2 grudnia 2023

Kolejne firmy będą oferować wymianę akumulatorów w specjalnych stacjach. Nio rozszerza dzialalność

wymiana akumulatorów Nio

Wymiana akumulatorów w specjalnych stacjach zatacza coraz szerszy krąg. Zaledwie tydzień po zawarciu umowy przez Nio z firmą Changan, teraz ten chiński wytwórca podpisał kolejne porozumienie – tym razem z Geely.

Pierwsze porozumienie, czyli z Changanem, dotyczy udostępnienia technologii przez Nio oraz sieci wymiany akumulatorów. Obecnie (stan na 20 października 2023 r.) na całym świecie działają 2002 stacje tej chińskiej firmy, z czego 1975 w Państwie Środka, a reszta, czyli 27 sztuk – w Europie.

Z kolei współpraca z Geely ma polegać na opracowywaniu dwóch standardów wymiany akumulatorów. Jeden ma dotyczyć samochodów osobowych, natomiast drugi – użytkowych. Ponadto obie firmy mają stworzyć auta elektryczne, będące kompatybilne ze wzajemnymi systemami.

To nie wszystko. Nio z Geely chcą ujednolicić wymianę baterii oraz opracować wydajny mechanizm zarządzania ich zasobami. W ten sposób możliwe będzie zwiększenie dostępności tej technologii i otwarcie jej dla szerszego gronu użytkowników aut na prąd.

Wymiana akumulatorów: imponujące plany

Współpraca z Geely i Changanem ma na celu również poprawę rentowności Nio, z czym obecnie jest... dość słabo (TUTAJ przeczytasz o tym więcej). Jest to obecnie szczególnie istotne z powodu zwiększonej konkurencji ze strony innych chińskich wytwórców oraz Tesli.

Changan, który planuje wprowadzić do Europy markę Deepal (TUTAJ o tym więcej), obecnie dysponuje 300 stacjami wymiany akumulatorów. Z kolei Geely zobowiązało się już wcześniej do utworzenia 5000 podobnych punktów na całym świecie do 2025 roku. Pomimo współpracy z Nio, ma nadal rozwijać własną sieć.

„Jako wiodąca firma na chińskim rynku motoryzacyjnym, szybki rozwój Geely Holding w dziedzinie nowej energii robi wrażenie. To strategiczne partnerstwo jeszcze bardziej spopularyzuje wymianę akumulatorów, zapewni większą liczbę użytkowników oraz przyczyni się do stałego rozwoju branży inteligentnych pojazdów elektrycznych” – mówi szef Nio, William Li.

„Rozwój technologii wymiany akumulatorów, będącej jedną z najbardziej innowacyjnych metod ładowania pojazdów elektrycznych, wymaga wspólnych wysiłków wszystkich stron w branży, aby udoskonalać ten proces” – twierdzi z kolei założyciel i prezes Geely, Eric Li.

Wymiana akumulatorów: na czym polega?

Największą zaletą wymiany akumulatorów jest czas. Sama operacja wyjęcia z samochodu baterii i włożenia w pełni naładowanej zajmuje 2,5 minuty. Do tego dochodzi proces wjazdu i wyjazdu ze stacji, który odbywa się w podobnym czasie, co korzystanie z dystrybutora na stacji paliw.

Stacje wymiany akumulatorów są w pełni zautomatyzowane. Najpierw należy wjechać samochodem w strefę ładowania, zatrzymać się i z centralnego ekranu pojazdu wybrać opcję „parkowanie automatyczne”.

Następnie auto samoczynnie potoczy się do stacji i zatrzyma na specjalnej, rolkowej platformie. Jej zastosowanie umożliwia dokładne ustawienie go tak, aby wymiana baterii przebiegała bez zakłóceń.

W kolejnym kroku zostaje odkręcone 10 zamków, utrzymujących akumulator w przestrzeni pomiędzy osiami pojazdu. Później maszyna opuszcza go i przesuwa do magazynu. W miejsce rozładowanego akumulatora pojawia się inny, w pełni naładowany. Następnie zostaje on przytwierdzony do auta.

Ostatni punkt wizyty samochodu Nio w stacji wymiany akumulatorów to kontrola techniczna. Oczywiście, przeprowadzana automatycznie. Jeśli auto przejdzie ją pomyślne, może ruszyć w dalszą drogę.

Najnowsze stacje wymiany akumulatorów

Najnowsze stacje Nio – trzeciej generacji – mogą pomieścić do 21 akumulatorów. To o 8 więcej niż poprzednie. Pozwala to na wykonanie o 30% większej liczby wymian, czyli 408 dziennie.

Każda stacja wymiany baterii wykorzystuje dwa czujniki lidarowe i procesory Nvidia Orin. Poza tym zawiera, opracowany przez Nio, system pozwalający na dokładne ustawienie samochodu przed wyjęciem baterii i zamontowaniem nowej.

Usługa wymiany baterii rozwinęła się w niezwykłym tempie. Uzyskanie pierwszych 10 milionów wymian zajęło Nio 1506 dni. Kolejne 10 mln (razy dwa) z 30 mln, osiągnięto, odpowiednio po 273 i 189 dniach. I to pomimo faktu, że usługa nie jest dostępna dla wszystkich modeli tego chińskiego wytwórcy.