9 października 2023

Łączniki stabilizatora – czym są i jakie dają objawy?

Łączniki stabilizatora

Łączniki stabilizatora to niepozorne z wyglądu elementy zawieszenia auta. Wbrew pozorom, mogą mieć jednak spore znaczenie np. w kwestiach związanych z bezpieczeństwem. Zwróćmy więc uwagę na najważniejsze aspekty, które ich dotyczą.

Co to jest łącznik stabilizatora?

Łącznik stabilizatora jest podzespołem w kształcie drążka, którego zadaniem jest połączenie stabilizatora z wahaczem lub kolumną zawieszenia. Umieszczony jest w lewej i prawej części zawieszenia samochodu (głównie przedniego). Zakończony gumowymi elementami tłumiącymi i tzw. przegubami kulowymi. Występują także łączniki wyposażone jedynie w jeden przegub lub pozbawione takiego rozwiązania.

Łączniki stabilizatora – za co odpowiadają?

Rola łącznika sprowadza się do stabilizowania przechyłów nadwozia pojawiających się w trakcie pokonywania zakrętów. Zapewnia więc odpowiednią przyczepność kół auta, dociskając je do podłoża, w warunkach, kiedy na samochód działa siła odśrodkowa, skutkiem której jest wychylanie pojazdu w kierunku zewnętrznym łuku.

Elementy gumowe pełnią natomiast funkcję tłumików drgań. Łącznik jest więc podzespołem, na który działają liczne, silne obciążenia. Warto o tym pamiętać i co jakiś czas kontrolować stan opisywanej części.

Objawy uszkodzonego łącznika stabilizatora.

Symptomy uszkodzonego łącznika są łatwe do rozpoznania. Najczęściej należą do nich:

  • stuki dochodzące z okolic zawieszenia, szczególnie słyszalne w trakcie jazdy po nierównościach. Przy tej okazji warto wspomnieć, że podobne odgłosy mogą też generować inne, zużyte elementy
  • zdecydowane pogorszenie prowadzenia auta w zakrętach (skutek spowodowany pojawieniem się luzu na łącznikach)
  • występowanie zjawiska tzw. myszkowania w trakcie jazdy na wprost

Przyczyny awarii łącznika stabilizatora.

W większości przypadków przyczyny awarii związane są z tym, w jaki sposób użytkujemy samochód:

  • zaniedbywanie okresowych kontroli podzespołów takich jak wspomniane łączniki i jazda przez długi czas z coraz bardziej zużywającymi się elementami zawieszenia
  • nieostrożne, szybkie pokonywanie nawierzchni w złym stanie
  • stosowanie felg o większej średnicy i opon o niższym profilu niż maksymalnie zalecane przez producenta dla danego modelu
  • zbyt duże obniżenie samochodu za pomocą np. sportowych sprężyn
  • stosowanie niskiej jakości, najtańszych zamienników (w wielu przypadkach tego rodzaju części wymagają wymiany już po przejechaniu około dziesięciu tysięcy kilometrów)

Jak sprawdzić łącznik stabilizatora?

Istnieje dwa najpopularniejsze sposoby na sprawdzenie kondycji tego podzespołu:

  • oględziny łącznika w celu zweryfikowania stanu takich elementów jak np. elementy gumowe
  • korzystając z pomocy drugiej osoby spójrzmy jak będzie zachowywać się łącznik, w czasie kiedy nasz pomocnik będzie energicznie poruszać kołem (ruchy poprzeczne). Wszelkie trzaski i stuki stanowią wyraźną sugestię, że w najbliższym czasie element będzie wymagać wymiany na nowy.

Jak wymienić łączniki stabilizatora?

Najbardziej uniwersalny sposób na wymianę łącznika stabilizatora to:

  • unosimy samochód na lewarku, a następnie podkładamy tzw. kobyłki warsztatowe (nie pozostawiamy podniesionego auta na lewarku!) lub korzystamy ze specjalistycznego podnośnika
  • odkręcamy i zdejmujemy koło w samochodzie
  • próbujemy odkręcić łącznik z obydwu stron. Jeśli nie będziemy mieć wystarczająco dużo szczęścia, a śruby okażą się zardzewiałe i zapieczone, należy użyć specjalnego preparatu, dzięki któremu uda nam się wykonać tę czynność. Jeśli i to nie pomoże, zmuszeni możemy być do rozcięcia starego łącznika.
  • przed zamontowaniem nowego nasmarujmy śruby smarem (np. miedziowym) i oczyśćmy powierzchnię styku

Czym grozi jazda z uszkodzonym drążkiem stabilizatora?

Jazda z uszkodzonym łącznikiem stabilizatora nie jest zalecana. Oprócz wyraźnego pogorszenia komfortu i negatywnych doznań akustycznych, może stanowić duże niebezpieczeństwo. Szczególnie w trakcie wykonywania szybszych i bardziej energicznych manewrów i przejazdów przez koleiny. Co więcej, poruszając się samochodem z uszkodzonym łącznikiem stabilizatora, narażamy na większe zużycie inne elementy zawieszenia.

Ile kosztuje wymiana łączników stabilizatora?

W zależności od warsztatu wymiana jednego łącznika stabilizatora oscyluje w granicach od kilkudziesięciu do niewiele ponad 100 złotych.

Ile kosztują łączniki stabilizatora?

Łącznik stabilizatora na szczęście nie jest drogim elementem. Na rynku dostępne jest wiele zamienników. Dobre jakościowo można kupić już od kilkudziesięciu złotych. W przypadku części oryginalnych kwoty będą oczywiście wyższe, ale nie powinny przekroczyć bariery około 200 złotych.

Ile trwa wymiana łącznika stabilizatora?

Wymiana łącznika stabilizatora, w zależności od umiejętności osoby podejmującej się tej czynności i stanu starego elementu, trwa od godziny do dwóch.

Czy można samodzielnie wymienić łączniki stabilizatora?

Łącznik stabilizatora można wymienić także samodzielnie. Wystarczy trochę umiejętności, wprawy i podstawowe narzędzia warsztatowe. Nie jest to czynność przesadnie skomplikowana i powinna poradzić sobie z nią większość osób, które dopiero nabywają cenne umiejętności w zakresie mechaniki samochodowej.

Czy po wymianie łączników stabilizatora trzeba ustawiać zbieżność?

Wiele osób zastanawia się nad tą kwestią, zanim oddadzą auto do mechanika lub sami podejmą się naprawy. Uspokajamy więc. Nie ma konieczności ustawiania geometrii zawieszenia po wymianie łączników stabilizatora. Ingerencja we te elementy nie powoduje zmiany zbieżności.

Czy łączniki stabilizatora wymienia się parami?

Łączniki stabilizatora są na tyle popularnymi i przystępnymi cenowo podzespołami, że zalecana jest wymiana tych elementów parami. Nawet jeśli jeden wygląda na nieuszkodzony, charakterystyką pracy może różnić się od fabrycznie nowego odpowiednika. Mówiąc jeszcze prościej: praca łączników będzie różnić się charakterystyką, co niezbyt dobrze wpłynie na prowadzenie auta. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku wymian sprężyn zawieszenia czy amortyzatorów.