2 sierpnia 2024

Pierwsze samochody marki Leapmotor płyną do Europy. Czy trafią do Polski?

Leapmotor

Leapmotor, uznawany za 15. markę koncernu Stellantis, rozpoczyna swoją ekspansję na Europę. Pierwsza partia samochodów tego wytwórcy właśnie wypłynęła z Chin. Czy trafią one do Polski?

W połowie czerwca ogłoszono – na razie nieoficjalnie – rozpoczęcie pilotażowej produkcji niewielkiego T03 w Tychach. W przyszłym roku ma do niego dołączyć zupełnie nowy, kompaktowy Leapmotor A12.

Statek z pierwszymi samochodami chińskiej marki wypłynął z Szanghaju 30 lipca tego roku. Na jego pokładzie znajduje się bliżej nieokreślona liczba modeli T03 i C10 (TUTAJ przeczytasz, jak jeździ model T03).

Leapmotor z 200 salonami w Europie w 2024 roku

Leapmotor w październiku 2023 roku w 21% stał się własnością koncernu Stellantis. Amerykańsko-francusko-włoski gigant wydał na akcje Chińczyków ogromną kwotę 1,5 mld dolarów.

W kolejnym kroku obie firmy stworzyły spółkę joint venture o nazwie Leapmotor International, w której Stellantis ma 51-procentowy udział. Zgodnie z ustaleniami obu stron, zapewnia ona temu gigantowi wyłączne prawo do budowania, eksportowania i sprzedaży samochodów marki Leapmotor poza Państwem Środka.

Sprzedaż modeli chińskiego wytwórcy rozpocznie się już jesienią. Do końca tego roku mają one być dostępne w 200 europejskich salonach Stellantisa. Modele T03 i C10 trafią do Francji, Włoch, Niemiec, Holandii, Portugalii, Belgii, Grecji oraz Rumunii. Docelowo, w 2026 roku Leapmotor ma być oferowany w 500 punktach sprzedaży.

Po pojawieniu się w Europie, Leapmotor International planuje debiut na innych rynkach. Wymienia się tutaj Indie, Afrykę, Amerykę Północną, Bliski Wschód, a także regiony Azji i Pacyfiku. A co z Polską? Na razie nie ma jej w planach.

Dwa modele na początek

Leapmotor T03 to niewielkie auto elektryczne. Na długość mierzy 362 cm, a do jego napędu służy silnik o mocy… No właśnie – tutaj dane są dość rozbieżne. Może to być 75 lub 100 KM. Auto na jednym ładowaniu pokona dystans 265 km (zgodnie z cyklem WLTP).

Europejskiej ceny T03 Leapmotor jeszcze nie ujawnił. Wiadomo jednak, że nie będzie ono w żaden sposób konkurować z elektrycznymi modelami koncernu Stellantis, oferowanymi na Starym Kontynencie.

A ile będzie kosztować to auto? „Cena Citroena C3 startuje z około 20 tys. euro. Obecnie w segmencie B za auto o średnim poziomie wyposażenia zapłacimy 23 tys. euro. Leapmotor T03 to segment A. Jego cena będzie niższa” – mówi Carlos Tavares.

Większy Leapmotor C10 to 5-miejscowy SUV mierzący 4,75 m długości. To auto ma przybywać do Europy z chińskiego Hangzhou. Również w jego przypadku cena pozostaje tajemnicą.

C10 powstał na najnowszej platformie Chińczyków, określanej jako LEAP3.0. Wyróżnia się ona m.in. centralnie zintegrowaną architekturą elektroniczną oraz technologią Cell-to-Chassis (CTC). Ten SUV segmentu D w testach E-NCAP otrzymał 5 gwiazdek, a na jednym ładowaniu pokona dystans 420 km. Oferowane bądą również hybrydy plug-in dalekiego zasięgu.

Co roku nowy model

Modele chińskiego Leapmotora będą stanowić uzupełnienie oferty Stellantisa w Europie. Mają one być tak pozycjonowane i tak wycenione, aby nie zagrażać pozycji Citroena, Fiata czy Peugeota (TUTAJ poznasz nowego Citroena C3 Aircrossa).

Leapmotor International planuje debiut jednego modelu samochodu co roku od przyszłego roku. Na 99% pojawi się wtedy A12, mające wyjeżdżać z fabryki w Tychach. W 2026 roku pojawi się samochód z nadwoziem typu hatchback.

W kolejnym roku zadebiutują następny model z taką karoserią, a także nowe auto uterenowione.