21 maja 2025

Kolejna lekcja dla Dacii. Bigster uzyskał najgorszy wynik najnowszej serii testów Euro NCAP

Dacia od lat nie bryluje w testach zderzeniowych Euro NCAP. Nie inaczej jest i w najnowszej serii tej organizacji. Razem z Bigsterem rozbito 12 innych samochodów, z których najlepiej w ogólnym rozrachunku wypadła Tesla Model 3 Highland. Ten amerykański samochód uzyskał absolutnie imponujące wyniki w każdej z kategorii.

  • Dacia Bigster i 12 innych modeli rozbitych w najnowszej serii testów zderzeniowych.
  • 6 z nich dostało 5 gwiazdek, 6 – 4 gwiazdki. Z kolei Bigster – 3 gwiazdki.
  • Euro NCAP zwraca uwagę na rosnącą masę własną nowych samochodów.

Jakiś czas temu szefowie Dacii i Citroena stwierdzili, że przyszłe, zaostrzone normy Euro NCAP, mające obowiązywać od 2026 roku, zagrażają tanim samochodom. Aby zdobyć wysoką ocenę będę one bowiem wymagały rozbudowanych systemów bezpieczeństwa. A to wywinduje ich cenę.

Obawy te są tym bardziej uzasadnione, że Dacia absolutnie nie bryluje w testach bezpieczeństwa. Na taki zarzut szefowie tej rumuńskiej marki oraz Citroena odpowiadają jednak, że spełniają one odpowiednie normy, więc są… bezpieczne.

TUTAJ przeczytasz megatest Dacii Bigster.

Dacia Bigster rozbita: tylko 3 gwiazdki

W najnowszej serii testów Euro NCAP rozbito aż 13 samochodów. W ich gronie obok Dacii Bigster znalazły się również m.in. Audi Q5 najnowszej generacji, Kia EV3, Opel Grandland, Peugeoty 3008/5008, a także Volkswagen Tayron i dwa chińskie modele. To MG S5 oraz Voyah Courage.

Spośród rozbitych samochodów na maksymalną notę zapracowało 6 z nich. To Audi Q5, Kia EV3, MG S5, Tesla Model 3, Voyah Courage oraz Volkswagen Tayron.

Po cztery gwiazdki zdobyły Ford E-Tourneo Custem, Kia EV3 (bez dodatkowego pakietu bezpieczeństwa), Opel Grandland, Peugeoty 3008/5008 oraz Volkswagen Transporter.

Najsłabiej spisała się Dacia Bigster. To rumuńskie auto skrytykowano przede wszystkim za nie najlepszą ochronę na wysokości klatki piersiowej kierowcy, a także za brak centralnej poduszki powietrznej. Nie najlepszą ocenę uzyskało również pod względem ochrony pieszych (60%) oraz za działanie systemów wsparcia (57%).

Inne modele Dacii również nie przekonują organizacji Euro NCAP. Obok Bigstera 3 gwiazdki ma tylko Duster. Z kolei Sandero/Sandero Stepway otrzymało 2 gwiazdki, a Jogger i Spring (2021) – 1 gwiazdkę.

TUTAJ przeczytasz, jak jeździ Volkswagen Tayron.

Znakomity wynik Tesli

Najwyższą oceną pod względem ochrony dorosłych w najnowszej rundzie Euro NCAP wykazały się trzy modele. To MG S5, Tesla Model 3 oraz Voyah Cougar. Wszystkie te auta uzyskały wynik 90%. Z kolei Tesla – niezależnie od kategorii – zawsze osiąga rezultat bliski lub przekraczający 90%.

Euro NCAP zwraca też uwagę na rosnący problem współczesnych samochodów. Otóż w ciągu ostatnich 10 lat średnia masa modeli sprzedawanych na Starym Kontynencie zwiększyła się o 100 kg.

„W dużej mierze wynika to z ciągłej popularności SUV-ów wśród konsumentów, stanowiących 54% sprzedaży nowych samochodów w Europie w 2024 roku, 33% w Wielkiej Brytanii, oraz przejścia na napęd elektryczny” – informuje organizacja.

Przykładowo, Audi Q5 ważące 2,2 t może spowodować poważne uszkodzenia mniejszego samochodu w razie kolizji. „Analiza opóźnienia wózka uderzeniowego podczas testu i analiza odkształcalnej bariery po teście wykazały, że Audi Q5 będzie zbyt agresywne w stosunku do innego samochodu podczas zderzenia czołowego. Co gorsza, niektóre części przedniej konstrukcji Q5 okażą się szczególnie niebezpieczne” – czytamy w informacji prasowej Euro NCAP.

TUTAJ przeczytasz, jak jeździ najnowsze Audi Q5.

Najnowsze wyniki Euro NCAP

Audi Q5 (2025): 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 85%
  • Ochrona dzieci: 86%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 79%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 77%

Dacia Bigster (2024): 3 gwiazdki

  • Ochrona dorosłych: 69%
  • Ochrona dzieci: 85%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 60%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 57%

Ford Tourneo Custom (2025): 4 gwiazdki

  • Ochrona dorosłych: 86%
  • Ochrona dzieci: 86%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 79%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 66%

Kia EV3 (2025): 4 gwiazdki

  • Ochrona dorosłych: 83%
  • Ochrona dzieci: 84%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 77%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 67%

Kia EV3 (2025): 5 gwiazdek (z pakietem bezpieczeństwa)

  • Ochrona dorosłych: 83%
  • Ochrona dzieci: 84%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 78%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 78%

MG S5 (2025): 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 90%
  • Ochrona dzieci: 82%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 82%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 78%

Opel Grandland (2025): 4 gwiazdki

  • Ochrona dorosłych: 82%
  • Ochrona dzieci: 85%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 79%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 62%

Peugeot 3008 (2025): 4 gwiazdki

  • Ochrona dorosłych: 82%
  • Ochrona dzieci: 85%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 79%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 62%

Peugeot 5008 (2025): 4 gwiazdki

  • Ochrona dorosłych: 82%
  • Ochrona dzieci: 85%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 79%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 62%

Tesla Model 3 (2025): 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 90%
  • Ochrona dzieci: 93%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 89%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 87%

Voyah Courage (2025): 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 90%
  • Ochrona dzieci: 88%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 76%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 87%

Volkswagen Tayron (2025): 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 87%
  • Ochrona dzieci: 85%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 83%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 80%

Volkswagen Transporter (2025): 4 gwiazdki

  • Ochrona dorosłych: 86%
  • Ochrona dzieci: 86%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 79%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 66%