7 listopada 2023

Czy wiesz, że… Toyota wyprodukowała już 300 mln aut? Ile to dziennie?

300 mln aut Toyoty

88 lat i 2 miesiące – tyle czasu zajęło Toyocie wyprodukowanie imponującej liczby 300 mln samochodów. Aż dziw bierze, że wszystko zaczęło się od… krosna.

Toyota, jak wiele innych obecnych wytwórców samochodów, nie zaczynała od produkcji pojazdów. Firma, założona przez pana Kiichiro Toyodę, początkowo wytwarzała krosna. Od tego samego urządzenia zaczynało także Suzuki, natomiast Peugeot produkował młynki do kawy, Opel maszyny do szycia, a Skoda – rowery.

300 MILIONÓW AUT TOYOTY

Zobacz wideo news

Pierwszy pojazd Toyoty (a właściwie Toyoda Automatic Loom Works Ltd.) to ciężarówka G1, której produkcję rozpoczęto 25 sierpnia 1935 roku. W kwietniu 1936 roku Japończycy wypuścili na rynek małą Toyotę AA. Auto bazowało na prototypowym sedanie A1 i na początku było oferowane jako sedan AA oraz kabriolet o nazwie AB.

Początkowo produkcja szła dość opornie. W latach 1936-1943 powstało 1404 sedanów oraz 353 kabrioletów (do 1942 roku).

300 mln aut Toyoty powstało w 32 181 dni

Ale później się to zmieniło i obecnie Toyota należy do czołówki największych koncernów motoryzacyjnych świata. W ostatnich latach sprzedaje około 10 mln samochodów rocznie, a jej modele, jak Corolla, RAV4 czy Camry systematycznie lądują wśród najpopularniejszych aut naszego globu.

Ba, w 2022 roku Corolla ze sprzedażą 1,12 mln egzemplarzy znalazła się na szczycie tego rankingu. RAV4 (871,2 tys. szt.) uplasowało się na drugiej pozycji, natomiast Camry (676,8 tys. szt.) – na piątej.

Licznik z 300 mln aut Toyoty wybił z końcem września bieżącego roku. Spośród tej liczby 180,5 mln wyprodukowano w Kraju Kwitnącej Wiśni, natomiast resztę – poza jego granicami. 88 lat daje 1056 miesięcy oraz 32 120 dni. Jeśli do tej liczby dodać dwa miesiące, czyli 61 dni, daje to 32 181 dni. Dziennie przez wszystkie te lata Japończycy produkowali więc ponad 9322 pojazdów.

Najchętniej kupowanym modelem Toyoty nieprzerwanie pozostaje Corolla, której historia rozpoczęła się w 1966 roku. Do tej pory wypuszczono 12 generacji tego modelu, a ostatnia debiutowała w 2018 roku (TUTAJ przeczytasz o jej najnowszym wcieleniu). Licznik nadal bije i obecnie z fabryk wyjechało ponad 53 mln Corolli. Próg 50 mln przekroczono z kolei latem 2021 roku.

Toyota stanowi obecnie synonim samochodu hybrydowego, a od lat – niezawodności. To właśnie jej modele – razem z ekskluzywnym Lexusem – zdobywają czołowe miejsca w rankingach wytrzymałości i trwałości konstrukcji. Dzięki temu wyróżniają się np. wyjątkowo niskim kosztami eksploatacji (TUTAJ poznasz ranking z autami najtańszymi w utrzymaniu).

Toyota wkracza w elektromobilność

Po latach omijania elektromobilności, Toyota obecnie zaczęła się skupiać na rozwoju nowych akumulatorów, platform, czy procesów produkcji. Japończycy obiecują przełomowe rozwiązania już w 2026 roku.

Wtedy to Toyota ma wprowadzić na rynek nową generację akumulatorów do swoich samochodów hybrydowych i elektrycznych. Z kolei do 2030 roku w użyciu mają być cztery nowe technologie baterii, pozwalające na znaczne podniesienie zasięgu japońskich aut.

W 2026 roku elektryczne Toyoty mają dysponować zasięgiem do 800 km, natomiast w kolejnych latach – 1000 i ponad 1200 km. Według Japończyków tę ostatnią wartość uda się osiągnąć w 2027 roku.

„Będziemy oferować różne technologie baterii, tak jak teraz oferujemy różne napędy. Chcemy dostosować rodzaj akumulatora trakcyjnego do typu samochodu oraz jego zastosowania, a także do potrzeb naszych klientów" – mówi Takero Kato, prezes BEV Factory.

Japoński producent planuje w 2030 roku wyprodukować 3,5 mln samochodów elektrycznych. 1,7 mln z nich ma powstawać w fabryce BEV Factory.