10 września 2025

Ferrari Testarossa powraca zza światów. W nazwie ma dopisek 849, ale V12 to już przeszłość

Ferrari 849 Testarossa 2026

Ferrari Testarossa to auto marzeń z dzieciństwa współczesnych czterdziestolatków. Teraz powraca w zupełnie nowej formie – jako hybrydowy hipersamochód o mocy ponad 1000 KM. W nazwie ma przedrostek 849 i zastępuje model SF90 Stradale.

  • Ferrari Testarossa powraca po niemal 30 latach niebytu.
  • Teraz to hipersamochód z napędem hybrydowym, stanowiący następcę SF90 Stradale.
  • Nowa Testarossa od 0 do 200 km/h rozpędza się w 6,35 s.

Nazwa Testarossa, oznaczająca „czerwoną głowę”, miała w historii Ferrari ogromne znaczenie. Najpierw pojawiła się w 1956 roku w modelu 500 TR, ale słynna stała się, dzięki sportowemu modelowi z centralnym silnikiem. Zadebiutował on w 1984 roku, praktycznie z miejsca stając się symbolem swojej epoki.

To włoskie superauto produkowano przez 12 lat, a jego kultowy status ugruntowała charakterystyczna sylwetka z bocznymi żebrami. Ostatnim modelem pozostającym w tej linii był 512M z połowy lat 90. XX wieku.

Teraz, po latach przerwy, Ferrari ponownie sięgnęło po nazwę Testarossa, ale tym razem to już zupełnie inne auto.

Ferrari 849 Testarossa: potężny napęd hybrydowy

O ile poprzednie Ferrari Testarossa było wprawiane w ruch przez silnik V12 o kącie rozwarcia cylindrów, wynoszącym 180 stopni, o tyle nowe stawia na… elektryfikację. Jego serce stanowi rozwinięcie 4-litrowego, podwójnie doładowanego V8 biturbo, określanego jako Tipo F154.

W stosunku do poprzedniej wersji całkowicie je przeprojektowano (m.in. lżejszy wał korbowy, poprawione układy dolotowe/wydechowe) i zastosowano nowe turbosprężarki. Ferrari chwali się, że… największe w historii jego drogowych samochodów. Dzięki wszystkim zabiegom nowe V8 generuje teraz 830 KM, czyli o 50 KM więcej niż wcześniej.

Ferrari 849 Testarossa ponadto ma jeszcze trzy silniki elektryczne – dwa przy przedniej osi i pojedynczy z tyłu. Pierwsze z nich nie tylko stabilizują przód przy przyspieszaniu, ale i odpowiadają za wektorowanie momentu obrotowego.

Łącznie silniki elektryczne Ferrari 849 Testarossy wytwarzają 220 KM, natomiast cały napęd – 1050 KM! Na samym prądzie ten włoski hipersamochód potrafi przejechać 25 km przy prędkości do 130 km/h, co zawdzięcza baterii trakcyjnej o pojemności 7,45 kWh.

Ferrari 849 Testarossa: 0-100 km/h w 2,3 s

Ferrari 849 Testarossa do 100 km/h rozpędza się w 2,3 s i osiąga prędkość maksymalną 330 km/h. Przyspieszenie ze startu zatrzymanego do 200 km/h trwa z kolei 6,35 s. Włosi chwalą się, że ich najnowsze dziecko równie skutecznie hamuje, wytracając 100 km/h na dystansie zaledwie 28,5 m! To o 1 m lepiej niż w SF90, w czym zasługa większych tarcz ceramicznych i nowych zacisków Brembo.

Ferrari 849 Testarossa mierzy 472 cm długości, 230 cm szerokości oraz 122 cm wysokości. Rozstaw osi wynosi 265 cm, a masa własna (na sucho) to 1570 kg. W stosunku do SF90 Stradale, nowe wcielenie legendy ma poprawioną aerodynamikę.

Tylne skrzydło potrafi rozłożyć się lub schować w mniej niż 1 s, a zderzak kryje dodatkowe „bliźniacze” spoilery. W sumie wszystkie elementy aerodynamiczne Testarossy generują imponujący docisk. Wynosi on 415 kg przy prędkości 250 km/h, co stanowi wzrost o 25 kg w stosunku do poprzednika.

