Czujnik ciśnienia paliwa – objawy, diagnostyka i wymiana

Prawidłowe ciśnienie paliwa jest niezbędne do równomiernej i efektywnej pracy jednostki napędowej. Jeśli awarii ulegnie czujnik ciśnienia paliwa, silnik nie działa poprawnie. Podpowiadamy, jak sprawdzić, czy sensor jest sprawny i co wskazuje na jego uszkodzenie.
Co to jest czujnik ciśnienia paliwa i jak działa?
Czujnik ciśnienia paliwa jest niewielkim elementem, ale o dużym znaczeniu. Jego zadaniem jest ciągłe monitorowanie ciśnienia paliwa w układzie i przekazywanie tych informacji do jednostki sterującej pracą silnika. Na podstawie przesłanych danych, komputer ustawia parametry zasilania silnika, np. decyduje o tym, jaka dawka mieszanki paliwowo-powietrznej ma być dostarczana do komory spalania i pod jakim ciśnieniem.
Owe informacje są niezbędne np. w chwili przyspieszania. Naciskając pedał gazu, zwiększa się ciśnienie w kolektorze dolotowym, co powoduje konieczność dostarczenia większej dawki paliwa do komory. Mając dane z czujnika, silnik może dynamicznie reagować na zmieniające się warunki jazdy.
Zatem informacje, jakie dostarcza czujnik ciśnienia paliwa, bezpośrednio wpływają na efektywność spalania, moc silnika i jego wydajność i pośrednio na osiągi samochodu. Jeśli sensor jest w pełni sprawny, silnik pracuje w optymalnych warunkach, gwarantując odpowiednio wysoką moc i niskie spalanie.
Czujnik ciśnienia paliwa – gdzie się znajduje?
Czujnik ciśnienia paliwa jest zamontowany na końcu listwy zasilającej wtryskiwacze. Dokładną lokalizację znajdziemy w instrukcji obsługi auta i schemacie.
Przeczytaj również: Awaria systemu wtrysku: co oznacza zapalona kontrolka? Co robić?
Czujnik ciśnienia paliwa – objawy uszkodzenia
Objawy uszkodzonego czujnika ciśnienia paliwa mogą być różnorodne i nie zawsze świadczą jednoznacznie o usterce tego sensora. Najczęstszymi oznakami problemów z czujnikiem są:
- spadek mocy silnika zauważalny podczas przyspieszania lub jazdy pod górę, jest to wynikiem tego, że silnik nie ma zapewnionego odpowiedniego dopływu paliwa
- nierówna praca silnika, objawiając się szarpaniem lub drganiami na biegu jałowym
- kłopoty z rozruchem – silnik może nie odpalać lub gasnąć krótko po uruchomieniu
- zwiększone zużycie paliwa, co może być wynikiem błędnych odczytów z uszkodzonego czujnika ciśnienia paliwa
- zapalenie się kontrolki „check engine” na desce rozdzielczej, co daje ogólną informację, że komputer pokładowy wykrył nieprawidłowości w podzespołach silnika
- zwiększona emisja spalin – kiedy sterownik nie jest w stanie dokładnie kontrolować ilości paliwa wtryskiwanego do cylindrów, może to prowadzić do niekompletnego spalania paliwa
Jak sprawdzić czujnik ciśnienia paliwa?
Uszkodzony czujnik ciśnienia paliwa w wielu przypadkach daje podobne objawy jak zapchany filtr paliwa lub uszkodzona pompa paliwowa. Dlatego warto zawsze sprawdzić jego stan.
Pierwszą opcją jest profesjonalna diagnostyka w warsztacie samochodowym. Mechanik podłączy urządzenie diagnostyczne do portu OBD-II w samochodzie i odczyta kody błędów. Diagnostyka powinna jednoznacznie potwierdzić czy mamy do czynienia z uszkodzonym czujnikiem ciśnienia paliwa, czy innym podzespołem. Pozwoli to na podjęcie odpowiednich kroków.
Drugim sposobem sprawdzenie działania czujnika ciśnienia paliwa jest wykorzystanie manometru albo multimetru.
Jak to zrobić? Najpierw należy zlokalizować sensor. Kolejnym krokiem jest odłączenie złączy elektrycznych i umieszczenie sondy miernika na zaciskach czujnika. Ciśnienie widoczne na manometrze powinno oscylować w granicach 2,5 a 3,5 bara i zmieniać się wraz z dodawaniem i odpuszczaniem gazu. Jeśli tak nie jest, prawdopodobnie doszło do uszkodzenia regulatora ciśnienia paliwa.
