8 kwietnia 2023

Ford Focus I kończy 25 lat. Niewiele brakowało, a nazywałby się zupełnie inaczej

Ford Focus I

Gdy pokazano go w 1998 roku, nagle świat motoryzacyjny zamarł. Oto bowiem stworzono samochód nietuzinkowy, oryginalny i doskonały na drodze. Na dodatek, Ford Focus I był modelem przeznaczonym dla szerokiego grona odbiorców. Jak twórcy tego auta wspominają prace nad nim i dlaczego niewiele brakowało, a nazywałoby się inaczej?

Ford Focus I w gamie amerykańskiej marki zastąpił wysłużonego Escorta. Szósta generacja tego modelu była niczym innym niż zmodernizowaną piątą. Z kolei piąta mocno bazowała na wcześniejszej, która to opierała się na trzecim wcieleniu tego auta, debiutującym w 1980 roku.

Escort pod koniec produkcji nie był więc już zbyt dobrym samochodem. Cierpiał z powodu przestarzałych silników, braku dopracowania oraz zbyt wielu tanich rozwiązań – twierdził Jacques Nasser, który w latach 1999-2001 pełnił funkcję dyrektora generalnego i prezesa Forda.

W Europie w latach 90. XX wieku amerykańska marka wprowadziła do swojej gamy ciekawe i intrygujące modele. Zaczęło się od Mondeo, które zastąpiło Sierrę. W miejsce Fiesty trzeciej generacji debiutował bardzo udany następca. Poza tym Ford zaczął sprzedawać ciekawie zaprojektowane modele, jak Ka i Puma.

Nadal jednak tkwił przy Escorcie, co nie przynosiło mu chwały. Dlatego należało stworzyć zupełnie nowego następcę tego auta. Czyli kompaktowego hatchbacka, który wyprzedziłby konkurencję, a nawet – epokę.

25 URODZINY FORDA FOCUSA

Zobacz video news

Ford Focus I – księgowi odpuścili

Tak powstał pomysł na Focusa I. Co istotne, konstruktorzy tego auta dostali praktycznie wolną rękę. W efekcie mogli projektować go w spokoju i bez ciągłego patrzenia na swoje ręce przez księgowych, którzy wtedy wręcz rządzili w tym amerykańskim koncernie.

„Program Ford Focus I pokazał, że warto być odważnym i podejmować ryzyko. Na przykład w zakresie uderzającej stylistyki nadwozia, innowacyjnego układu wnętrza i unikalnej konstrukcji zawieszenia. Udowodnił również, jak ważna jest fanatyczna dbałość o szczegóły” – mówi Richard Parry-Jones, szef działu rozwoju produktu i projektu.

Znakomitą atmosferę w zespole i entuzjastyczne nastawienie ludzi opisał również Ulrich Eichhorn, ówczesny szef działu dynamiki pojazdów. „To był wspaniały czas. Richard Parry-Jones umożliwił nam zrobienie tego, co było niemożliwe w Fordzie, z ludźmi, którzy nie wiedzieli, że jest to niemożliwe lub się tym nie przejmowali” – podkreślał w jednym z wywiadów.

W duchu New Edge

Ford Focus I został stworzony w duchu języka projektowego, zwanego New Edge. Charakteryzował się on m.in. aerodynamicznym przodem, dającym wrażenie pewnego napięcia. Podejście to wymyślił Jack Telnack, wiceprezes ds. projektowania. Później zostało ono podłapane przez innych stylistów i „rozlało się” na kolejne modele amerykańskiej marki.

Pierwszy raz znalazło ono zastosowanie jednak nie w kompaktowym Fordzie. Otóż wykorzystano je w koncepcyjnym GT90, a następnie w Mondeo, Ka i Pumie. Ale najlepiej sprawdziło się w przypadku Focusa I, który zadebiutował na salonie samochodowym w Genewie w 1998 roku.

Mało brakowało, a nie nazwano by go Focusem

Nazwa następcy Escorta po raz pierwszy została użyta w Fordzie w odniesieniu do koncepcyjnego Ghia Focusa z 1992 roku. Był to niewielki, futurystyczny roadster z napędem na cztery koła. Co ciekawe, zastosowanie nazwy Focus spowodowało konflikt z… wydawnictwem Burda, mającym w swoim portfolio magazyn popularno-naukowy o takim właśnie tytule.

Choć brzmi to niemal jak głupota, sąd w Kolonii przyjął, że ludzie idąc do kiosku mogliby przez pomyłkę kupić nie gazetę, a samochód. Początkowo wyglądało, że Ford Focus I pod taką nazwą nie będzie mógł być sprzedawany w Niemczech (TUTAJ zobaczysz test używanego Forda Focusa II).

Ostatecznie doszło jednak do ugody. Amerykański koncern wpłacił 330 tys. marek niemieckich na wybraną przez Burdę organizację charytatywną. Ale to nie wszystko. Pogłoski mówią, że jeszcze więcej do osób związanych z tym wydawnictwem trafiło za plecami sądu…

Natychmiastowy sukces

Ford Focus I praktycznie z miejsca został uznany Europejskim Samochodem Roku 1999. Imponuje styl, w jakim tego dokonał – zdobywając 444 oczka, otrzymał dwa razy tyle punktów, co drugi Opel Astra!

Ale to nie wszystko! Już w 1999 roku sprzedaż Forda Focusa I osiągnęła liczbę 488 679 sztuk. W kolejnych trzech latach w samej Europie przekroczyła pół miliona egzemplarzy! Na rynku amerykańskim wynosiła z kolei od 200 000 do niemal 300 000 sztuk rocznie.

Dopracowany i fantastycznie jeżdżący Ford Focus I to wyraźny dowód na to, że danie wolnej ręki konstruktorom i nie ograniczanie ich na każdym kroku przez księgowych, było znakomity posunięciem. Auto sprzedawano do 2004 roku, kiedy to pojawił się jego następca.

Czwarta generacja będzie ostatnią

Obecnie w ofercie jest czwarta generacja Forda Focusa. Niestety, wraz z końcem jej produkcji w 2025 roku, ten kompaktowy model amerykańskiej marki odejdzie do lamusa. Powód? Rosnąca popularność pojazdów uterenowionych oraz postępująca elektromobilność.

Ford Focus I
Ford Escort VI
Ford Focus I
Ford Focus I
Ford Focus I
Ford Focus I
Ford Focus I
Ford Focus I