12 stycznia 2025

Imponująca sprzedaż hybryd i elektryków w Państwie Środka

dominacja Chin w 2024 r
Zdjęcie: Łukasz Lewandowski

W 2024 roku Chiny ponownie potwierdziły dominację na globalnym rynku elektromobilności, osiągając sprzedaż niemal 11 mln pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Dzięki rządowym subsydiom, obniżkom cen i intensywnej konkurencji, pojazdy tzw. „nowej energii” stanowiły niemal połowę wszystkich nowych samochodów sprzedanych w Państwie Środka.

W 2024 roku Chiny ponownie umocniły pozycję lidera globalnego rynku pojazdów elektrycznych i hybrydowych (NEV, czyli New Energy Vehicle). Według danych opublikowanych przez Chińskie Stowarzyszenie Pasażerskich Samochodów Osobowych (CPCA), sprzedaż NEV wzrosła o imponujące 40,7% w porównaniu z rokiem poprzednim.

W efekcie osiągnęła rekordowy wynik niemal 11 milionów sztuk. To oznacza, że prawie co drugi nowy samochód sprzedany w Chinach w 2024 roku był elektrykiem lub hybrydą plug-in – informuje portal elektromobilni.pl.

TUTAJ przeczytasz megatest Voyaha Free.

Dominacja Chin w 2024 r.: wsparcie rządu

Łączna sprzedaż samochodów osobowych w Chinach wyniosła w ubiegłym roku 23,1 mln, co stanowiło wzrost o 5,3% rok do roku. W segmencie NEV od sierpnia do grudnia 2024 roku miesięczna sprzedaż przekraczała 1 mln pojazdów. A to podkreśla rosnące zainteresowanie konsumentów technologią elektryczną i hybrydową – donosi serwis MSN.

Sukces pojazdów NEV jest też wynikiem przemyślanej polityki wsparcia ze strony rządu. Hojne subsydia na zakup pojazdów elektrycznych lub hybrydowych zachęcają konsumentów do wyboru bardziej ekologicznych rozwiązań.

W 2024 roku ponad 30% nowych samochodów sprzedanych w Państwie Środka było objętych właśnie rządowymi dopłatami. Przy tym ponad 60% tej liczby stanowiły pojazdy typu NEV. Dodatkowo, producenci obniżyli ceny aut, co jeszcze bardziej ułatwiło dostęp do technologii nowej energii.

TUTAJ przeczytasz, jak jeździ hybrydowy BYD Seal U DM-i.

Dominacja Chin w 2024 r.: BYD na czele

Wśród liderów chińskiego rynku wyróżnia się firma BYD, która w ubiegłym roku sprzedała ponad 4 mln pojazdów, z czego większość w Chinach. Koncern odpowiada także za około 1/3 krajowego rynku NEV, wyprzedzając globalnych gigantów, takich jak Tesla – zwraca uwagę agencja AFP.

Mimo to chińscy producenci napotykają trudności za granicą, gdzie restrykcje importowe oraz cła wprowadzane m.in. przez Unię Europejską ograniczają ich ekspansję. W grudniu 2024 roku eksport stanowił zaledwie 12% sprzedaży BYD-a, co wskazuje na wyzwania w walce o międzynarodowe rynki. TUTAJ przeczytasz więcej na temat ceł na chińskie elektryki.

Ekonomiści są zdania, że pomimo rekordowych wyników sprzedaży, rentowność sektora motoryzacyjnego w Chinach nadal maleje. Od 2020 roku przemysł motoryzacyjny w Państwie Środka notuje spadki zysków, a intensywna walka cenowa w segmencie NEV jeszcze bardziej nasila presję finansową na producentów. W 2024 roku CPCA odnotowało obniżki cen aż 200 modeli samochodów, co negatywnie wpłynęło na wyniki finansowe wielu firm.

Sukces NEV na tle globalnym jest niezaprzeczalny. Podczas gdy w Europie pojazdy elektryczne i hybrydowe stanowiły w listopadzie jedynie 22,6% rynku, w Chinach udział NEV w sprzedaży wynosił niemal 47% – wylicza AFP. Eksperci są zdania, że przyszłość tego rynku motoryzacyjnego będzie zależała od dalszych działań rządu, rozwoju technologii oraz skuteczności producentów w radzeniu sobie z intensywną konkurencją i wyzwaniami na rynkach zagranicznych.

TUTAJ dowiesz się, jak jeździ BYD Sealion 7.

Jest jedno „ale”

Warto także zwrócić uwagę na prognozy, z których wynika, że eksport samochodów z Chin wyhamuje w 2025 roku. Szczególnie dotknięty będzie segment pojazdów elektrycznych, w którym wzrost ma być zerowy – poinformowało Chińskie Stowarzyszenie Pasażerskich Samochodów Osobowych (CPCA), cytowane przez Reutersa.

Branżowi specjaliści nie mają jednocześnie złudzeń, że choć unijne cła ograniczą sprzedaż NEV w krótkiej perspektywie czasowej, to inwestycje np. w europejskie zakłady produkcyjne, jak np. fabryka BYD na Węgrzech, mogą w przyszłości pomóc chińskim producentom w zdobyciu większych udziałów w rynku UE.