27 lutego 2025

Kia zaprezentowała zupełnie nowy model – oto EV4. Kiedy trafi do Polski?

Kia EV4 tył

Kia Ceed (początkowo nazywana cee’d) była bez wątpienia jednym z najważniejszych modeli w historii tego koreańskiego producenta. Jednak teraz przyszedł czas, by pokazać światu kolejny przełomowy pojazd. Nazywa się EV4 i przenosi koncepcję Ceeda w przyszłość.

Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease

Kia EV4 to samochód, obok którego trudno przejść obojętnie. Koreańczycy już od jakiegoś czasu stawiają na odważnie stylizowane pojazdy i nowy elektryk nie jest tu wyjątkiem. Samochód będzie dostępny zarówno jako sedan, jak i hatchback. Lecz niezależnie od wariantu nadwozia, zawsze pozwoli skutecznie wyróżnić się z ulicznego tłumu.

Jednak jeśli zdjęcie wyraża więcej niż 1000 słów, to cóż powiedzieć o całej galerii, którą załączamy na końcu artykułu? Dlatego zachwyty (lub oburzenie – zależnie od indywidualnych zapatrywań na estetykę) zostawmy zostawmy z boku. I sprawdźmy, co oferuje Kia EV4.

Kia EV4, czyli sedan w formie

Jak już wspomnieliśmy, EV4 dostępne będzie m.in. z klasycznym, trójbryłowym nadwoziem. Oznacza to, że będzie ono pierwszym sedanem w elektrycznej gamie Kii. Na rynku europejskim w ofercie znajdzie się również hatchback, który także okazuje się nowością. Wynika to z faktu, że do tej pory Koreańczycy „opakowywali” swoje elektryki wyłącznie w nadwozia SUV-ów lub crossoverów.

EV4 mierzy 473 lub 443 cm długości oraz 148 lub 149 cm wysokości (odpowiednio: sedan i hatchback). Pozostałe wymiary są już wspólne dla obu wersji. Mowa o sięgającej 186 cm szerokości i wynoszącemu 282 cm rozstawie osi. Oznacza to, że EV4 jest samochodem wyraźnie większym od Ceeda, który mierzy 432 cm przy 265-centymetrowym rozstawie osi (dane dla wersji hatchback).

Co naturalne, obie wersje różnią się również pojemnością bagażników. Wariant 4-drzwiowy pomieści pakunki o objętości 490 l, a hatchback – 435 l.

Prosta elektryfikacja

Nowa Kia powstała w oparciu o doskonale znaną platformę E-GMP, która została opracowana z myślą o samochodach elektrycznych. Koreańczycy stosują ją w wielu swoich modelach. Tutaj przeczytasz megatest pierwszego auta marki wykorzystującego E-GMP, czyli Kii EV6.

W EV4, niezależnie od wariantu nadwozia, dostępna jest tylko jedna wersja silnikowa. Jednak samochód oferowany jest w dwóch pojemnościach baterii. I tak, nowy elektryk Kii zawsze jest wprawiany w ruch przez jednostkę o mocy 204 KM. Pozwala ona osiągnąć pierwszą „setkę” w 7,4 lub 7,7 s (odpowiednio dla wariantów Standard i Long Range).

Jeśli chodzi o baterie trakcyjne, mniejsza ma 58,3 kWh pojemności i zapewnia 430 lub 410 km zasięgu (odpowiednio: sedan i hatchback). Z kolei większa to już 81,4 kWh oraz 630 lub 590 km zasięgu.

W pokonywaniu kolejnych kilometrów bez przerw na ładowanie pomaga niski współczynniki oporu powietrza, który w EV4 wynosi 0,23. Uzyskano go między innymi dzięki w pełni osłoniętemu podwoziu.

Kia EV4 może być ładowana prądem o natężeniu 400V, dzięki czemu przy korzystaniu z odpowiednio szybkiej ładowarki DC akumulator można nabić w zakresie od 10 do 80% w około pół godziny. Z kolei ładowarka pokładowa ma 11 kW.

