Kancelarie odszkodowawcze pod lupą ministerstwa

Mimo licznych skarg kierowanych do Rzecznika Praw Obywatelskich, kancelarie odszkodowawcze wciąż działają bez jasnych regulacji. Ministerstwo Sprawiedliwości zapowiada analizę problemu i wyeliminowanie nadużyć. Kierowcy chcący walczyć o odszkodowanie muszą uważać na nieuczciwe praktyki.
Kancelaria odszkodowawcza to firma, która reprezentuje w kontaktach z firmami ubezpieczeniowymi osoby poszkodowane w wypadkach. Jej głównym zadaniem jest dochodzenie odszkodowań i zadośćuczynień – najczęściej z ubezpieczenia OC sprawcy.
Kancelaria działa w imieniu klienta, prowadzi negocjacje, przygotowuje dokumentację, a w razie potrzeby kieruje sprawę do sądu. Tego typu usługi koncentrują się głównie na szkodach osobowych, wynikających z wypadków komunikacyjnych. Niestety, działalność kancelarii odszkodowawczych wciąż nie jest uregulowana przepisami prawa.
Kancelaria odszkodowawcza – pomoc, ale kosztowna
Kancelaria odszkodowawcza pomaga poszkodowanym uzyskać należne świadczenia, zwłaszcza w sytuacjach, gdy ubezpieczyciel zaniża wypłatę lub całkowicie odmawia zapłaty. W wielu przypadkach sprawa trafia do sądu, gdzie możliwe jest uzyskanie znacznie wyższych świadczeń niż te oferowane pierwotnie przez ubezpieczyciela.
Pomoc kancelarii nie zawsze jednak oznacza korzyść finansową. Poszkodowany musi liczyć się z kosztami – prowizja może wynosić 20–30% uzyskanej kwoty, ale do tego doliczany jest również podatek VAT oraz inne koszty obsługi. W efekcie klient może otrzymać mniej niż połowę wywalczonego odszkodowania. Dlatego w przypadku szkód materialnych, np. problemów z wyceną naprawy auta, bardziej opłaca się skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego, który świadczy porady bezpłatnie.
Kancelaria odszkodowawcza – nie każda godna polecenia
Na rynku działają także kancelarie, które stosują nieuczciwe praktyki. Zdarzają się sytuacje, w których firma pobiera wysokie opłaty nieadekwatne do zakresu świadczonej pomocy. Niekiedy pieniądze z odszkodowania wpływają na konto kancelarii, ale nie są wypłacane poszkodowanym kierowcom.
W innych przypadkach firmie bardziej zależy na szybkim zakończeniu sprawy i pobraniu prowizji niż na uzyskaniu pełnego odszkodowania dla ofiar wypadku. Z tego powodu do Rzecznika Praw Obywatelskich wpływa wiele skarg na firmy świadczące pomoc.
Będzie większy nadzór nad kancelariami
Mimo licznych zapowiedzi i postulatów środowisk prawniczych oraz interwencji Rzecznika Praw Obywatelskich, rząd wciąż nie uregulował działalności kancelarii odszkodowawczych. Brak jasnych przepisów sprawia, że kierowcy korzystający z takich usług nie mają zapewnionej odpowiedniej ochrony. Minister Sprawiedliwości Adam Bodnar przyznaje, że sprawa jest skomplikowana i wymaga wyważenia interesów konsumentów oraz przedsiębiorców. Resort zapowiada dalsze analizy oraz konsultacje z UOKiK i innymi instytucjami, które mają pomóc w opracowaniu skutecznych przepisów.
Niestety, ministerstwo nie określiło, kiedy nowe regulacje wejdą w życie. Do tego czasu kierowcy muszą zachować ostrożność i dokładnie czytać umowy podpisywane z kancelariami pośredniczącymi w sporach z ubezpieczycielami.