Pierwsze samochody marki Leapmotor płyną do Europy. Czy trafią do Polski?

Leapmotor, uznawany za 15. markę koncernu Stellantis, rozpoczyna swoją ekspansję na Europę. Pierwsza partia samochodów tego wytwórcy właśnie wypłynęła z Chin. Czy trafią one do Polski?
W połowie czerwca ogłoszono – na razie nieoficjalnie – rozpoczęcie pilotażowej produkcji niewielkiego T03 w Tychach. W przyszłym roku ma do niego dołączyć zupełnie nowy, kompaktowy Leapmotor A12.
Statek z pierwszymi samochodami chińskiej marki wypłynął z Szanghaju 30 lipca tego roku. Na jego pokładzie znajduje się bliżej nieokreślona liczba modeli T03 i C10 (TUTAJ przeczytasz, jak jeździ model T03).
Leapmotor z 200 salonami w Europie w 2024 roku
Leapmotor w październiku 2023 roku w 21% stał się własnością koncernu Stellantis. Amerykańsko-francusko-włoski gigant wydał na akcje Chińczyków ogromną kwotę 1,5 mld dolarów.
W kolejnym kroku obie firmy stworzyły spółkę joint venture o nazwie Leapmotor International, w której Stellantis ma 51-procentowy udział. Zgodnie z ustaleniami obu stron, zapewnia ona temu gigantowi wyłączne prawo do budowania, eksportowania i sprzedaży samochodów marki Leapmotor poza Państwem Środka.
Sprzedaż modeli chińskiego wytwórcy rozpocznie się już jesienią. Do końca tego roku mają one być dostępne w 200 europejskich salonach Stellantisa. Modele T03 i C10 trafią do Francji, Włoch, Niemiec, Holandii, Portugalii, Belgii, Grecji oraz Rumunii. Docelowo, w 2026 roku Leapmotor ma być oferowany w 500 punktach sprzedaży.
Po pojawieniu się w Europie, Leapmotor International planuje debiut na innych rynkach. Wymienia się tutaj Indie, Afrykę, Amerykę Północną, Bliski Wschód, a także regiony Azji i Pacyfiku. A co z Polską? Na razie nie ma jej w planach.
Dwa modele na początek
Leapmotor T03 to niewielkie auto elektryczne. Na długość mierzy 362 cm, a do jego napędu służy silnik o mocy… No właśnie – tutaj dane są dość rozbieżne. Może to być 75 lub 100 KM. Auto na jednym ładowaniu pokona dystans 265 km (zgodnie z cyklem WLTP).
Europejskiej ceny T03 Leapmotor jeszcze nie ujawnił. Wiadomo jednak, że nie będzie ono w żaden sposób konkurować z elektrycznymi modelami koncernu Stellantis, oferowanymi na Starym Kontynencie.
A ile będzie kosztować to auto? „Cena Citroena C3 startuje z około 20 tys. euro. Obecnie w segmencie B za auto o średnim poziomie wyposażenia zapłacimy 23 tys. euro. Leapmotor T03 to segment A. Jego cena będzie niższa” – mówi Carlos Tavares.
Większy Leapmotor C10 to 5-miejscowy SUV mierzący 4,75 m długości. To auto ma przybywać do Europy z chińskiego Hangzhou. Również w jego przypadku cena pozostaje tajemnicą.
C10 powstał na najnowszej platformie Chińczyków, określanej jako LEAP3.0. Wyróżnia się ona m.in. centralnie zintegrowaną architekturą elektroniczną oraz technologią Cell-to-Chassis (CTC). Ten SUV segmentu D w testach E-NCAP otrzymał 5 gwiazdek, a na jednym ładowaniu pokona dystans 420 km. Oferowane bądą również hybrydy plug-in dalekiego zasięgu.
Co roku nowy model
Modele chińskiego Leapmotora będą stanowić uzupełnienie oferty Stellantisa w Europie. Mają one być tak pozycjonowane i tak wycenione, aby nie zagrażać pozycji Citroena, Fiata czy Peugeota (TUTAJ poznasz nowego Citroena C3 Aircrossa).
Leapmotor International planuje debiut jednego modelu samochodu co roku od przyszłego roku. Na 99% pojawi się wtedy A12, mające wyjeżdżać z fabryki w Tychach. W 2026 roku pojawi się samochód z nadwoziem typu hatchback.
W kolejnym roku zadebiutują następny model z taką karoserią, a także nowe auto uterenowione.