Limit prędkości jak pułapka – na ekspresówkach nie zawsze wynosi 120 km/h

Choć znak „droga ekspresowa” sugeruje jazdę 120 km/h, limit prędkości na takich trasach potrafi zaskoczyć – bardzo często bywa niższy. Sprawdź, kiedy trzeba jechać wolniej.
O ile znaki „autostrada” lub „obszar zabudowany” wskazują jednoznacznie, jak szybko mogą poruszać się pojazdy, o tyle obowiązujący limit prędkości na drodze ekspresowej wynosi 120 lub 100 km/h. Jest to uzależnione od konstrukcji trasy.
Limit prędkości na drodze ekspresowej – czasem tylko 100 km/h
Zbliżając się do znaku D-7 „droga ekspresowa”, kierowca jeszcze nie wie, jakie ograniczenie prędkości będzie obowiązywać. Na dwujezdniowej trasie jest to standardowo 120 km/h. I rzeczywiście – na większości dróg klasy S taki limit obowiązuje. Warto jednak pamiętać, że ten sam znak D-7 może oznaczać również niższą dozwoloną prędkość. Limit prędkości na drodze ekspresowej jednojezdniowej to 100 km/h.
Podobna sytuacja występuje na drogach poza obszarem zabudowanym. Dla „zwykłych” tras jednojezdniowych jest to 90 km/h. W przypadku, gdy kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie – limit prędkości wzrasta do 100 km/h.
Limit prędkości na drodze ekspresowej – skąd biorą się dodatkowe ograniczenia?
Oprócz ustawowych limitów prędkości, zarządca drogi może wprowadzać dodatkowe ograniczenia na wybranych odcinkach dróg ekspresowych – zarówno za pomocą klasycznych znaków, jak i tablic elektronicznych. Ich przestrzeganie jest obowiązkowe – to nie sugestia, ale wymóg.
Limity najczęściej wynikają z warunków technicznych trasy – np. braku pasa awaryjnego czy ograniczonej widoczności. Mogą też być efektem dużego natężenia ruchu i konieczności zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników. Przykładem są tunele, gdzie – zgodnie z unijną Dyrektywą tunelową – obowiązuje limit 80 km/h.
Ograniczenia prędkości mogą być również związane z decyzjami środowiskowymi, mającymi na celu zmniejszenie hałasu. Takie rozwiązania nie są unikalne dla Polski – stosuje się je powszechnie w Austrii i Niemczech.
Tymczasowe ograniczenia prędkości
Dodatkowe, krótkoterminowe ograniczenia prędkości mogą być wprowadzane z różnych powodów – najczęściej z uwagi na konieczność zabezpieczenia miejsca wypadku lub prowadzenia prac drogowych. Mogą też wynikać z bieżących działań utrzymaniowych czy okresowych przeglądów technicznych trasy.
Co ciekawe, również silny wiatr może spowodować wprowadzenie limitu – pojawia się on wówczas na znakach o zmiennej treści. Tymczasowe ograniczenia mogą być też skutkiem pogorszenia stanu nawierzchni, np. jej zmniejszonej szorstkości. Po przywróceniu właściwego standardu technicznego obowiązuje ponownie standardowy limit.