Keyless Go – czym jest? Jak działa system bezkluczykowy

Czym jest system Keyless Go? Sprawdź, jak działa dostęp bezkluczykowy, jakie ma wady i zalety, czy da się go wyłączyć i jak zabezpieczyć auto przed kradzieżą „na walizkę”. No i jak dostać się do samochodu w razie awarii kluczyka lub rozładowanej baterii.
Na początek ważne zastrzeżenie, bo system bezkluczykowy to pojęcie dość szerokie. Nie zawsze oznacza jedno i to samo. Zasadniczo, rozróżniamy między trzema systemami walutowymi. Po pierwsze, mamy pełny Keyless Go, czyli dostęp do pojazdu i uruchamianie silnika bez wyciągania klucza/karty/pilota z kieszeni.
Po drugie – są systemy, w których bezkluczykowo działa tylko otwieranie drzwi, a uruchomienie silnika wymaga użycia klucza lub umieszczenia pilota/karty w specjalnym gnieździe/slocie. I, wreszcie, po trzecie, są auta w których drzwi odryglowujemy kluczem/pilotem, a silnik uruchamiamy guzikiem/pokrętłem etc. W takim wypadku można spotkać nazwę „Keyless Start”, choć wielu producentów stosuje swoje własne terminy. Zarówno dla pełnej funkcjonalności Keyless Go, jak i dla samego Keyless Start (np. odpowiednio Kessy Full i Kessy – Skoda/Seat/Cupra).
Najwygodniejszy – co jasne – zawsze będzie pełny dostęp bezkluczykowy. Zwłaszcza jeśli w czujniki dotykowe wyposażone są wszystkie cztery klamki (a nie jest to regułą!). A do tego – elektrycznie zamykaną pokrywę bagażnika. Najlepiej – ze sterowaniem gestem nogi oraz osobnym guzikiem do ryglowania centralnego zamka.
W tym krótkim materiale wyjaśnimy więc, czym jest i jak dokładnie działa Keyless Go. Sprawdzimy też, jakie ma wady. I jak sobie radzić z otwieraniem drzwi, gdy np. rozładuje się bateria w pilocie.
Jak działa system Keyless Go?
Systemy bezkluczykowego dostępu działają na zasadzie wymiany sygnałów radiowych pomiędzy samochodem a kluczykiem (pilotem). Kiedy zbliżasz się do auta i dotykasz klamki (czasem trzeba nacisnąć przycisk), pojazd wysyła sygnał radiowy o odpowiednio krótkim zasięgu. Jeśli kluczyk/pilot znajduje się w zasięgu czujników, to wysyła on własny, specjalnie zabezpieczony sygnał zwrotny. Wówczas komputer auta odblokowuje drzwi. Wszystko dzieje się automatycznie, a Ty nie musisz wyciągać kluczyka z kieszeni/torebki/plecaka etc.
Są też auta, w których zamek odryglowuje się automatycznie, gdy tylko pilot/klucz/karta znajdą się w zasięgu czujników. W takim wypadku nie trzeba już nawet sięgać do klamki – wystarczy podejść do auta. I voilà – gotowe.
A są i takie modele, w których producent daje nam wybór: albo odryglowujemy zamki dotknięciem klamki, albo samochód zrobi to sam, gdy tylko klucz znajdzie się w zasięgu. Wybrany tryb działania układu keyless ustawiamy np. poprzez system infotainment.
Analogiczny proces – czyli zabezpieczona komunikacja radiowa – ma miejsce podczas bezkluczykowego uruchamiania silnika. Wystarczy, że naciśniesz przycisk startera, a system sprawdzi, czy klucz/pilot/karta znajduje się wewnątrz samochodu. Ważne: nierzadko klucz musi znajdować się nie tylko wewnątrz auta, ale na dodatek – w określonym miejscu. Czyli np. w okolicy tunelu środkowego lub fotela kierowcy.
Dostęp bezkluczykowy – także ze smartfona
Pamiętaj: jeśli silnik będzie pracował, ale kierowca z jakichś przyczyn odjedzie bez kluczyka, to na desce pojawi się odpowiedni komunikat. Ale silnik będzie pracował dalej – aż do pierwszego zgaszenia.
Coraz popularniejsze robią także systemy bezkluczykowego otwierania bagażnika. Wystarczy np. przesunąć stopę pod tylnym zderzakiem, a klapa bagażnika otworzy się automatycznie. To szczególnie przydatne podczas zakupów, gdy masz zajęte ręce.
Niektóre nowoczesne modele pozwalają korzystać z cyfrowego „kluczyka” w smartfonie. Dzięki temu możesz otworzyć i uruchomić samochód bez oryginalnego pilota – wystarczy do tego klon klucza w telefonie. Całość działa przy użyciu rozwiązań NFT (non-fungible-token), NFC (Near Field Communication) i/lub Bluetooth.
Wady i zalety systemu bezkluczykowego
Zalety? Tak jak napisałem powyżej – auta z systemem keyless oferują szereg dodatkowych, często mało znanych funkcji. Za pomocą kluczyka można więc nie tylko otworzyć czy zamknąć auto, ale także na przykład zdalnie opuścić lub podnieść szyby, otworzyć/zamknąć dach, złożyć lusterka boczne, a nawet – otworzyć bagażnik. W wybranych vanach pojawia się też np. opcja sterowania przesuwnymi drzwiami bocznymi.
Natomiast największy problem z bezkluczowym dostępem jest już dość dobrze znany i opisany. To ryzyko tzw. kradzieży auta „na walizkę” – złodzieje używają specjalnych urządzeń wzmacniających sygnał emitowany przez kluczyk (i to właśnie owa „walizka”). W praktyce wygląda to tak, że jeden ze sprawców zbliża się do miejsca, w którym znajduje się kluczyk – np. mniej więcej wiadomo, gdzie wewnątrz domu trzyma go właściciel – i przechwytuje jego sygnał. Uwaga: może być też tak, że złodziej z walizką/nadajnikiem podąża za właścicielem auta, gdy ten np. robi zakupy lub przebywa w restauracji.
