Dzieci na hulajnogach i rowerach obowiązkowo w kasku? Polska planuje zmiany, w UE to już norma

Tylko niewielki odsetek użytkowników hulajnóg elektrycznych i rowerów jeździ w kaskach, chociaż mogą one uratować życie. Polska chce to zmienić – wzorem wielu krajów Unii Europejskiej, gdzie taki obowiązek już funkcjonuje.
- Już wkrótce kask ma stać się elementem wyposażenia każdego nieletniego użytkownika jednośladu.
- Statystyki wypadków są alarmujące.
- W wielu państwach UE ochrona głowy jest obowiązkowa dla młodych użytkowników hulajnóg i rowerów.
Nowy przepis nakazujący zakładanie kasku ochronnego podczas jazdy hulajnogą lub rowerem to nadal tylko projekt, ale już teraz budzi wiele emocji. Zwolennicy podkreślają rosnącą liczbę wypadków i niską świadomość zagrożeń. Z badań Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że kask nosi zaledwie 6% użytkowników hulajnóg elektrycznych i 25% rowerzystów. Tymczasem w wielu państwach UE taki środek ochrony to standard. Kask na hulajnogę i rower może wkrótce stać się w Polsce obowiązkowy.
Dzieci obowiązkowo w kasku – liczba wypadków rośnie
Wypadków z udziałem rowerzystów i użytkowników hulajnóg jest coraz więcej. Rośnie też liczba urazów głowy. Międzynarodowe badania pokazują, że:
- obrażenia głowy dotyczą 18–41% poszkodowanych na hulajnogach elektrycznych
- u rowerzystów ten odsetek wynosi 20–24%
- w przypadku rowerów elektrycznych sięga aż 35%
- nawet 60% użytkowników hulajnóg odnosi urazy twarzy
Dane Komendy Głównej Policji wskazują, że od stycznia do maja 2025 r. liczba wypadków z hulajnogami wzrosła o niemal 85%, a liczba rannych aż o 107% w porównaniu z tym samym okresem 2024 r. Blisko 55% tych zdarzeń spowodowały osoby poniżej 17. roku życia. W ich wyniku zginęła jedna osoba, a 72 odniosły obrażenia. Policja podaje też, że ponad 60% użytkowników hulajnóg doznaje urazów, z czego 30% – ciężkich.
Kask realnie zmniejsza ryzyko poważnych obrażeń. Podczas jazdy hulajnogą może zredukować prawdopodobieństwo urazu głowy o 44%. U rowerzystów obniża ryzyko ciężkich uszkodzeń mózgu o 60%, a śmiertelnych urazów o 70%. To jedno z najskuteczniejszych zabezpieczeń, szczególnie dla dzieci i młodzieży.
Dzieci obowiązkowo w kasku – propozycja zmian
Zgodnie z projektem zmian w Kodeksie ruchu drogowego, każda osoba poniżej 16. roku życia będzie musiała zakładać kask ochronny podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną lub innym urządzeniem transportu osobistego. Kask ma spełniać określone wymagania techniczne i być używany przy każdej jeździe. Projektowane przepisy przewidują także obowiązek kasku i specjalnego siodełka dla dzieci do 7. roku życia przewożonych na rowerze. Ochrona głowy ma obowiązkowo posiadać certyfikat CE i być zgodna z normami PN-EN 1078 (dla starszych dzieci) oraz PN-EN 1080 (dla dzieci do lat 7).
Za złamanie przepisów dotyczących stosowania kasków odpowie osoba sprawująca opiekę lub nadzór nad nieletnim. Jeżeli dopuści ona do tego, że dziecko kieruje rowerem, hulajnogą elektryczną lub podobnym pojazdem bez kasku, grozi jej grzywna do 100 zł. Taka sama kara przewidziana jest w sytuacji, gdy dziecko do 17. roku życia przewozi młodsze dziecko bez odpowiedniego siodełka lub bez kasku ochronnego.
Dzieci obowiązkowo w kasku – jak to wygląda za granicą?
W krajach Unii Europejskiej obowiązek noszenia kasków ochronnych przez rowerzystów i użytkowników hulajnóg elektrycznych nie jest jednolity. Przepisy różnią się w zależności od wieku użytkownika, typu pojazdu oraz miejsca poruszania się. Dla rowerzystów (zwykle tylko dzieci) obowiązek istnieje w 12 państwach członkowskich. Z kolei dla miłośników hulajnóg elektrycznych – w 16 krajach, z czego 10 wprowadziło ten wymóg wyłącznie dla dzieci.
Poniżej zestawienie przepisów obowiązujących w państwach UE:
- Austria – kaski obowiązkowe dla dzieci do 12 lat na rowerach i hulajnogach elektrycznych
- Belgia – obowiązek dotyczy tylko rowerów elektrycznych; hulajnogi bez wymogu
- Bułgaria – brak obowiązku dla rowerzystów; kaski wymagane do 18. roku życia na hulajnogach
- Chorwacja – obowiązek dla rowerzystów do 16 lat i dla wszystkich użytkowników hulajnóg
- Cypr – brak obowiązku dla rowerzystów; kaski wymagane na hulajnogach
- Czechy – obowiązek noszenia kasku do 18. roku życia zarówno dla rowerzystów, jak i użytkowników hulajnóg
- Dania – rowerzyści bez obowiązku; hulajnogi objęte przepisami
- Estonia – kaski obowiązkowe do 16. roku życia dla obu grup
- Finlandia – brak obowiązku, ale silne zalecenia dla wszystkich
- Francja – obowiązek dla dzieci do 12 lat na rowerach; kaski wymagane na hulajnogach poza terenem zabudowanym na drogach z limitem powyżej 80 km/h
- Grecja – brak obowiązku dla rowerzystów; kaski wymagane na hulajnogach i innych UTO
- Hiszpania – obowiązek do 16. roku życia poza obszarem zabudowanym; hulajnogi regulowane lokalnie
- Irlandia – brak obowiązku, ale kaski są mocno zalecane
- Litwa – obowiązek do 18. roku życia, także dla wszystkich poruszających się po jezdni
- Luksemburg – brak obowiązku dla obu grup
- Łotwa – kaski obowiązkowe dla dzieci na rowerach oraz dla osób do 18. roku życia na hulajnogach
- Malta – obowiązek dla rowerzystów do 10. roku życia; hulajnogi wyłączone z przepisów
- Niderlandy / Holandia – brak obowiązku na rowerach; zakaz ruchu hulajnóg elektrycznych
- Niemcy – brak obowiązku zarówno dla rowerzystów, jak i użytkowników hulajnóg
- Portugalia – brak przepisów dotyczących kasków
- Rumunia – brak obowiązku dla rowerzystów; kaski obowiązkowe na hulajnogach
- Słowacja – obowiązek do 16. roku życia poza terenem zabudowanym; hulajnogi do 15. roku życia
- Słowenia – kaski obowiązkowe do 18. roku życia dla obu grup
- Szwecja – obowiązek do 15. roku życia zarówno dla rowerzystów, jak i użytkowników hulajnóg
- Węgry – obowiązek poza terenem zabudowanym na drogach z limitem powyżej 50 km/h
- Włochy – brak obowiązku dla rowerzystów; kaski wymagane na hulajnogach do 18. roku życia