Koniec Izery stał się faktem. Spółka ElectroMobility Poland zdradziła nowe plany

Izera ostatecznie upadła, ale spółka ElectroMobility Poland nie składa broni i snuje ambitne plany na przyszłość. Zakładają one przede wszystkim stworzenie w Jaworznie zakładu zajmującego się produkcją europejskiej marki samochodów dla globalnego partnera z centralą zlokalizowaną w Polsce.
- Koniec Izery stał się faktem.
- Spółka ElectroMobility Poland przestała współpracować z chińskim Geely.
- W Jaworznie ma powstać zakład, który zajmie się budową europejskiej marki samochodów dla globalnego partnera.
Były atrakcyjnie prototypy, technologiczne wsparcie chińskiego koncernu i współpraca z włoskim studiem projektowym. Były bardzo ambitne plany stworzenia nowej, polskiej marki samochodów. Ale w przeciwieństwie do tureckiego Togga, spoczęły one na panewce i Izera ostatecznie wylądowała na śmietniku historii.
Ale spółka ElectroMobility Poland nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa. Nowa wizja przyszłości zakłada stworzenie nowoczesnego hubu produkcyjno-rozwojowego wraz z nowym, globalnym partnerem i produkcję samochodów europejskiej marki.
„Kraje odnoszące sukces nie ograniczają się do importowania rozwiązań, lecz aktywnie uczestniczą w ich tworzeniu, implementacji i doskonaleniu. Wzrost gospodarczy oparty na technologii wymaga więc długoterminowych strategii w obszarze edukacji, infrastruktury badawczo-rozwojowej oraz współpracy między sektorem publicznym a prywatnym” – mówi Tomasz Kędzierski, prezes ElectroMobility Poland.
Według niego, sytuacja branży motoryzacyjnej w Europie znacząco się pogarsza. Powodowane jest to silną konkurencją ze strony chińskich firm motoryzacyjnych oraz zmianami geopolitycznymi. Trudną już rzeczywistość dodatkowo komplikują cła, wprowadzone przez Stany Zjednoczone – informuje portal elektromobilni.pl.
Dla Polski, jako jednego z kluczowych dostawców dla producentów samochodów, może to stanowić duże wyzwanie. Z drugiej strony to także szansa na strategiczną zmianę pozycji na arenie międzynarodowej.
TUTAJ przeczytasz na temat rozszerzenia działalności marki Hongqi w Polsce.
Koniec Izery i co dalej?
„Odpowiedzią na bieżące wyzwania ma być zmodyfikowana wizja projektu, w którym spółka ElectroMobility Poland wraz globalnym partnerem będzie współtworzyła europejską markę samochodów. Samochody te będą produkowane w nowoczesnej fabryce w Jaworznie, centrala firmy zlokalizowana będzie w Polsce” – informuje spółka.
„Wokół inwestycji mają powstawać nowe przedsięwzięcia, takie jak centrum innowacji, lokalny łańcuch dostaw oraz jednostki badawczo-rozwojowe tworząc hub produkcyjno-rozwojowy” – dodaje w ElectroMobility Poland w swoim komunikacie.
Przedsięwzięcie ElectroMobility Poland w nowej formule wpisuje się również w założenia rządowej strategii inwestycyjnej „650 mld+”, ukierunkowanej na transformację energetyczną i technologiczną kraju. Dzięki inwestycji w Jaworznie powstanie lokalny łańcuch dostaw, obejmujący do 80% komponentów samochodu.
Ponadto w regionie zostanie utworzonych 20-30 tys. miejsc pracy, z czego około 1000 w obszarze badań i rozwojue. Wzrośnie także zdolność polskich firm do awansu w globalnych łańcuchach wartości..
TUTAJ przeczytasz polską ofertę Xpenga.
Koniec Izery: powodem brak stabilnego finansowania
„Flagowy projekt polskiej elektromobilności, jakim niewątpliwie była Izera, ostatecznie ugrzązł na mieliźnie, na którą wprowadziły ją opóźnienia powodowane brakiem stabilnego finansowania. Według poprzednich założeń, środki pochodzące z KPO umożliwiające realizację projektu miały trafić do spółki na początku 2023 roku. Brak ich uruchomienia do końca 2023 roku spowodował zerwanie ciągłości projektowej i konieczność aktualizacji niemal wszystkich założeń” – podkreśla prezes ElectroMobility Poland.
Nowa koncepcja zakłada współodpowiedzialność strategicznego partnera. Zamiast samodzielnie rozwijać od podstaw markę samochodów, ElectroMobility Poland będzie działać jako współinwestor i koordynator wspólnych przedsięwzięć. Jak podano, ma to minimalizować ryzyka rynkowe.
Spółka przygotowuje się do złożenia wniosku o finansowanie projektu w ramach KPO. W chwili obecnej toczą się rozmowy z potencjalnymi partnerami, którzy mogliby uczestniczyć w przedsięwzięciu. Projekt ElectroMobility Poland w nowej formule może objąć swoim zasięgiem nie tylko motoryzację, ale również energetykę i cyfrowe usługi mobilności.
TUTAJ poznasz najlepsze aplikacje samochodowe.
ElectroMobility Poland ma już 9 lat
ElectroMobility Poland powstało w październiku 2016 roku jako inicjatywa czterech polskich grup energetycznych – PGE Polska Grupa Energetyczna, Energa, Enea i Tauron Polska Energia.
Każda z nich objęła po 25% kapitału akcyjnego. 30 września 2021 roku nastąpiło podwyższenie kapitału zakładowego spółki w drodze objęcia nowo wyemitowanych akcji przez Skarb Państwa. Tym samym stał się on większościowym akcjonariuszem ElectroMobility Poland.