Nowa Kia dysponuje również funkcjami Vehicle-to-Load (V2L) oraz Vehicle-to-Grid (V2G). Ta pierwsza umożliwia ładowanie urządzeń zewnętrznych (np. hulajnogi elektrycznej) prądem zgromadzonym w baterii trakcyjnej samochodu. Ta druga z kolei pozwala na oddawanie energii do sieci. Dzięki temu EV4 może stanowić mobilny power bank, pozwalając choćby na utrzymanie zasilania w domu podczas nieplanowanej przerwy w dostawie energii.

Kia EV4: wyposażenie

Kia przyzwyczaiła już nas do bogatego wyposażenia swoich pojazdów. Nie inaczej jest w EV4, które na pokładzie ma m.in. 30-calowy wyświetlacz Connected Car Navigation Cockpit. Składają się na niego trzy ekrany połączone wspólną taflą szkła. To 12,3-calowy wyświetlacz cyfrowych zegarów, dotykowy ekran multimediów o takiej samej przekątnej oraz 5,3-calowy dotykowy panel do obsługi klimatyzacji.

Oprogramowanie auta może być aktualizowane bezprzewodowo (OTA), a system multimedialny dysponuje funkcją przesyłania strumieniowego wideo (np. YouTube, Netflix).

Nie zabrakło też cyfrowego klucza, dzięki któremu samochód można otworzyć za pośrednictwem dowolnego urządzenia wyposażonego w funkcję NFC (np. smartfon czy zegarek). Cyfrowy klucz można udostępnić nawet 15 urządzeniom.

W EV4 zastosowano również asystenta sztucznej inteligencji, który wykorzystuje mechanizmy uczenia maszynowego, aby stale udoskonalać swoje działanie, m.in. poprzez poprawienie dokładności rozpoznawania głosu użytkownika.

Mimo tak innowacyjnego charakteru, w EV4 nie zabrakło też klasycznych przycisków, co powinno wpłynąć pozytywnie na łatwość obsługi. A to jeszcze nie koniec.

Jak informuje producent, „EV4 oferuje dostęp do jednej z najbardziej kompleksowych rozrywek w samochodzie (...). Tryb odpoczynku wykorzystuje fotele relaksacyjne w pierwszym rzędzie i nastrojowe oświetlenie, aby stworzyć komfortową atmosferę sprzyjającą wypoczynkowi.

Tryb teatralny optymalizuje ustawienia 30-calowego wyświetlacza, oświetlenia wnętrza i systemu dźwiękowego z ośmioma głośnikami (dostępny jest również opcjonalny ośmiogłośnikowy system Harmon/Kardon), aby zapewnić wyjątkowe wrażenia np. podczas oglądania filmu”.

Kia EV4: jaka cena?

Niestety, ale na pytanie o cenę przedstawiciele Kii póki co milczą. Najtańszy elektryczny model tego wytwórcy, jakim jest mniejsze EV3, kosztuje w Polsce od 166 900 zł. EV4 zapewne będzie droższe.

TUTAJ przeczytasz megatest flagowego elektryka Kii – modelu EV9.

Wiadomo też, że produkcja EV4 w wersji sedan rozpocznie się już w marcu w koreańskich zakładach Kii. Początkowo auto dostępne będzie na rodzimym rynku, a w polskich salonach pojawi się w IV kwartale 2025 roku.

Z kolei hatchback, który ma być sprzedawany tylko w Europie, będzie zjeżdżał z taśm słowackiej fabryki Kii. Jego produkcja ruszy w drugiej połowie roku. W późniejszym okresie planowane jest również wytwarzanie tego modelu w Ameryce Północnej oraz innych regionach.

Kia EV4 przód
Kia EV4 przód
Kia EV4 przód
Kia EV4 bok
Kia EV4 bok
Kia EV4 tył
Kia EV4 tył
Kia EV4 wnętrze
Kia EV4 wnętrze
Kia EV4 drzwi
Kia EV4 wnętrze
Kia EV4 wnętrze