Ile zapłacisz za przejazd autostradą? Aktualne stawki i płatne odcinki

Czy podróż autostradą A1 będzie w te wakacje znowu darmowa? Na których odcinkach dróg klasy A spotkasz bramki oraz co najważniejsze, ile będzie kosztować podróż? Sprawdź koszt podróży drogami szybkiego ruchu oraz sposoby wnoszenia opłat.
O ile jeszcze w ubiegłym roku płatnych dróg było nieco ponad 300 km, to obecnie jest ich ponownie 465 km. Na pocieszenie pozostaje, że to mniej niż 25% wszystkich tras klasy A. Tych kierowcy mają do dyspozycji aż 1885 km, a do tego 3321 km dróg ekspresowych, które są całkowicie bezpłatne dla aut o DMC do 3500 kg. Oto aktualne opłaty na bramkach autostradowych.
A1 – opłaty na bramkach autostradowych
W przypadku autostrady A1 opłaty obowiązują jedynie dla 152-kilometrowego odcinka AmberOne (Gdańsk-Toruń). Co istotne, we wrześniu 2023 roku dla wybranych użytkowników droga stała się bezpłatna. Początkowo miało to obowiązywać do końca 2023 roku, lecz rząd zdecydował o zawieszeniu opłat na cały 2024 rok. Niestety, „promocja” dobiegła końca i od 1 stycznia 2025 roku A1 ponownie jest płatna dla wszystkich pojazdów.
Jakie obowiązują opłaty na bramkach autostradowych? Za podróż między Nową Wsią koło Torunia a Rusocinem koło Gdańska kierowca osobowego auta zapłaci 29,90 zł. Jednak jeśli podepnie przyczepę kempingową do swojego pojazdu, koszt wzrośnie do 71 zł.
Już wiadomo, że wzorem lat ubiegłych operator ma obowiązek otwierać bramki zjazdowe i wypuszczać pojazdy bez opłat. Ma to działać od końca czerwca do końca sierpnia, ale tylko wtedy, gdy przed punktem poboru opłat utworzy się korek trwający ponad 25 minut. Takie rozwiązanie ma poprawić przepustowość trasy w czasie szczytu wakacyjnych wyjazdów.
A2 – opłaty na bramkach autostradowych
Od tego roku, a dokładnie od 11 marca, więcej trzeba zapłacić za przejazd na A2. Podwyżka umacnia Autostradę Wielkopolską na pozycji lidera jako najdroższej koncesyjnej drogi szybkiego ruchu w Polsce. Ostateczny koszt pokonania 255 km płatnej A2 na odcinku Świecko–Nowy Tomyśl–Konin to 126 zł w przypadku samochodu osobowego. To oznacza średni koszt prawie 0,50 zł za kilometr. Jednak na odcinku Nowy Tomyśl – Konin koszt przejazdu wynosi aż 0,72 zł za każdy kilometr. Jeszcze głębiej do kieszeni muszą sięgnąć podróżujący z przyczepą kempingową. Zapłacą na bramkach aż 220 zł.
Pozostałe odcinki A2 (Konin–Warszawa) są darmowe dla aut osobowych i zespołów pojazdów o DMC do 3500 kg.
A4 – opłaty na bramkach autostradowych
W zdecydowanej większości darmowa dla pojazdów osobowych jest również autostrada A4. Opłaty za przejazd obowiązują na 61-kilometrowym odcinku między Katowicami a Krajkowem. Opłata pobierana jest na bramkach w Mysłowicach oraz w Balicach. Na każdej z nich płaci się połowę podanej stawki. Ile? Od 1 kwietnia 2025 r. nowy cennik zakłada, że kierowcy samochodów osobowych ponoszą koszt 34 zł. W porównaniu do A2 jest to „tylko” 0,56 zł/km. Z kolei podróżujący z przyczepą muszą liczyć się z kosztem 60 zł.
Warto zauważyć, że to prawdopodobnie przedostatnie wakacje z płatną Autostradą Małopolską. W marcu 2027 r. kończy się koncesja na odcinek A4 łączący Śląsk i Małopolskę. Do tego czasu nie są jednak wykluczone kolejne zmiany cen.
Opłaty elektroniczne – niemal wszędzie
Równie istotny jak wysokość opłat jest sposób ich uiszczania. Oczywiście prym wiodą tradycyjne płatności gotówką lub kartą, jednak i na drogi wkroczyła nowoczesność. Od 15 stycznia na A2 działa tzw. wideotolling. To ostatnia płatna droga w Polsce, na której dotąd nie działał elektroniczny system opłat. Warto przypomnieć, że na A1 wideotolling funkcjonował już od 2018 roku, a później został wprowadzony na A4 oraz na autostradach zarządzanych przez GDDKiA. Obecnie także Autostrada Wielkopolska ułatwia życie kierowcom, ale jest to możliwe tylko między Poznaniem a Koninem.
Jak płacić? Aby skorzystać z wideotollingu, należy zarejestrować się np. w aplikacji Autopay lub na stronie operatora. Kluczowe jest podanie numeru rejestracyjnego pojazdu, wybór jego kategorii oraz dodanie karty płatniczej – czyli jak w przypadku e-TOLL. To wystarczy, aby szlaban otwierał się automatycznie bez potrzeby pobieranie biletu. Uwaga! System Autopay działa także w wielu aplikacjach bankowości elektronicznej, ale też np. obsługi płatności za paliwo Orlen.