Gdzie pojawią się nowe drogi? Kierowcy pojadą nimi jeszcze w tym roku

Druga połowa 2025 roku upłynie pod znakiem otwierania tras szybkiego ruchu. Według planów kierowcy zyskają około 350 km długo wyczekiwanych dróg ekspresowych i autostrad.
- Nowe drogi to odcinki S1, S3, S7 i przedłużenie A2.
- W całym 2025 roku kierowcy zyskają 400 km tras szybkiego ruchu.
- Nowe drogi usprawnią połączenia między regionami i poprawią komunikację międzynarodową.
W pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku drogowcy nie mieli wielu okazji do pochwalenia się ukończeniem nowych inwestycji, choć planowano oddać aż 400 km tras. Jednak w tym czasie kierowcy zyskali zaledwie 51 km dróg krajowych w standardzie A i S.
Jednym z oddanych fragmentów był 16-kilometrowy odcinek S7 od Chwaszczyna do Żukowa – część wciąż budowanej Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT). Udostępniono go do ruchu w połowie czerwca. Kolejny odcinek OMT wraz z pozostałą częścią obwodnicy Żukowa ma być gotowy do końca roku. Oto, gdzie jeszcze pojawią się nowe drogi do końca 2025 roku.
Nowe drogi – wyczekiwane połączenie ze stolicą
W najbliższych tygodniach kierowcy mają skorzystać z prawie 10 km trasy S7 na północ od Warszawy, między Czosnowem a Modlinem. Do połączenia stolicy z Gdańskiem wciąż brakuje 57 km. Budowa przeciąga się, a w przypadku kluczowego fragmentu dopiero rozpoczęto prace projektowe. Odcinek z Płońska do Modlina o długości 25 km ma być gotowy w 2026 roku. Kolejne 9 km – niemal do Łomianek – drogowcy planują udostępnić w 2027 roku. Najtrudniejszy fragment „siódemki” w samej stolicy pozostaje na etapie planowania. Dokumentację mają przygotować dopiero za rok, a zakończenie budowy przewidziano na 2032 rok.
Na wschód od Warszawy autostrada A2 zostanie przedłużona o ponad 67 km, co połączy Białą Podlaską ze stolicą i siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce i Europie. Umożliwi to planowane otwarcie czterech odcinków między węzłami Siedlce Południe a Biała Podlaska w województwie lubelskim.
Nowe drogi do końca lata
Drogowcy planują zakończyć budowę odcinka drogi ekspresowej S1 między Oświęcimiem a Dankowicami przed końcem wakacji. Udostępnią wtedy również fragment obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44. To kluczowa inwestycja dla południowej Polski, która ułatwi przejazd przez Śląsk i Małopolskę.
Od 28 lipca na cztery tygodnie zostanie zamknięty tunel „Emilia” w Lalikach na Żywiecczyźnie, leżący w ciągu trasy S1. W tym czasie zainstalują systemy potrzebne do zarządzania ruchem na budowanym odcinku trasy z Przybędzy do Milówki. Zamknięcie tunelu jest częścią przygotowań do uruchomienia tzw. obejścia Węgierskiej Górki. Ostatni, 8,5-kilometrowy fragment S1, który połączy Bielsko-Białą ze Słowacją, ma być gotowy do końca roku.
Problemy finansowe na budowach
Do września kierowcy mają zyskać 33-kilometrowy odcinek trasy S3 Świnoujście–Dargobądz–Troszyn. To brakujące ogniwo, które połączy polskie wybrzeże z granicą czeską. Problemy finansowe wykonawcy poważnie opóźniły prace i zagroziły terminowi realizacji inwestycji. Takie sytuacje stają się coraz częstsze, ponieważ firmy budujące drogi w Polsce twierdzą, że kontrakty podpisane przed wybuchem wojny w Ukrainie przestały być dla nich opłacalne. Drogowcy obawiają się także nadmiaru zleceń – zarówno tych związanych z budową nowych tras, jak i koniecznymi remontami istniejącej sieci.