Audi A3 8V – Marzenie każdego nastolatka i nie tylko! | Test OTOMOTO TV
Audi A3 zapracowało sobie na miano droższego Golfa. Auto kompaktowe klasy premium na początku XX wieku to jednak była rewolucja. Trzecia generacja tego modelu zasługuje na szczególne względy. Czy słusznie?Audi A3 zapracowało sobie na miano droższego Golfa. Auto kompaktowe klasy premium na początku XX wieku to jednak była rewolucja. Trzecia generacja tego modelu zasługuje na szczególne względy. Czy słusznie?
Audi A3 trzeciej generacji oznaczone kodem fabrycznym 8V zadebiutowało w 2012 roku, a produkcja trwała aż do 2020 r. Choć w przypadku wyglądu zewnętrznego trudno mówić o jakiejś rewolucji, oczywiście auto jest nowocześniejsze, bardziej dynamicznie narysowane, to jednak najważniejsze jest to, czego nie widać gołym okiem.
O ile Audi A3 drugiej generacji (8P) zbudowano na płycie podłogowej koncernu Volkswagena PQ35 pamiętającą jeszcze czasy pierwszego Golfa z 1974 roku, tak trójka to już era platformy MQB, czyli Modularer Querbaukasten. Volkswagen na jej opracowanie wydał olbrzymie pieniądze i to nie tyle platforma, ile bardziej system skalowalny, umożliwiający budowanie aut różnej wielkości, z różnymi silnikami i napędem na dwie lub obie osie, z tym samym modułem pedałów (kąty i ilość miejsca), ułożeniem pozycji kierowcy, na której od tego czasu rozpoczęto budować większość samochodów koncernu. Audi A3 trzeciej generacji było jednak pierwsze. Tuż przed Golfem VII.
Auto dostępne było w wersji 3 i 5-drzwiowej o nazwie Sportback, a także, jako klasyczny sedan (Limousine) i kabriolet. Dobre materiały wykończeniowe, idealne spasowanie elementów i przejrzysty projekt deski rozdzielczej ujmowały klientów, który w niedużym aucie szukali wysokiej, jakości. Wnętrze było dość przestronne, minimalistyczne, ale wizualnie bez zbędnych gadżetów.
W wersji 5-drzwiowej Audi mierzy 4310 mm długości, 1785 mm szerokości i 1425 mm wysokości. Rozstaw osi to 2636 mm. Pojemność bagażnika to solidne 380 litrów, czyli mniej więcej tyle, co w Golfie.
W nowym modelu zadebiutowano także sporo nowych rozwiązań z zakresu wsparcia kierowcy, które systematycznie rozwijano i unowocześniano. To m.in. radarowy tempomat adaptacyjny, asystent zmiany pasa ruchu (Audi side assist), asystent toru jazdy (Audi active lane assist), system rozpoznawania znaków drogowych czy system bezpieczeństwa (Audi pre sense basic). Samochód wyposażono także w rozbudowaną gamę systemów Infotainment.
W połowie 2016 roku na polskim rynku zadebiutowało A3 po liftingu. Zmienił się projekt pasa przedniego oraz kształt tylnych reflektorów, dodano nowe wzory felg, a także 5 nowych kolorów nadwozia. We wnętrzu uproszczono obsługę systemu multimedialnego MMI oraz dodano możliwość zamówienia cyfrowych wskaźników (tzw. Audi virtual cockpit – rozwiązania, które wcześniej pojawiło się w wyższych modelach Audi).
Audi A3 – jaki silnik?
Paleta silników była duża. Niezależnie jednak czy wybierzemy najmocniejsze RS3, nieco spokojniejsze S3 czy zwyczajne A3 przyjemność z jazdy będzie zawsze na wysokim poziomie. Co ważne, zmiany w gamie silnikowej wprowadzono niemal co rok. Przykład?
Bazowym silnikiem był 1.2 TFSI o mocy 105 KM, jednak już po roku jego moc podniesiono do 110 KM. Chętnie wybieranym był też silnik 1.4 TFSI pierwotnie o mocy 110 później 125 KM, a także w wersji 140 KM.
Jego najmocniejsza odmiana dostępna była z nową technologią CoD, czyli Cylinder on Demand odłączającą dwa z czterech cylindrów w przypadku niskiego obciążenia silnika.
Mocniejszy silnik to już 1.8 TFSI o mocy 180 KM, jednak dostępny był on do faceliftingu w2016 roku, który mocno uprościł gamę silnikową. Swoją premierę miał wtedy trzycylindrowy silniki 1.0 TFSI o mocy 115 KM, 1.4 TFSI CoD ultra o mocy 150 KM, a od 2018 do 1.5 TFSI o mocy 150 KM. Silnik 1.8 TFSI zastąpiono natomiast jednostką 2.0 TFSI o mocy 190 KM.
W Audi A3 dostępne były też silniki wysokoprężne. Podstawą był 1.6 TDI o mocy od 105 do 110 KM oraz 2.0 TDI o mocy 150, oraz 184 KM. Po liftingu zrezygnowano z mniejszej pojemności.
Najmocniejsza odmiana Audi A3 to Audi RS3 z kultowym pięciocylindrowym silnikiem 2.5 TFSI oferowana była tylko w wersji Sportback. Turbodoładowana jednostka generuje moc 367 KM i moment 465 Nm. Napęd wędrował na obie osie (Quattro) dzięki 7-stopniowej skrzyni S-tronic. Waga auta to 1595 kg, a sprint do setki to 4.3 sekundy. Na tym jednak nie koniec, bo od 2017 roku Audi RS3 miało silnik podkręcony do 400 KM, wtedy sprint do setki zajmował 4,1 s.
Audi A3 - hybryda, czyli pierwszy E-tron.
Rok po debiucie na Salonie samochodowym w Genewie zaprezentowano wersję hybrydową. Idea hybrydy równoległej wykorzystywała silnik spalinowy 1.4 TFSI o mocy 150 KM (250 Nm) i silnik elektryczny o mocy 75 kW i momencie obrotowym 330 Nm.
Jednostka elektryczna była zintegrowana z automatyczną, sześciostopniową przekładnią e-S tronic. Akumulator wysokiego napięcia miał pojemność 8,8 kWh.
Audi A3 – ile kosztuje
Audi A3 to jeden z popularniejszych samochodów kompaktowych na rynku wtórnym. Liczba ofert jest przez to imponująca. Na OTOMOTO można znaleźć ponad 600 aut zarówno z rynku lokalnego, jak i importu.
Najtańsze Audi A3 kosztuje około 20 tys. zł, jednak średnia cena tego modelu to około 30-35 tys. zł Ni brakuje także droższych egzemplarzy, co nie może dziwić, bo Audi A3 mogłoby wyposażone naprawdę w standardzie klasy premium.
Jeśli ktoś chce wydać ponad 120 tys. zł też uda się znaleźć takie auto. Tutaj jednak znajdziemy egzemplarze zadbane, z dobrym wyposażeniem, niskim przebiegiem i mocnym silnikiem.
W tym odcinku testujemy Audi A3 8V, który pomimo upływu 10 lat nadal wygląda świeżo. Co łączy ten model z biletami na Open’era i najnowszym iPhone’em? Jaka jest recepta na sukces koncernu VAG? Czy pakiet S-Line jest pierwszą rzeczą, o której warto myśleć przed zakupem? Jak szeroką gamę silnikową ma ten model? Czy jego sportowe wnętrze nie jest zbyt minimalistyczne? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV.
Zapraszamy do oglądania. Testowany model to Audi A3 8V z silnikiem 2.0 TDI o mocy 150 KM.





