przewidziano punkty karne – 5 punktów za brak kasku u kierującego i również 5 za każdego pasażera. Jeśli nieprawidłowo przewożonych osób będzie więcej, liczba punktów może wzrosnąć do 8.