W przypadku multimetru wpierw ustawiamy go na odczyt wartości w omach, a potem umieszczamy sondę na zaciskach czujnika. Jeśli nie ma ciągłości – czujnik jest niesprawny.
Podczas tych czynności, należy dokładnie sprawdzić, czy czujnik nie jest zabrudzonym, ponieważ to także może być przyczyną jego wadliwego działania. Po dokładnym ewentualnym oczyszczeniu należy ponownie podłączyć złącze elektryczne czujnika, uruchomić silnik i sprawdzić, czy pracuje on regularnie.
Jakie są przyczyny awarii czujnika ciśnienia paliwa?
Czujniki ciśnienia paliwa są dość trwałe. Dobrej jakości element powinien wytrzymać ok. 250 tys. km. Jednak jest kilka czynników, które mogą spowodować jego awarię. Są to np.:
- zbyt duża ilość brudu lub zanieczyszczeń na czujniku, zakłócająca sygnał
- utrata zasilania
- zwarcie w czujniku
- wadliwe podpięcie do układu elektrycznego
- skorodowane albo zalane styki
Wprawdzie czujnik ciśnienia paliwa nie wymaga bezpośredniej konserwacji, to jednak jest kilka sposobów na to, aby przedłużyć jego żywotność. Oto kilka praktycznych porad.
- Po pierwsze warto zwracać uwagę na jakość paliwa, jakie wlewamy do baku. Tankowanie na nieznanych stacjach, zwiększa ryzyko, że większa ilość zanieczyszczeń dostanie się do układu paliwowego, co spowoduje uszkodzenie czujnika ciśnienia paliwa.
- Po drugie należy pamiętać o interwałach wymiany filtra paliwa, który poniekąd zabezpiecza sensor.
- Po trzecie specjaliści zalecają unikanie jazdy z prawie pustym bakiem, ponieważ może to prowadzić do zasysania zabrudzonych osadów z dna zbiornika.
- Czwartą radą jest okresowe czyszczenie układu paliwowego, które pozwoli na utrzymanie w czystości nie tylko czujnik ciśnienia paliwa, ale i cały układ.
- Po piąte każdy właściciel auta powinien pamiętać o regularnych przeglądach samochodu. Umożliwiają one wczesne wykrycie potencjalnych usterek, które mogą doprowadzić do poważniejszych awarii.
Naprawa lub wymiana czujnika ciśnienia paliwa
Choć w teorii można odłączyć uszkodzony czujniki ciśnienia i dalej jeździć, jednak nie będzie to komfortowa jazda. Auto będzie miało mniejszą moc, ponieważ pompa będzie pracowała z ustaloną stałą prędkością. W dłuższej perspektywie może dojść do uszkodzenia innych komponentów układu paliwowego.
Warto wiedzieć, że w większości przypadków czujnik jest nienaprawialny, więc trzeba będzie go po prostu wymienić na nowy. Średnia cena za usługę wymiany w warsztacie to ok. 100 zł. Oczywiście ostateczny koszt zależy od modelu i marki auta, poziomu skomplikowania czynności i umiejscowienia czujnika. W cenę usługi wchodzi: diagnostyka układu zasilania, wymiana elementu na nowy oraz kasowanie błędów komputera sterującego. Do tego trzeba doliczyć koszt sensora, który waha się od 70 zł do ok. 450 zł, w zależności od typu pojazdu, producenta i parametrów.
Opcja naprawy zazwyczaj obejmuje wyczyszczenie czujnika ciśnienia paliwa i styków, a także wymianę skorodowanych połączeń i przewodów.
FAQ
Czy czujnik ciśnienia paliwa można wyczyścić, czy trzeba go wymienić?
Jeśli czujnik ciśnienia paliwa jest tylko zabrudzony, to można go spróbować wyczyścić, natomiast w przypadku uszkodzeń mechanicznych, konieczna jest wymiana sensora na nowy.
Jak często należy sprawdzać czujnik ciśnienia paliwa?
Czujnik należy zawsze sprawdzić, jeśli zauważymy objawy awarii. Warto też skontrolować jego sprawność podczas okresowych przeglądów technicznych.
Czy uszkodzony czujnik ciśnienia paliwa może uszkodzić inne elementy układu paliwowego?
Jazda z uszkodzonym czujnikiem ciśnienia paliwa przyczynia się do szybszego zużycia lub awarii innych podzespołów np. wtrysków, sondy lambda, katalizatora albo filtra DPF.