BYD z Teslą? „Naszym wspólnym wrogiem jest samochód z silnikiem spalinowym”

BYD otwiera się na współpracę z Teslą. Jej celem ma być ograniczenie liczby samochodów spalinowych na drogach. Jednocześnie Chińczycy dynamicznie zwiększają sprzedaż, planując dalszą światową ekspansję.
W wywiadzie dla Financial Times przedstawicielka BYD-a ujawniła, że jej firma planuje nawiązać współpracę z konkurencyjną Teslą. Jej celem ma być ograniczenie liczby aut spalinowych na drogach. „Naszym wspólnym wrogiem jest samochód z silnikiem spalinowym. Musimy działać razem, aby zmienić tę branżę” – wyjaśnia wiceprezes, Stella Li.
Pomimo rywalizacji obu producentów o dominację na rynku elektryków, Li podkreśliła, że BYD jest otwarty na dzielenie się technologiami z zagranicznymi firmami. Wspomina także o oprogramowaniu do autonomicznej jazdy oraz technologiach dla elektryków, głównie w obszarze baterii trakcyjnych.
Co ciekawe, propozycja współpracy pojawia się mimo rosnących napięć geopolitycznych między Chinami a USA – informuje portal elektromobilni.pl.
TUTAJ przeczytasz, jak jeździ BYD Sealion 7.
BYD z Teslą: 5,6 mld dolarów za akcje
Chińska marka aktywnie dąży do rozszerzenia swojej obecności na rynkach zagranicznych. W tym celu pozyskała 5,6 mld dolarów w ramach jednej z największych ofert sprzedaży akcji na giełdzie w Hongkongu. Środki mają zostać przeznaczone na finansowanie ekspansji zagranicznej, w tym na budowę lokalnych zakładów produkcyjnych w Turcji, na Węgrzech i w Brazylii.
BYD chwali się, że sprzedał 129,8 mln akcji w cenie 40,9 euro za akcję. Stanowi to 8-procentowy upust w stosunku do ceny zamknięcia z poniedziałku (3 marca 2025).
W parze z dokapitalizowaniem idzie także sprzedaż. W 2024 roku Chińczycy osiągnęli wynik na poziomie 4,27 miliona pojazdów, co stanowi wzrost o 41% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Dzięki tak imponującemu tempu rozwoju BYD, który oferuje wyłącznie elektryki i PHEV-y, ma szansę stać się marką sprzedającą najwięcej hybryd na świecie, potencjalnie wyprzedzając nawet Toyotę.
TUTAJ przeczytasz megatest Tesli Model X.
BYD z Teslą: konkurencja i wzrost na rynku chińskim
Analitycy zwracają uwagę, że rynek samochodowy w Chinach w 2024 roku charakteryzował się silną konkurencją, a największymi zwycięzcami okazały się marki, oferujące samochody elektryczne i hybrydy plug-in.
Sprzedaż chińskich marek w Państwie Środka w 2024 roku:
- BYD: 4,27 mln (wzrost o 41%)
- Geely: 2,18 mln (wzrost o 32%)
- Li Auto: 500 508 (wzrost o 49%)
- HIMA (Huawei): 445 000 (brak danych)
- Lynk & Co: 285 441 (wzrost o 30%)
- Zeekr: 223 123 (wzrost o 87%)
- Nio: 221 970 (wzrost o 38,7%)
- Xpeng: 190 068 (brak danych)
- Xiaomi Auto: 135 000 (pierwszy rok działalności)
Wpływ ceł UE i strategia BYD-a
Warto w tym miejscu przypomnieć, że w ubiegłym roku Unia Europejska nałożyła cła na importowane z Chin samochody elektryczne, argumentując to niesprawiedliwym subsydiowaniem krajowych firm przez chiński rząd.
W rezultacie BYD musi się liczyć z dodatkowym cłem w wysokości 17%, oprócz istniejącej już 10% taryfy (sumarycznie to 27%). Cła UE mogą potencjalnie wpłynąć na sprzedaż chińskich pojazdów elektrycznych, podnosząc ich ceny.
W odpowiedzi na to, producenci z Państwa Środka, w tym BYD, będą skupiać się na pojazdach hybrydowych. W końcu nie są one objęte karnymi cłami.