Następnie sygnał z kluczyka jest przekazywany do urządzenia, które trzyma drugi przestępca znajdujący się w pobliżu samochodu. Auto w takim wypadku „pomyśli”, że kluczyk jest w pobliżu, odblokuje więc więc drzwi i pozwala uruchomić silnik. Cały proces trwa zaledwie kilkanaście sekund, a największe ryzyko dotyczy sytuacji, gdy kluczyk jest przechowywany w domu blisko drzwi, okien lub innych łatwo dostępnych miejsc.
Dobra wiadomość: nowoczesne auta są mniej podatne na kradzież „na walizkę” niż te sprzed kilku, kilkunastu lat – producenci stale pracują nad nowymi zabezpieczeniami (np. UWB, czujniki ruchu; patrz też niżej). Zła? Złodzieje potrzebują czasu by je złamać i… zabawa rusza od nowa.
Zagłuszenie sygnału pilota – tak też możesz stracić auto
Metoda numer dwa polega na użyciu specjalnych zagłuszaczy sygnału. Te urządzenia z kolei uniemożliwiają zamknięcie pojazdu, mimo że właściciel naciska przycisk na pilocie. Samochód w rzeczywistości pozostaje otwarty.
No i jest jeszcze kwestia (bez)awaryjności – tam, gdzie pojawiają się dodatkowa elektronika, czujniki, nadajniki, tam na pewnym etapie coś popsuć się musi. Mówiąc wprost – Keyless Go to nie tylko wygoda, ale i większe ryzyko kłopotów.
Jak wyłączyć dostęp bezkluczykowy?
W większości nowoczesnych samochodów istnieje możliwość wyłączenia systemu bezkluczykowego dostępu. I choć konkretna procedura zależy od marki i modelu pojazdu, to producenci coraz częściej oferują możliwość przynajmniej tymczasowej dezaktywacji tej funkcji.
W wielu przypadkach wyłączenie systemu odbywa się poprzez menu komputera pokładowego lub aplikację mobilną. Czasami wystarczy określona kombinacja przycisków na kluczyku – w ten sposób blokujesz emisję sygnału z pilota. To jest szczególnie przydatne, gdy samochód stoi zaparkowany w pobliżu domu – na przykład przy drzwiach wejściowych – i istnieje ryzyko kradzieży metodą „na walizkę”.
Niektóre marki oferują również tryb „uśpienia” kluczyka – po jego aktywacji pilot przestaje nadawać sygnał radiowy do momentu, aż zostanie użyty ponownie.
Jak zabezpieczyć przed kradzieżą samochód z systemem Keyless Go?
Producenci samochodów zdają sobie sprawę ze skali i powagi problemu. I działają nad nowymi zabezpieczeniami. BMW podaje, na przykład, że w pojazdach produkowanych od 2021 r. lokalizowanie kluczyka oraz transmisja danych odbywają się za pomocą technologii Ultra-Wideband (UWB). To nowoczesny standard komunikacji radiowej, który zapewnia znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa niż tradycyjne systemy opierające się na falach radiowych o wąskim paśmie.
Jednym z kluczowych atutów technologii UWB jest to, że pilot/kluczyk automatycznie przechodzi w tryb uśpienia po około dwóch minutach bezruchu. Oznacza to, że po tym czasie przestaje on emitować jakiekolwiek sygnały, co znacząco utrudnia przechwycenie i przedłużenie sygnału metodą „na walizkę”.
Uwaga: zewnętrzni producenci oferują akcesoryjne czujniki ruchu do różnych starszych modeli starszych marek. W takim wypadku klucz po określonym czasie bezruchu też się „wyłącza” i przestaje emitować jakiekolwiek sygnały.
Inne, bardziej tradycyjne metody zabezpieczania aut z systemem Keyless, to np. zakup specjalnego etui. Działa ono na zasadzie klatki Faradaya – pilot jest aktywny, ale nie może się komunikować ze światem zewnętrznym.
Można też pomyśleć o urządzeniach lokalizujących GPS i o dodatkowych zabezpieczeniach elektronicznych. Choć fakty są takie, że jak na dane auto będzie zlecenie, i jak ktoś się uprze, to i tak je „zawinie”. Zostaje więc… dobra polisa AC.
Jak otworzyć samochód z Keyless Go w razie awarii kluczyka?
Każdy pilot układu keyless ma też wbudowany metalowy grot. Jeśli pojawi się problem z odryglowaniem drzwi, należy wyjąć grot i włożyć do zamka. Zamka nie widać? Często ukryty jest pod klapką/zaślepką, która trzeba najpierw podważyć.
Poza tym, w przypadku usterki lub rozładowanej baterii w kluczyku, system keyless może nie rozpoznać pilota. To z kolei uniemożliwia uruchomienie silnika. Aby zapewnić możliwość awaryjnego uruchomienia pojazdu, producenci instalują np. specjalną cewkę do rozruchu awaryjnego, umieszczoną przy kolumnie kierownicy. Zazwyczaj znajduje się ona w okolicy kolumny kierowniczej, w miejscu, gdzie tradycyjnie wkłada się kluczyk (dotyczy aut bez specjalnej kieszeni/slotu na pilota).
Pamiętaj: zanim bateria w kluczu padnie na dobre, auto powinno z pewnym wyprzedzeniem poinformować Cię o tym fakcie za pomocą stosownego komunikatu na zestawie zegarów.