Włosi podkreślają również, że nowy pakiet aerodynamiczny zapewnia 15-procentowy wzrost wydajności układu napędowego i hamulców.

Ferrari 849 Testarossa: bez nawiązań do protoplasty

Stylistycznie nadwozie 849 Testarossy stanowi radykalne odejście od SF90. Przód otrzymał pełną listwę świetlną znaną z modeli F80 i 12Cilindri, a tył – dwa efektowne spoilery inspirowane prototypami Ferrari z lat 70. XX wieku.

„Naszym obowiązkiem jako projektantów było stworzenie czegoś nowego” – mówi Flavio Manzoni, główny projektant nowej Testarossy. Dodaje, że jej stylistyka nie nawiązuje do historycznego modelu, mimo użycia tej samej nazwy.

Charakterystyczne boczne wloty powietrza zintegrowano z drzwiami. Włosi podkreślają, że ich aluminiowe panele wymagały dwóch lat pracy. Powód? Konieczność stworzenia odpowiedniej technologii produkcji.

Do wyboru będą dwa podstawowe warianty Ferrari 849 Testarossa. To Coupe oraz Spider, zaopatrzony w twardy, chowany (w 14 s) dach. Jego mechanizm można obsługiwać do prędkości 45 km/h, ale zwiększa on masę tego auta o około 90 kg.

Ferrari 849 Testarossa: cyfrowy bliźniak

Prawdziwą nowością w Testarossie jest system Ferrari Integrated Vehicle Estimator (FIVE), debiutujący wcześniej w modelu F80. Tworzy on coś w rodzaju cyfrowego bliźniaka auta w czasie rzeczywistym, przewidując jego zachowanie i sterując ABS-em, kontrolą trakcji czy wektorowaniem momentu obrotowego. Ma się to przełożyć na wyższą stabilność podczas jazdy i lepsze czasy okrążeń na torze.

Na tym ostatnim Ferrari 849 Testarossa już pokazała się ze znakomitej strony. Nitkę toru Fiorano pokonało w czasie 1:17,5 min, czyli o 1,2 s lepszym niż w przypadku poprzednika.

Co istotne, dla spragnionych jeszcze bardziej sportowych wrażeń, nowe auto można zaopatrzyć w pakiet Assetto Fiorano, pozwalający na redukcję masy własnej o około 30 kg. Uzyskano to dzięki szerokiemu zastosowaniu materiałów kompozytowych i z włókna węglowego.

„Wśród konkretnych elementów wyposażenia znajdują się nowe, lekkie, rurowe siedzenia pokryte czarną Alcantarą, co pozwala zaoszczędzić około 18 kg w porównaniu ze standardowymi siedzeniami, oraz 20-calowe koła z włókna węglowego, które redukują masę nieresorowaną i poprawiają reakcję podczas przyspieszania i hamowania” – informuje Ferrari.

Ponadto zmiany obejmują również elementy aerodynamiczne.

Ferrari 849 Testarossa: jaka cena, kiedy na rynku?

W Europie Ferrari wyceniło 849 Testarossę Coupe na 460 000 euro, czyli około 1 960 000 zł, oraz na 500 000 euro (ok. 2 130 000 zł) w przypadku Spidera. Dla porównania SF90 Stradale kosztowało, po przeliczeniu, około 1,7 mln zł.

Dostawy do pierwszych klientów rozpoczną się wiosną 2026 roku.

Ferrari 849 Testarossa 2026
Ferrari 849 Testarossa 2026
Ferrari 849 Testarossa 2026
Ferrari 849 Testarossa 2026
Ferrari 849 Testarossa 2026
Ferrari 849 Testarossa 2026
Ferrari 849 Testarossa 2026
Ferrari 849 Testarossa 2026
Ferrari 849 Testarossa 2026
Ferrari 849 Testarossa 2026
Ferrari 849 Testarossa 2026
Ferrari 849 Testarossa 2026
Ferrari 849 Testarossa 2026
Ferrari 849 Testarossa 2026
Ferrari 849 Testarossa 2026
Ferrari 849 Testarossa 2026
Ferrari 849 Testarossa 2026
Ferrari 849 Testarossa 2026
Ferrari 849 Testarossa 2026