16 lipca 2025

Sejm nie znosi wskaźnika parkingowego – deweloperzy nadal muszą budować miejsca postojowe

Likwidacja obligatoryjnych parkingów
Zdjęcie: GettyImages.

Przy nowych budynkach nadal obowiązywać będzie sztywny wskaźnik parkingowy na każde mieszkanie. Wizja drastycznego ograniczenia liczby miejsc postojowych oddala się, choć prace nad zmianą przepisów nadal trwają. Ustawa „lex deweloper” trafiła do Senatu.

Likwidację obowiązkowych parkingów przewidywała nowelizacja przepisów mająca na celu obniżenie cen mieszkań i przyspieszenie ich budowy. Nie jest tajemnicą, że koszty związane z budową podziemnych parkingów czy zakupem gruntu pod miejsca postojowe są ostatecznie wliczane w cenę lokalu. Jednocześnie to gminy miały mieć decydujący głos w sprawie liczby miejsc przypadających na mieszkanie. Wiele jednak wskazuje na to, że w ustawie „lex deweloper” w tym zakresie nie zajdą żadne zmiany.

Likwidacja obligatoryjnych parkingów – nie będzie?

Obowiązujące obecnie przepisy tzw. specustawy nakładają na inwestorów obowiązek zapewnienia określonej liczby miejsc postojowych. Poza strefą śródmiejską wymagane jest co najmniej 1,5 miejsca na każde mieszkanie objęte inwestycją. W strefie śródmiejskiej obowiązuje niższy limit – minimum jedno miejsce na jedno mieszkanie.

Wszystko wskazuje na to, że dotychczasowe zasady pozostaną bez zmian. Sejm nie zgodził się na zniesienie sztywnego wskaźnika parkingowego. Większość posłów stanęła w obronie kierowców, obawiając się, że zmiana pogłębi trudności z poszukiwaniem wolnych miejsc do postoju. Parlamentarzyści nie podzielili też przekonania, że samorządy wiedzą najlepiej, gdzie i ile parkingów powinno powstawać. Jednak Senat przywrócił pierwotne założenia, lecz ostateczna decyzja należeć będzie do Sejmu i prezydenta. Szanse na zmianę są więc niewielkie.

Likwidacja obligatoryjnych parkingów – tylko dla części inwestycji

Nawet gdyby nowelizacja została przyjęta, nie dawałaby gminom całkowitej swobody w określaniu liczby miejsc postojowych. Rocznie wydaje się około 6 tys. decyzji pozwalających na budowę mieszkań w zwykłym trybie planistycznym. Dla porównania – w ramach ustawy „lex deweloper” powstaje tylko około 80 budynków rocznie, co stanowi zaledwie 1,5 proc. nowych inwestycji mieszkaniowych. To właśnie tylko w tych przypadkach planowano zniesienie obowiązkowego wskaźnika parkingowego. W „zwykłym” trybie wydawania pozwoleń miał pozostać bez zmian. Nie można jednak wykluczyć, że firmy deweloperskie zaczęłyby masowo korzystać z możliwości, jakie daje specustawa, rezygnując z tradycyjnej procedury.

Zamiast parkingu szkoła lub droga

Ustawa „lex deweloper” umożliwia realizację inwestycji mieszkaniowych również na terenach, które nie są przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową w miejscowym planie. Deweloper musi uzyskać zgodę rady gminy i przejść konsultacje społeczne. Inwestycja musi spełniać lokalne standardy – dostęp do drogi, sieci mediów, komunikacji miejskiej oraz placówek edukacyjnych. Przepisy przewidują również udział inwestora w rozwoju infrastruktury – np. w budowie dróg czy szkół. Jednak zgodnie z nowymi przepisami nie musiałby on budować miejsc postojowych, jeśli zgodę na to wyrazi samorząd.